چرا ترکیه با وجود زبان تهدیدآمیز غرب، از ناتو خارج نمی‌شود؟

عمومی

 

به عقیده کارشناسان، ترکیه با وجود اختلافات شدید با آمریکا و اروپا و روابط حسنه با مسکو، به خاطر ترس تاریخی که از روسیه دارد، مایل نیست تا از زیر چتر حمایتی پیمان ناتو خارج شود

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو می نویسد: در ترکیه به تازگی بحث اینکه آیا آنکارا در پاسخ به اظهارات تهدیدآمیز واشنگتن و بروکسل علیه ترکیه، باید مسئله خروج از ناتو را مطرح کند، بالا گرفته است.  

واقعیت این است که سناتورهای آمریکایی می خواهند مانع از تحویل جنگنده-بمب افکن‌های «اف-35» به ترکیه شوند. آنها هشدار داده‌اند که اگر “رجب طیب اردوغان” از خرید سامانه‌های موشکی «اس-400» روسی صرف نظر نکند، ارتش ترکیه قطعا جنگنده‌های اف-35 را دریافت نخواهد کرد.  

البته مقامات آنکارا، به نوبه خویش، از آمادگی برای بررسی پیشنهاد واشنگتن در مورد فروش سامانه های موشکی «پاتریوت» خبر داده اند. قرار است هیئتی از ترکیه برای بررسی این پیشنهاد به آمریکا برود. آنکارا فعلا به پاسخ واشنگتن پاسخ منفی نداده است.

آلمان نیز تهدید نموده که ارسال تسلیحات نظامی به ترکیه را متوقف خواهد کرد. پارلمان آلمان در حال بررسی قانونی در مورد منع صادرات سلاح به ترکیه، به دلیل عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه است. برلین پیشتر نیز تحویل مهمات و لوازم یدکی تانک‌های آلمانی که در عملیات نظامی در سوریه استفاده می شوند را متوقف کرده بود.

بدین ترتیب این احساس بوجود می آید که در شرایط تیرگی روابط آمریکا و اتحادیه اروپا با ترکیه، آنکارا ممکن است مسئله خروج از ناتو را مطرح کند. البته برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که رئیس جمهوری ترکیه به چنین اقدام تندی دست نزده و به عضویت این کشور در پیمان ناتو ادامه می دهد. به گفته آنها، دلیل این تصمیم گیری هم همسایگی ترکیه با روسیه است، چرا که برغم همه لبخندها و توافقات دوجانبه، ترکیه قرنهاست که همواره از روسیه ترسیده و بعید است این احساس تغییر کرده باشد. علاوه بر این زیرساختارهای دفاعی ترکیه بشدت به ناتو وابسته است و خروج آنکارا از این پیمان، منجر به منزوی شدن این کشور در اروپا خواهد شد.

مقامات آنکار با توجه به سوابق تاریخی که در روابط ترکیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق وجود دارد، نگران آن هستند که در مقابل کشوری مانند روسیه که دارای بمب اتمی است، تنها و بدون حمایت هم پیمانان خود در ناتو قرار بگیرند. به همین دلیل با وجود اختلافات بسیاری که در روابط ترکیه با کشورهای غربی بوجود آمده، آنکارا ترجیح می دهد همچنان زیر چتر حمایتی ناتو باقی بماند. تسنیم