اروپا دیگر مامن سرمایه‌ها نیست

عمومی

 

اوضاع‌ سیاسی اروپا، اقتصاد این منطقه را تحـت تاثیر قرار داده است

اوضاع سیاسی و تنش‌های مختلف در قاره اروپا همراه با همزمان شدن تعدادی از همه‌پرسی‌های این منطقه عاملی برای کاهش سطح جذب سرمایه‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه اقتصادی شده است. به صورتی که کارشناسان و دولتمردان اروپایی به دنبال دستیابی به راهکاری اصلی برای کاهش اثرات تنش‌های سیاسی در دودوتای اقتصاد این منطقه بوده‌اند.

سیاست‌های مختلف و مشوق‌های گوناگونی از سوی دولت‌ها و اتحادیه اروپا به صاحبان سرمایه ارائه شده است و درنهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهبردی بوده که به اعتقاد کارشناسان و همچنین سیاستمداران اروپا گزینه‌ای مناسب برای جلوگیری از کاهش ورود سرمایه به کسب و کارهای مختلف و تولید این اتحادیه اقتصادی خواهد بود.

در این زمینه اتحادیه اروپا راهبردی شش ساله برای توسعه جذب سرمایه‌ها و همچنین تشویق صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری در این منطقه در نظر گرفته که تقریبا از دو سال پیش آغاز شده است. در این راهبرد مقرر شده است براساس استفاده از این راهکار از ابتدای سال 2014 تا 2020 میلادی این منطقه اقتصادی به نوعی 600 میلیارد یورو از طریق این صندوق‌ها به اقتصاد منطقه و بخش خصوصی تزریق کند.

در این زمینه اعضای اتحادیه اروپا با اختصاص بودجه‌ای مشترک در صندوق‌های یادشده برای تضمین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این منطقه و کاهش ریسک حضور صاحبان سرمایه‌ اقدام کرده‌اند.

کورینا کرتو، کمیسر امور منطقه‌ای اروپا در این زمینه می‌گوید: از سال 2007 تا 2013 موفق شدیم با این صندوق‌ها، به طور مستقیم، بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم. البته اگر صحبت از اشتغالزایی غیرمستقیم باشد، می‌توان گفت، طی این دوران، دو یا سه برابر این میزان فرصت شغلی و بیش از 40 هزار شرکت تجاری کوچک و متوسط به وجود آمده است. الان هم می‌خواهیم تاثیر این صندوق‌ها را برای دوره شش ساله 2014 تا 2020 به حداکثر برسانیم. بیش از 600 میلیارد یورو در این مدت برای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در این صندوق‌ها در اختیار داریم.

کرتو درباره ترکیب صندوق‌ها علی‌رغم نیازهای متفاوت منطقه‌ای نیز می‌گوید: اگرچه مقررات متفاوتی در بخش‌های مختلف اروپا داریم، اما پس از تجدیدنظر و در چارچوب مالی چندساله، تغییراتی را اعمال کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوان این قوانین را با هم ترکیب کرد. قصد داریم برای بعد از سال 2020 میلادی باز هم ساز و کار را ساده‌تر کنیم.

کمیسر امور منطقه‌ای اروپا می‌افزاید: مشکلات و تفاوت‌های گوناگونی در این اتحادیه اروپا وجود دارد، اما لازم است به فعالیت‌ها و همکاری‌های درازمدت فکر کنیم، به این دلیل که وقتی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ریسک معقول در اقتصاد اروپا تقسیم شوند، قطعا فرصت‌های شغلی مناسب و همچنین گردش مالی مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران و دولت‌ها ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول درباره چگونگی استفاده از منابع موجود نیز می‌گوید: اولویت ما در سرمایه‌گذاری، تحقیقات و نوآوری و فناوری‌های دیجیتال است. به همین دلیل کار روی زیرساخت‌ها را کندتر خواهیم کرد. اگرچه می‌دانیم سرمایه‌گذاری و توجه به زیرساخت‌ها در بخش‌های مرکزی و شرق اروپا بسیار مهم‌تر است، اما لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که روند توسعه اروپا از دیگر نقاط جهان عقب نباشد، بنابراین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد که اگر مثلا دو واحد در بخش زیرساخت مناطق مورد نظر هزینه شده است، چهار واحد در بخش فعالیت‌های نوآوران دیگر مناطق اروپایی فعالیت کرده باشیم.

هدف اصلی، ایجاد شغل است

در همین حال، یورکی کاتاینن کمیسر اروپایی مشاغل، رشد و سرمایه‌گذاری می‌گوید: زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی را به راه انداختیم، هدفمان این بود که این صندوق منجر به ایجاد یک میلیون و 300 هزار شغل جدید بشود.

به گفته سازمان جهانی کار، این برنامه درنهایت دو میلیون و یکصد هزار شغل جدید ایجاد می‌کند.

کاتاینن در ادامه می‌افزاید: همه می‌دانند که در اقتصاد یونان شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط و صنعت گردشگری نقش محوری دارند، اما بانک‌ها قادر نیستند منابع مالی مورد نیاز کسب و کارهای کوچک و متوسط را تامین کنند، چون خودشان با مشکلات زیادی برای وام دست به گریبانند. ما می‌توانیم پلتفورم‌های سرمایه‌گذاری برای صنعت گردشگری در یونان فراهم کنیم. سرمایه مورد نیاز را صندوق‌های ساختاری تامین می‌کنند و صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی هم می‌تواند برای طولانی‌مدت، سرمایه در اختیار این بخش قرار بدهد و وام ارزانی برای شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط دست و پا شود.

کمیسر اروپایی مشاغل، رشد و سرمایه‌گذاری با تاکید بر این‌که باید بتوان براساس حس مشترک، منابع مالی مختلف را با هم ترکیب کرد، می‌گوید: صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی بهینه نیست. اهرم‌های تعادل در اقتصاد کشورهای عضو، مثل بیمه بیکاری عمل می‌کند. وقتی نرخ بیکاری بالا برود، نقش یارانه‌ها بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر کمک می‌شود اوضاع به حالت پایدار برسد. تا حدی می‌توان دید که صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی تبدیل به ابزار دائمی برای کشورهای عضو اتحادیه شود، می‌تواند در کشورهای کمتر پیشرفته هم برای رفع مشکلات بازار به کار آید. نمی‌خواهم درباره نقش این صندوق اغراق کنم، اما می‌توان در آینده نقشی برای آن به صورت اهرم ثبات متصور شد.

کاتاینن معتقد است در شرایط فعلی هر نوع عدم اطمینان که از بیرون اروپا و حتی گاهی از درون اروپا برای سرمایه‌گذاری حکم سم را دارد. بنابراین می‌خواهیم بر اهمیت اقتصادی جهانی که قاعده‌مند است، تاکید کنیم. تجارت قاعده‌مند جهانی راه اقتصاد جهانی را هموار می‌کند و برای بهبود فضا برای سرمایه‌گذاری لازم است، این چیزی است که طرفدارش هستیم.

منبع: investor