مکرون خواستار تشکیل شورای امنیت اروپایی شد

عمومی

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه‌های ۲۸ کشور اتحادیه اروپا خواستار «رنسانس اروپایی» شده است

به گزارش یورونیوز، آقای مکرون در این مقاله که روز دوشنبه ۴ مارس در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه، منتشر شد، انتخابات پیش‌رو را سرنوشت‌ساز خوانده و نسبت به خطراتی همچون «ملی گرایی» که اروپا را تهدید می‌کند هشدار داده است.

رئیس‌جمهور فرانسه نوشته است: «در کمتر از چند هفته دیگر، انتخابات پارلمان اروپا سرنوشت آینده قاره‌ ما را رقم خواهد زد. هیچ‌گاه از زمان جنگ جهانی دوم بدین‌سو اروپا به عنوان یک مفهوم ضرورت نداشته است و هیچ‌گاه این واحد تا این‌ اندازه در معرض خطر نبوده است.»

انتخابات پارلمانی اروپا برای مشخص شدن ۷۰۵ نماینده در روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه مه سال جاری در کشورهای عضو برگزار خواهد شد.

حمایت مرکل از ماکرون در برابر ترامپ؛ هم ارتش و هم شورای امنیت اروپا تشکیل می‌دهیم

رئیس‌جمهور فرانسه در این مقاله پیشنهاد داده است که آژانس‌هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی‌ در برابر دخالت‌های خارجی محافظت کنند.

  • پیشنهاد تشکیل شورای امنیت اروپایی

بخش دیگری از مقاله مکرون به پیشنهاد تشکیل یک «شورای امنیت اروپایی با مشارکت بریتانیا» اختصاص دارد. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص معتقد است که تشکیل چنین نهادی برای هماهنگی و تدارک «تصمیم های جمعی» اتحادیه اروپا در زمینه مسائل دفاعی ضروری به نظر می رسد.

به اعتقاد امانوئل مکرون اتحادیه اروپا باید دست به تدوین یک «پیمان دفاعی و امنیتی» بزند تا ضمن لحاظ کردن «اولویت اروپایی» در زمینه های رقابتی به تبیین شرح وظایف کشورهای عضو اتحادیه در ارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بپردازد.

 مکرون همچنین خواستار اتخاذ راهبرد «اول اروپا» شده است، همان‌طور که به گفته او آمریکا و چین چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند. در راستای این راهبرد، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده است که باید فعالیت شرکت‌هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می‌کنند در خاک این قاره ممنوع شود.

درخواست مجدد برای اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین روزآمد کردن سیاست مشترک درمورد منطقه مرزی شینگن از دیگر محورهای مقاله آقای ماکرون بوده است.

رئیس جمهور فرانسه ماه‌هاست که ایده اصلاحات در اروپا را مطرح کرده است، امری که با حمایت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و واکنش عموما منفی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همراه بوده است.

واکنش‌ها به طرح رنسانس اروپایی امانوئل مکرون

یک روز پس از انتشار مقاله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره انجام اصلاحات در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا روز سه شنبه ۵ مارس از طرح وی پشتیبانی کرد و آن را در راستای محافظت بیشتر از دموکراسی و آزادی در این قاره دانست.

به گزارش یورونیوز، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، با اعلام حمایت کامل خود از «طرز تفکر» امانوئل مکرون گفت: «نخستین آزادی ابتدایی ما آزادی دموکراتیک است به معنای انتخاب حکومت‌هایمان. جایی که قدرت‌های خارجی می‌خواهند بر آرای ما تاثیر بگذارند.»

رئیس‌جمهور فرانسه در مقاله دوشنبه ۴ مارس خود که در نشریات ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا منتشر شده بود پیشنهاد داده بود آژانس‌هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی‌ در برابر دخالت‌های خارجی محافظت کنند.

مینا آندریوا، سخنگوی کمیسیون اروپا، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از ایده‌های ذکر شده اجرایی شده‌اند یا در دست اجرا هستند گفت: «فرانسه و کمیسیون اروپا درباره طرح رنسانس اروپایی هم راستا هستند. ما هر دو در یک جبهه می‌جنگیم.»

کاتارینا بارلی، وزیر دادگستری آلمان، نیز روز سه شنبه در حساب توییتر خود از «طرح رنسانس اروپایی» رئیس‌جمهور فرانسه تشکر کرد.

خانم بارلی که کاندیدای شاخص سوسیال دموکرات‌های آلمان در انتخابات پارلمانی آتی اروپاست نوشت: «ما اروپایی‌ها اکنون باید با یکدیگر متحد شویم و اروپایی قوی را با هم بسازیم.»

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که از منتقدان جدی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود از مقاله آقای مکرون استقبال کرد و آن را «نقطه عزیمتی» برای بحث درباره آینده اروپا خواند.

آقای اوربان به خبرگزاری رویترز گفت: «در جزئیات البته ما دیدگاه‌های مختلفی داریم اما بسیار مهم تر از این نظرات متفاوت، این سرآغاز می‌تواند نقطه عزیمت خوبی برای دیالوگ سازنده و جدی درباره آینده اروپا باشد.»

در داخل فرانسه مقاله آقای مکرون در کنار واکنش‌های مثبت، با انتقادات صریحی از جانب اپوزسیون این کشور نیز مواجه شده است و برخی رسانه‌های فرانسه نیز سخنرانی آقای ماکرون را «نطقی بر سیاق نطق‌های نیکلا سارکوزی» خوانده‌اند.

ژان پیر رافارن نخست وزیر سابق این کشور در زمان ریاست‌جمهوری ژاک شیراک در مصاحبه با نشریه فیگارو گفت: «از پروژه اروپایی امانوئل ماکرون بدون هیچ تردیدی پشتیبانی می‌کنم.»

در سوی مقابل اما فرانسوا بریس اورتوفو، وزیر کشور دولت نیکلا سارکوزی و نماینده فعلی در پارلمان اروپا، اظهارات آقای مکرون را مایه «تضعیف و انزوای فرانسه در اروپا» دانسته است.

اگزویه بلمی، سرلیست حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش روی پارلمان اروپا، نیز در این باره گفت: «پشت سر حرف‌ها اعمال قرار دارند. تصور حقیقی او از اروپا چیست؟»