تلاش آمریکا برای حذف روسیه از سیستم انتقال انرژی در اروپا

عمومی

 

وزیرامور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بطور جدی به مسئله ضرورت تامین امنیت انرژی خود فکر کرده و بزودی روسیه را از سیستم انتقال انرژی در قاره اروپا حذف کنند

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، “مایک پامپئو” وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی ابراز امیدواری کرد که روسیه هر چه زودتر از سیستم انتقال انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حذف شود.

به گفته پامپئو، مقامات واشنگتن مایل هستند تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا بطور جدی به مسئله ضرورت امنیت تضمین شده در زمینه تامین انرژی مورد نیاز خود که در حال حاضر به شدت به روسیه وابسته است، بیاندیشند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که چه تحریم‌هایی علیه شرکت‌های دارای مشارکت با روسیه در زمینه ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» در نظر گرفته خواهد شد، یادآور شد که تا اعلام رسمی این اقدامات محدودکننده، نمی‌تواند درباره محتوای آنها صحبت کند.   

در تاریخ اول ژوئن (11 خرداد ماه) سناتورهای آمریکایی پنج نوع اقدامات تحریمی علیه شرکت‌های فعال در عرصه ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» را پیشنهاد کردند که از جمله آنها، خودداری از ارائه خدمات بیمه برای کشتی‌های باربری بود که به انتقال لوله‌های مورد استفاده در این طرح روسی مشغول هستند. از دیگر پیشنهادات، خودداری از اعطای مجوز صادرات از سوی ایالات متحده، ممنوعیت مبادلات مالی بیش از 10 میلیون دلار در مدت زمان هر 12 ماه، ممنوعیت تحقق هر نوع عملیات مالی در حوزه نفوذ حقوقی ایالات متحده آمریکا و ممنوعیت کار با اوراق بهاءدار دولتی و بودجه فدرال آمریکاست.

مقامات واشنگتن بارها مخالفت خود با ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» را اعلام کرده و فشار زیادی را بر کشورهای اروپایی وارد می‌کنند تا از خرید گاز طبیعی روسیه خودداری کرده و به‌جای آن گاز مایع را از ایالات متحده خریداری کنند، هرچند قیمت آن به مراتب گرانتر از گاز روسیه است.

خط لوله گاز «جریان شمالی- 2» از سواحل روسیه و از طریق بستر دریای بالتیک به آلمان کشیده می‌شود و قرار است حجم کلی گاز طبیعی معادل 55 میلیارد مترمکعب گاز را به کشورهای اروپایی برساند.

انتهای پیام/