ترامپ کاملا در اختیار رهبران سعودی قرار گرفته است

عمومی

 

یک تحلیلگر آمریکایی گفت که ترامپ کاملا در اختیار رهبران سعودی قرار گرفته است و رهبری عربستان سعودی برای طرح ترامپ در خاورمیانه اهمیت دارد، به خصوص برای پیشبرد معامله قرن بین اسرائیل و فلسطین و مناقشه با ایران

 

 

چارلز اشمیتز» تحلیلگر آمریکایی مسائل یمن در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طرح کنگره با هدف پایان دادن به مشارکت این کشور در تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن را نوعی بی‌حرمتی و خفت برای اقتدار خودش ارزیابی کرده است

اشمیتز در ادامه تصریح کرد: من از وتوی طرح کنگره از سوی ترامپ متعجب نشدم. ترامپ شاید طرح کنگره را یک بی‌حرمتی علیه اقتدارش می‌بیند، در حالی که این طور نیست، ولی ساختار نظامی و سیاسی آمریکا احتمالا بیشتر از آنکه جنگ یمن باشد، نگران از بین رفتن حمایت کنگره از روابط نزدیک واشنگتن با ریاض است. این طرح خواستار پایان حمایت آمریکا از جنگ عربستان سعودی علیه یمن شده است نه پایان حمایت آمریکا به طور کلی از عربستان سعودی ولی برخی نمایندگان کنگره خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی شده‌اند. 

وی در پاسخ به سئوالی درباره افزایش نارضایتی کنگره نسبت به روابط نزدیک ترامپ با عربستان سعودی و انتقاد نمایندگان کنگره از رئیس جمهور آمریکا به خاطر عدم محکومیت قتل خاشقجی، اظهار داشت: چیزی که روشن است این است که ترامپ کاملا در اختیار رهبران سعودی قرار گرفته است و رهبری عربستان سعودی برای طرح ترامپ در خاورمیانه اهمیت دارد، به خصوص برای پیشبرد معامله قرن بین اسرائیل و فلسطین و مناقشه با ایران. ترامپ و عربستان سعودی منافع مشترک مستحکمی دارند.

این تحلیلگر آمریکایی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات تیم کاین سناتور آمریکایی که گفته است “این وتو بخشی از یک الگوی هشداردهنده از بی توجهی ترامپ به اقدامات مقام‌های سعودی است که می‌تواند به نوعی زیرپا گذاشتن ارزش‌های آمریکا باشد”، تاکید کرد: این سناتور در حال سیاسی بازی است. او می‌خواهد ترامپ را با غرور و گردنکشی سلمان پیوند دهد. اقداماتی که وی به آنها اشاره می‌کند، شامل قتل خاشقجی و احتمالا زندانی کردن مخالفان است ولی تنش‌های به مراتب عمیق‌تری وجود دارد که این سناتور احتمالا قصد چشم پوشی از آنها را دارد. سعودی‌ها هم پیمانان مهمی برای آمریکا در منطقه هستند ولی دولت و جامعه آنها هیچ اشتراکی در خصوص ارزش‌های آمریکایی مثل دموکراسی و برابری ندارند.