با هشدار درباره تغییر حکومت در سوریه؛حرف‌های کری “عواقب حقوقی بسیار خطرناکی” برایش دارد

عمومی

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: اظهارات جان کری درباره متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه “عواقب حقوقی بسیار خطرناکی” به دنبال خواهد داشت

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه روسی “دوجد” گفت: اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا که روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم کرده تنها تبلیغات است. وی از این اصطلاحات برای وخیم کردن اوضاع استفاده می‌کند.

وی گفت: کری از طریق این اظهارات تلاش می‌کند نگاه جامعه جهانی را از شکست واشنگتن در اجرای تعهداتش منحرف کند. آمریکا نتوانست توافق‌نامه خود با روسیه را اجرا کند و اعتراف کرد که آن‌ها اهرم فشار بر مخالفان را در اختیار ندارند.

زاخارووا گفت: اگر صحبت درباره جنایت جنگی است پس باید مسئولان آمریکایی ابتدا بررسی این موضوع را از عراق و بعد لیبی و بعد یمن شروع کنند. بازی کردن با چنین کلماتی بسیار خطرناک است چرا که مسئولان آمریکایی خود در جنایت‌های جنگی واقعی دست دارند.

اخیرا آمریکا روسیه را به انجام جنایت جنگی در حلب متهم و همکاری‌اش را با این کشور درباره سوریه متوقف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: تصمیم برای استقرار سامانه دفاع هوایی  S ۳۰۰ در خاک سوریه تقویت مقرهای نیروهای روسی در سوریه به دلیل درز گزارش‌هایی از سوی کارشناسان نزدیک به نخبگان آمریکایی است که یکی پس از دیگری درباره نیت و تصمیم آمریکا جهت حملات هوایی به فرودگاه‌های سوریه صحبت می‌کردند.

زاخارووا افزود: ما این سامانه را به سوریه منتقل کردیم با علم به اینکه تجهیزات نظامی در دو پایگاه حمیمیم و طرطوس داریم و نیروهای روسیه عملیات هوایی صورت می‌دهند.

این سخنگو ادامه داد: هیچ کس و بعضا خود آمریکایی‌ها متوجه نمی‌شوند که موشک‌های بالدارشان به کدام سمت می‌رود و این همان اشتباهی است که آمریکا در دیرالزور مرتکب شد.

زاخارووا نسبت به جنجال غرب به ویژه آمریکا درباره استقرار سامانه S ۳۰۰ در سوریه ابراز تعجب کرد و افزود: مسکو ازمدت‌ها پیش در پایگاه حمیمیم سامانه S ۴۰۰ را مستقر کرده بود اما در آن زمان هیچ کس آن عملیات را یک نمایش توصیف نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در جریان مشارکتش در همایش اروپایی دیپلمات‌های جوان در مسکو گفت: در صورت تکرار سناریوی لیبی در سوریه طبق اصراری که قدرت‌های بزرگ دارند، عواقب آن بسیار بدتر از لیبی خواهد بود.

وی با به تمسخر گرفتن موافقت با تکرار سناریوی لیبی یا عراق در سوریه گفت: در آن صورت تمامی اتفاقاتی که در منطقه آغاز شده ـ تروریسم و موج گسترده مهاجرت ـ از حد و مرز خود خارج خواهند شد.

وی گفت: عواقب این مساله ده‌ها بار بدتر از موقعیت‌های مشابه در گذشته است.

این سخنگو درباره انگیزه‌های تلاش‌ها برای تغییر نظام سوریه تاکید کرد: سناریوهای مشابه در منطقه طی دو دوره گذشته هیچ نتایج مثبت و رضایت بخشی نداشت.

وی درباره حلب با رد هرگونه اظهارنظر درباره درج نام جبهه النصره در لیست ترور تاکید کرد: این مساله دیگر به موضع‌گیری واشنگتن در قبال این گروه بستگی ندارد بلکه در چارچوب قرار داشتن جبهه النصره به عنوان یک گروه تروریستی در لیست بین‌المللی ترور بستگی دارد و اکنون مجالی برای بررسی این موضوع نیست.

آمریکا از سال ۲۰۰۶ برای تخلیه سوریه

از ساکنانش نقشه کشیده بود

 

 

جولیان آسانژ فاش کرد که یکی از رکن‌های استراتژی که آمریکا از سال ۲۰۰۶ بر آن تکیه داشته براندازی نظام سوریه از طریق تخلیه سوریه از ساکنانش بود.

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس گزارش داد، در پس اخراج هزاران سوری از وطن‌شان حساب و کتاب‌های هشدار دهنده به افراد و گروه‌هایی وجود دارد که از جنگ مستقیم سود می‌برند و آنها محافظه‌کاران آمریکایی، شبکه‌هایشان در صنایع دفاعی، شرکت‌های مزدور و شبکه‌های جاسوسی سری هستند.

آسانژ تصریح کرد: آمریکا از سال ۲۰۰۶ برای براندازی نظام سوریه از طریق تخلیه این کشور از ساکنانش تلاش می‌کند به طوریکه فرار مغزها، کارشناسان آکادمیک منجر به تضعیف سوریه و توقف نقش حیاتی در آن شد.

آسانژ از نفاق غرب در پس سیاست “در باز اروپایی” به روی مهاجران انتقاد کرد و با استناد به اظهارات دولت سوئد درباره جریان جنگ عراق گفت: دولت سوئد در آن زمان اعلام کرد: مشارکت ما در جنگ با قبول آوارگان در سوئد بود.

موسس ویکی‌لیکس تصریح کرد: آژانس‌های اطلاعات و شرکت‌های فعال در عرصه صنایع دفاعی مصلحت‌شان در ادامه جنگ در سوریه است و از این رو مشکلاتی را ایجاد می‌کنند زیرا می‌دانند برای حل مشکلات به آنها نیاز است و اگر مشکلات حل شود بودجه آنها کاهش خواهد یافت و آن به نفع کسانی نیست که از جنگ سوء استفاده می‌کنند.

آسانژ خاطرنشان کرد،‌ ارتباط مستقیم جنگ در سوریه با باقی نگه داشتن قیمت پایین نفت مرتبط است و از این رو بانک مرکزی آمریکا میزان فایده هماهنگی با فرانسه و انگلیس در این استراتژی را در خاورمیانه رد می‌کند.

ویکی لیکس تعدادی اسناد مهم از جمله اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش کرده بود که ثابت می‌کند هر یک از آمریکا و شیوخ قطر یا نظام ترکیه و عربستان با بحران سوریه در ارتباط بوده و تلاش برای براندازی دولت سوریه را صورت داده‌اند.

تب جنگ و لرز هسته‌ای

در روابط آمریکا و روسیه

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه توافقنامه‌ای که ۶ سال پیش با هدف «کاهش ذخایر پلوتونیوم» امضا شده بود را تعلیق کرد؛ توافقنامه‌ای که در آن زمان از آن به‌عنوان نشانه‌ای از تنش زدایی و افزایش همکاری میان آمریکا و روسیه به‌عنوان ۲دشمن قدیمی یاد می‌شد.

رئيس‌جمهور روسيه دليل اين اقدام را «تهديد ثبات استراتژيك از سوي آمريكا و رفتارهاي غيردوستانه اين كشور» عنوان كرده است. اين اقدام ساعاتي پيش از آن صورت گرفت كه آمريكا به‌طور يكجانبه مذاكرات در مورد جنگ سوريه را به‌حالت تعليق در‌آورد.طي 2سال گذشته، سطح تنش ميان 2ابرقدرت سابق به بالاترين حد خود طي سال‌هاي پس از جنگ سرد رسيده است.

حمايت روسيه از جدايي‌طلبان اوكراين و سپس الحاق شبه جزيره كريمه به خاك خود، تحريم‌هاي اقتصادي متعددي را براي مسكو به ارمغان آورد. اكنون پوتين براي از سرگيري اجراي توافق كاهش ذخاير پلوتونيوم، پيش‌شرط‌هايي را گذاشته كه كاملا مرتبط با نقاط اختلاف ميان دو‌طرف است:

آمريكا بايد تحريم‌ها را لغو كند؛ بايد به‌خاطر ضرر و زياني كه از اين ناحيه متوجه مسكو شده غرامت پرداخت كند و بايد كشورهاي اروپاي شرقي را از ناتو خارج كند.توافق كاهش ذخاير پلوتونيوم ابتدا در سال 2000ميان دو كشور امضا شد و در سال 2010دو طرف بار ديگر آن را احيا كردند. طبق اين توافقنامه، روسيه و آمريكا موافقت كردند هر كدام 34تن از ذخاير پلوتونيوم قابل استفاده در سلاح‌هاي هسته‌اي خود را با سوزاندن در رآكتورهاي هسته‌اي از بين ببرند.

كلينتون در آن زمان گفته بود با اين ميزان پلوتونيوم مي‌توان 17هزار بمب هسته‌اي توليد كرد.نگراني‌هاي مسكو در مورد شرايط كنوني روسيه در معادلات بين‌المللي را در بيانيه مطبوعاتي كه ديروز سفارت روسيه در تهران در اختيار رسانه‌ها قرار داد نيز مي‌توان ديد. در اين بيانيه، به نقل از وزير خارجه روسيه، ضمن اشاره به «اقدامات خصمانه» آمريكا در قبال روسيه آمده: «اقدامات واشنگتن به يك تغيير بزرگ در ثبات استراتژيك جهان و محدود‌كردن زمينه‌هاي همكاري ميان دو‌طرف براي كاهش تسليحات هسته‌اي منجر مي‌شود.»

  • تهديد سازوكارهاي هسته‌اي ميان دو طرف

لاوروف در بيانيه ديروز خود تأكيد كرده كه اين اقدام روسيه تنها يك اقدام «تعليقي» است و به‌معناي خروج از سازوكارهاي كنترل تسليحاتي ميان دو طرف نيست. توافق مذكور اگرچه بنيان توافق‌هاي هسته‌اي ميان آمريكا و روسيه به شمار نمي‌رود اما تعليق آن و مرتبط‌كردن سرنوشت آن با سرنوشت ديگر مسائل و مناقشات ميان دو‌كشور، خود نشانه مهمي است؛ بدين معني كه اكنون درصورتي كه مناقشات ميان دو كشور حكم كند، خطري جدي متوجه سازوكارهاي كنترل تسليحات هسته‌اي نيز خواهد بود. ريشه سازوكارهاي هسته‌اي ميان آمريكا و روسيه به بحبوحه جنگ سرد بازمي‌گردد.

طي 4دهه، توافقنامه‌هاي متعددي ميان دوطرف منعقد شده كه به‌دنبال محدود كردن تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي و موشك‌هاي استراتژيك دو كشور بوده‌اند. قرارداد «سالت1» در سال 1969پس از مذاكرات بسيار ميان دو طرف ممكن شد. طبق اين قرارداد كلاهك‌هاي هسته‌اي آمريكا به هزار و 710عدد و كلاهك‌هاي هسته‌اي روسيه به 2هزار و 347عدد محدود مي‌شد. 3سال بعد، مذاكرات براي قرارداد «سالت2» با هدف محدوديت‌هاي بيشتر دنبال شد اما با حمله روسيه به افغانستان در سال 1979اين قرارداد هيچگاه اجرايي نشد.

10سال پس از سالت1، قرارداد «استارت1» تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي دو طرف را به 6هزار عدد محدود كرد. در سال 1993، دو‌طرف بر سر قرارداد «استارت2» و 3هزار كلاهك هسته‌اي توافق كردند؛ توافقي كه به‌دليل اختلافات موجود هيچگاه عملي نشد. سال 2002، آمريكا و روسيه قرارداد «سورت» را امضا كردند كه تعداد كلاهك‌ها را به هزار و 700عدد محدود مي‌كرد. با انقضاي اين قرارداد در سال 2012، قرارداد «استارت جديد» تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي هر دو كشور را به هزار و550كلاهك محدود كرد كه در اين ميان حداكثر 700كلاهك به‌صورت فعال مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين قرارداد هم‌اكنون تنها سازوكار فعال ميان دو كشور است و تا سال 2021اعتباردارد. ایسنا