پیشنهاد مذاکره روسیه به آمریکا درباره ونزوئلا به کجا می‌انجامد؟

عمومی

 

به عقیده کارشناسان، برغم پیشنهاد روسیه برای مذاکره درباره اوضاع ونزوئلا، طرف آمریکایی بعید است حاضر به گفت‌وگوی علنی در این باره شود، چرا که مواضع دو کشور کاملا مغایر با یکدیگر بوده و امکان سازش درباره راه حلی توافقی وجود ندارد

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است:  در حالی‌که تهدیدات مقامات واشنگتن علیه “نیکلاس مادورو” رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا در حال افزایش است، در مسکو اعلام کرده‌اند که از همه امکانات خود برای ممانعت از مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور استفاده می‌کنند. روسیه در عین حال آمادگی خود برای مذاکره با واشنگتن درباره حل و فصل بحران ونزوئلا بر اساس اصول منشور سازمان ملل را نیز اعلام کرده است. البته کارشناسان بعید می دانند که آمریکا به گفت‌وگوی علنی با روسیه در این باره بپردازد و معتقد است که چنین مسئله‌ای به منزله برداشتن گامی به عقب خواهد بود.

روز گذشته (یکشنبه) “والنتینا ماتوینکو” رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در دیدار با “دلسی رودریگز” معاون رئیس جمهوری ونزوئلا که برای یک سفر کاری در مسکو به سر می برد، ابراز اطمینان کرد که آمریکا ممکن است به هر اقدام تحریک آمیز دست داده تا بهانه لازم برای حمله نظامی به ونزوئلا را فراهم کند، البته مقامات مسکو همه تلاش خود را به کار خواهند بست تا مانع از چنین اقدامی شوند.

این مقام پارلمانی با اشاره به اینکه ونزوئلا نمونه دیگری از تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت‌های قانونی در مناطق مختلف جهان شده، یادآور شد: «ما به خوبی به نتیجه سرنگونی غیرقانونی دولت‌ها توسط آمریکا واقف هستیم و ظاهرا امروز نوبت به ونزوئلا رسیده و کشورهای کوبا و نیکاراگوئه نیز ممکن است در نوبت بعدی باشند.»

ماتوینکو تأکید کرد که جامعه بین الملل باید مانع از چنین تلاش‌هایی از سوی آمریکا شود. لازم به یادآوری است که پنجشنبه گذشته در نشست شورای امنیت روسیه و آمریکا، هیچیک نتوانستند حمایت سایر اعضای این ساختار بین المللی را برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌های مورد نظر خود درباره ونزوئلا را به دست آورند.

البته روز شنبه “سرگئی لاوروف” و “مایک پامپئو” وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، به ابتکارعمل طرف آمریکایی، مذاکرات تلفنی در این زمینه داشتند که در جریان آن لاوروف آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با واشنگتن درباره ونزوئلا را مورد تایید قرار داد. وی همچنین تهدید آمریکا علیه دولت قانونی ونزوئلا را محکوم کرده و مداخله در امور داخلی این کشور را نقض آشکار حقوق بین الملل نامید.

بیشتر بخوانید

  • لاوروف: آماده رایزنی در مورد ونزوئلا هستیم
  • لاوروف: پوتین از مادورو در برابر مداخله‌جویان حمایت می‌کند
  • لاوروف: آمریکا علاقه‌ای به گفت‌وگوی سازنده با روسیه نداردالبته “آندری پیاتاکوف” کارشناس ارشد موسسه آمریکای لاتین در آکادمی علوم روسیه تردید دارد که آمریکا موافقت کند تا مذاکرات علنی با روسیه در این باره داشته باشد، چراکه مقامات واشنگتن چنین اقدامی را به منزله گام برداشتن به سمت عقب تلقی می‌کنند.انتهای پیام/
  •  
  • وی گفت: «من بعید می‌دانم چنین مذاکراتی تحقق پیدا کند، چرا که مواضع واشنگتن و مسکو درباره اوضاع ونزوئلا کاملا در مقابل یکدیگر قرار دارد. در حالی که آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه ونزوئلا اعمال کرده و حساب‌های نفتی این کشور را مسدود کرده، روسیه این اقدامات را محکوم می‌کند.طرف آمریکایی آشکارا درهای خود را به روی ونزوئلا بسته، در حالی‌که روسیه این درها را باز کرده است. بنابراین به سختی می‌توان تصور کرد که چنین مذاکراتی انجام گیرد.»
  • این در حالی است که “الیوت آبرامز” نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا اعلام کرده که مذاکرات مستقیمی با طرف روسی در این زمینه در جریان است. به گفته وی، او پیش از این نیز مذاکرات خوبی با “واسیلی نبنزیا” نماینده روسیه در سازمان ملل داشته  و مسلما مذاکرات بین دو کشور به طور دائم صورت می گیرد.