بازی جدید با برگ داعش،چراغ سبز آمریکا برای کوچ تکفیری‌ها به افغانستان

عمومی

در حالی که داعش در عراق و سوریه نفس‌های اخر را می‌کشد، طی هفته‌های اخیر بار دیگر آمریکا با درشت‌نمایی این گروه تروریستی، برای کوچ تکفیری‌ها به افغانستان و یافتن زیستگاه جدید چراغ سبز نشان داده است

نام گروه تروریستی داعش برای نخستین بار از عراق و سوریه حدود دو سال قبل یعنی در اوایل سال 2015 میلادی فراتر رفت و در تعدادی از ولایت‌ها در شرق و جنوب افغانستان شنیده شد.

این گروه تروریستی که عنوان شاخه «خوراسان» داعش را با خود یدک می‌کشید در نیمه 2015 برخی از مناطق ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را به مرکزی برای خود برگزید و نخستین درگیری‌ها را با طالبان آغاز کرد.

به نظر برخی کارشناسان نزدیکی ولایت ننگرهار به مناطق قبایلی پاکستان و مشابهت فکری داعش با برخی از ساکنان این مناطق از مهمترین دلایل انتخاب این ولایت شرقی افغانستان به عنوان مرکزیت داعش بوده است.

همکاری پاکستان در ساخت داعش/ طالبان هدف اصلی است

«وحید مژده» کارشناس مسائل افغانستان و طالبان نیز دو سال قبل مدتی پس از شنیده شدن نام داعش در این کشور به خبرگزاری تسنیم گفته بود که تعدادی افراد از پاکستان و برخی از جنایتکاران افغان که به لحاظ عقیدتی نیز پیوندی با داعش نداشتند توسط سرکردگان این گروه تروریستی در سوریه و عراق حمایت شدند.

وی گفته بود که این افراد با دولت و نیروهای آمریکایی کاری ندارند و بارها اعلام کرده‌اند که با طالبان می‌جنگند.

بر اساس اظهارات مژده، زمانی که اشرف‌غنی و حکومت پاکستان برای همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی توافق کردند، دولت افغانستان از پاکستان خواست تا به جنگ طالبان در این کشور نیز پایان دهد. بنابراین مقامات پاکستانی سه خواسته را برای طالبان مطرح کردند:

اول اینکه جنگ آنها طی یک ماه در افغانستان به پایان برسد، دوم اینکه قرارداد امنیتی پاکستان و افغانستان را تأیید کنند و سوم اینکه از پیشبرد مذاکرات صلح توسط پاکستان حمایت کنند.

اما طالبان این خواسته‌های پاکستان را نپذیرفت. در نتیجه داعش از مرز گذشت و در مناطق شرقی افغانستان جنگ علیه طالبان را آغاز کرد که تاکنون این جنگ علیه طالبان ادامه دارد.

به گفته مژده، پاکستان در صدد است یک گروه جدیدی بوجود آید که ظاهراً ارتباطی با پاکستان نداشته باشد و این طور وانمود شود که مرکز آنها در سوریه است.

از سوی دیگر، «جان برنان» رئیس سابق سازمان آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) نیز پیش از این تایید کرده بود که گروه تروریستی داعش در افغانستان تلاش می‌کند تا اتحاد خود را به دلیل رقابت با طالبان حفظ کند و درصدد است تا خود را با آنها در یک سطح برساند.

نقش آمریکا در تولید داعش در افغانستان

رسانه «هافینگتون پست» چندی قبل به نقل از «جان مک کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نوشت که سیاست‌های اشتباه این کشور و عدم استراتژی درست موجب ایجاد داعش در افغانستان شد.

سناتور آمریکایی تاکید کرده بود که واشنگتن مسئول خراب شدن اوضاع امنیتی در افغانستان است.

از سوی دیگر، «جان اباتسفورد» مأمور سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) نیز اعلام کرد که مقامات کشورش از سال 2001 میلادی کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را بصورت مؤثری مدیریت کرده‌اند و از آن برای تأمین مالی داعش نیز استفاده می‌کنند.

وی به «ورلدنیوز دیلی‌ریپورت» گفته بود که داعش با حمایت مالی و مدیریت سازمان سیا علیه کشورهای مخالف آمریکا و ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌جنگد.

مامور سابق سازمان سیا اظهار داشت: آمریکا و متحدانش به‌ هدف کاهش بهای نفت، تسلط بر منابع نفتی در خاورمیانه و براندازی دولت‌های ضدآمریکایی از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند.

جان اباتسفورد خاطرنشان کرد که حمله 11 سپتامبر توسط دولت آمریکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود تا به‌عنوان بهانه‌‌ای برای حمله به افغانستان از این حادثه استفاده شود.

همچنین «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های این پرسش را مطرح کرده است که چگونه با وجود حضور نظامی آمریکا گروه تروریستی داعش در افغانستان بر سر کار آمد؟

وی معتقد است که علاوه بر افغانستان در کشورهای سوریه و عراق نیز گروه تروریستی داعش پس از حضور آمریکا گسترش یافته است.

«ظاهر قدیر» نماینده ولایت ننگرهار در پارلمان افغانستان نیز بارها نیروهای خارجی و برخی مقامات دولت افغانستان از جمله «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی این کشور را به حمایت از داعش متهم کرده است. در تازه‌ترین مورد، قدیر گفته است که ده‌ها جنگجوی داعش توسط بالگردهای نظامی به شهرستان «بهسود» این ولایت منتقل شده‌اند و باید مشخص شود که آمریکا قاتل واقعی مردم افغانستان است.

بازی «درشت‌نمایی» داعش در شرق افغانستان

 نخستین فعالیت برای درشت‌نمایی داعش از طریق رسانه‌ها، موضوع رادیو داعش موسوم به «صدای خلافت» بود که در مناطقی از ولایت ننگرهار شنیده می‌شد.

برخی از کارشناسان از دولت و نیروهای خارجی انتقاد می‌کردند که چگونه توانایی شناسایی یک رادیوی محلی را ندارند.

در همین رابطه طالبان نیز در پیامی تاکید کرده بود که این رادیو از محل پایگاه نیروهای آمریکایی در ننگرهار پخش می‌شود. بسیاری اذعان داشتند که رادیو داعش در افغانستان اهداف پنهانی دارد و توجه به این موضوع نیز کمک تبلیغاتی برای حامیان این گروه تروریستی است.

«رنگین دادفر اسپنتا» مشاور سابق امنیت ملی افغانستان نیز می‌گوید که حضور گروه تروریستی داعش در این کشور همراه با درشت‌نمایی است و باوجودی که قابل انکار نیست اما این گروه از سوی برخی از جریان‌ها در داخل و خارج از افغانستان درشت نمایی می‌شود.

«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز چندی قبل هشدار داد که هدف اصلی افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان به راه انداختن جنگ مذهبی در این کشور است.

استفاده از بزرگترین بمب آمریکا برای نابودی داعش در شهرستان «اچین» ولایت ننگرهار نیز درشت نمایی دیگری برای حضور داعش در افغانستان بود. بمبی که تنها کمتر از یکصد تن از افراد داعش را به قتل رساند و حتی محل انفجار دقیق این بمب هم به رسانه‌ها توسط آمریکا و دولت افغانستان نشان داده نشد.

با این حال، طالبان در واکنش به استفاده از مادر بمب آمریکا در ولایت ننگرهار اظهار داشت که این کار برای مطرح کردن هرچه بیشتر داعش در افغانستان بوده و نشانگر توحش آمریکاست.

طی ماه‌های اخیر نیز در ادامه پروژه درشت‌نمایی داعش، فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «عبدالحسیب» سرکرده داعش در شرق افغانستان و  «جوادخان» مسئول مطبوعاتی این گروه تروریستی را در حمله هوایی کشته است.

بر اساس این بیانیه فرد کشته‌شده تامین‌کننده روابط این گروه تروریستی از شرق افغانستان با گروه تروریستی داعش در سوریه بوده است.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در این رابطه گفت که کشته شدن «جوادخان» برای شبکه‌های مطبوعاتی داعش مشکلاتی را ایجاد کرده‌ و روند سربازگیری این گروه تروریستی با چالش مواجه شده است و طرح‌های عملیاتی آن‌ها را در سطح جهانی تضعیف می‌کند.

مقامات آمریکایی و ناتو در حالی از صدمه به داعش سخن می‌گویند که طی روزهای اخیر، این گروه تروریستی در بیانیه‌ای مدعی کشتن دو آمریکایی در ننگرهار شده و دفتر مطبوعاتی ناتو نیز با اهمیت به این خبر، در بیانیه جداگانه‌ای آن را رد کرد.

افغانستان مقصد احتمالی داعش

ظهور داعش در افغانستان با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی به نظر می‌رسد که برگ جدید بازی غربی‌ها بویژه آمریکا در این کشور است. به همین منظور رئیس‌جمهور سابق افغانستان اعلام کرده بود که گروه تروریستی داعش محصول و عامل آمریکاست و مقامات واشنگتن برای این منظور باید توضیح دهند.

چندی قبل نیز گروه تروریستی داعش با انتشار تصاویری مدعی شد که به تجهیزات نظامی حساس و کارت‌های شناسایی نظامیان آمریکایی دست یافته است. به نظر کارشناسان، شاید این اقدام نمایشی داعش به این دلیل انجام شده است که از این پس آنها از سلاح‌های آمریکایی استفاده خواهند کرد.

از دیگر اهداف حمایت از داعش در افغانستان را می‌توان خرید زمان برای حضور بلند مدت غربی‌ها برای پیاده‌سازی طرح‌های جدید در منطقه نام برد.

یکی از طرح‌هایی که همواره نگرانی برخی از کارشناسان را در پی داشته است کمک آمریکا به کوچ داعش از عراق و سوریه به زیستگاه جدیدی مانند افغانستان بوده است.

«زلمی خلیل‌زاد» سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق چند ماه قبل گفته بود که شکست گروه داعش در عراق و سوریه قطعی است و عدم حاکمیت سراسری دولت در افغانستان باعث خواهد شد تا این گروه افغانستان را به عنوان مرکز بعدی خود انتخاب کنند.

کارشناسان معتقدند که آمریکا تلاش دارد تا با صدور تروریسم از مرزهای شمالی افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی روسیه و کشورهای همجوار آن را ناامن کند.

به گفته این کارشناسان درشت‌نمایی داعش و حمایت از این گروه تروریستی در افغانستان چراغ سبز به تکفیری‌ها در سوریه و عراق است تا افغانستان را به عنوان زیستگاه جدیدی در انتخاب کوچ خود قرار دهند.تسنیم