مذاکرات چین با کابل برای ساخت پایگاهی نظامی در افغانستان جدی‌تر شد

عمومی

با افزایش نگرانی‌ چین از احتمال ورود شبه‌نظامیان از افغانستان به منطقه سین‌کیانگ، مذاکرات پکن با مسئولان کابل برای ساخت یک پایگاه نظامی در افغانستان جدی‌تر شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اردوگاه نظامی درمنطقه کوهستانی و دورافتاده “واخان” ساخته خواهد شد که منابع محلی می‌گویند مدتی است گشت‌زنی‌ مشترک نظامیان افغان و چینی در آنجا دیده می‌شود.

این منطقه سردسیر که در مرز منطقه سین‌کیانگ چین قرار دارد، به قدری از سایر بخش‌های افغانستان دور است که بسیاری از ساکنان آن اطلاعی از درگیری‌های این کشور ندارند و به طور مسالمت‌آمیزی زندگی می‌کنند.

با این حال، ساکنان این منطقه روابط محکم خود را با سین‌کیانگ حفظ کرده‌اند و علاقه بسیار زیادی هم به مسافران اندک چینی که از این منطقه دیدار می‌کنند، دارند.

تصمیم چین برای ساخت این پایگاه همزمان با تلاش شی جینپینگ، رییس جمهور این کشور برای توسعه نفوذ اقتصادی و ژئوپلیتیک پکن صورت می‌گیرد.

چین میلیاردها دلار را در زیرساخت‌های آسیای جنوبی صرف می‌کند اما با پتانسیل افغانستان برای بی‌ثبات کردن منطقه، تحلیلگران بر این باورند که هر اقدامی در این کشور از جنبه امنیتی دیده می‌شود.

پکن نگران آن است که اویغورهای تبعید شده، از طریق واخان و برای انجام حملات به سین‌کیانگ بیایند.

نگرانی دیگر چین این است که اعضای گروه داعش که از عراق و سوریه گریخته‌اند، بتوانند به افغانستان بروند و با گذر از واخان به چین برسند.

محمد رادمنش، سخنگوی معاون وزیر دفاع افغانستان اظهار کرد، مقامات افغانستان و چین در ماه دسامبر در پکن، در خصوص این برنامه گفت‌وگو کردند. با این حال جزییات آن هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: قرار است این پایگاه را بسازیم و دولت چین نیز متعهد شده که به ارتش کمک مالی کرده، تجهیزات نظامی در اختیار ما بگذارد و به سربازان افغان آموزش دهد.

اقلیت قرقیز در واخان به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که ماه‌ها شاهد گشت‌زنی‌های نظامی افغانستان و چین بوده‌اند.

یکی از رهبران جمعیت قرقیزها اظهار کرد: ارتش چین ابتدا در تابستان گذشته به این منطقه آمد و ارتش افغانستان هم آن‌ها را همراهی می‌کرد. ارتش افغانستان چند روز زودتر به این منطقه آمد و به ما گفت که ارتش چین به اینجا خواهد آمد. به ما موکدا گفته شد که به آن‌ها نزدیک نشویم و با آنان صحبت نکنیم و عکس نگیریم.

این رهبر قرقیز و سایر قرقیزهای منطقه همچنین گفتند که ارتش چین تقریبا یک سال در این منطقه حضور داشت و در ماه مارس 2017 آن را ترک کرد.

مقامات افغانستان و چین این ادعاها را تکذیب می‌کنند. وزارت دفاع چین نیز می‌گوید که ارتش این کشور در هیچ عملیات نظامی در واخان حضور ندارد.