رئیس جمهور چین معلمان را به مقابله با “تفکرات غلط و اشتباه” فراخواند

عمومی

 

رئیس‌جمهور چین در آستانه سی امین سالگرد اعتراضات دانش اموزی “میدان تیان‌آنمن” گفت که معلمان چینی باید در کلاسهای ایدئولوژی و سیاسی به “ایده‌ها و تفکرات غلط” پاسخ دهند

به نقل از خبرگزاری رویترز، پکن با “ارزش‌های غربی” در بخش آموزش مخصوصاً در دانشگاه‌ها کمپین‌هایی آغاز کرده است. نهاد ضدفساد حزب حاکم کمونیست نیز بازرسانی برای ارزیابی معلمانی برای عدم اشاعه اظهارات “نادرست” اعزام کرده است.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی در سمپوزیوم آموزش تئوری‌های ایدئولوژیک و سیاسی معلمان در پکن گفت حزب کمونیست باید نسل‌ها را با استعداد پرورش دهد تا آنها رهبری و سیستم سوسیالیست چین را حمایت کنند.

او گفت: ضروری است که به تدریج دوره‌های تئوری‌های ایدئولوژیک و سیاسی را در مدارس ابتدایی، متوسطه و عالی افتتاح کنیم، این تربیت نسل‌های آینده را تضمین می‌کند و آنها برای پیوستن به سیستم سوسیالیسم آماده می‌شوند. دوره‌های ایدئولوژیک و سیاسی باید عقاید اصلی چین را اشاعه دهند و به صورت مستقیم به ایده‌ها و تفکرات غلط پاسخ دهند.

دولت اخیراً اظهار کرده بود که آموزش‌های سیاسی برای دانشجویان دانشگاه‌ها قدیمی و منسوخ شده است اگرچه وزارت آموزش چین سال گذشته اعلام کرد که این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است.

شی همچنین گفت: ما کاملاً اطمینان داریم و قادر به برگزاری بهتر دوره‌های ایدئولوژیک و سیاسی هستیم.

او افزود: تفکر بر روی سوسیالیسم همراه مشخصات و ویژگی‌های چینی برای یک دوره جدید، باید به آموزش مردم و هدایت دانش آموزان کمک کند تا آنها از این طریق در این راه تقویت شوند و از این تئوری و سیستم برای افزایش وطن پرستی استفاده کنند.

سرکوب‌ها در مورد عدم آزادی بیان بین دانشجوهای چینی چیز جدیدی نیست و دوره‌ها و سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها به شدت توسط دولت کنترل می‌شوند. این اقدامات به دنبال شورشی که در سال ۱۹۸۹ با اعتراضات دانشجویی به وجود آمد و با برخورد شدید ارتش متوقف شد، تشدید شده است .

در سال ۲۰۱۳ نیز یک اقتصاددان لیبرال چینی که از منتقدان حزب حاکم چین بود از دانشگاه پکن اخراج شد و از سال بعد دانشگاه پکن سیستم ۲۴ ساعته‌ای برای کنترل سخنرانی‌های دانشگاه قرار داد.

چین قصد ساخت دانشگاه‌هایی در سطح جهان دارد و بعضی از دانشگاه‌های این کشور در رتبه بندی‌های جهانی از اعتبار بالایی برخوردار هستند اما منتقدان معتقدند که کمبود آزادی‌های آکادمیک به این هدف چین لطمه خواهد زد.