ماجرای حمله اخیر آمریکا در یمن و دعوای امارات و سعودی‌ها بر سر ژاندارمی منطقه

عمومی

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت، عملیات اخیر آمریکا در استان البیضاء یمن در راستای استراتژی جدید واشنگتن برای افزایش نقش امارات بوده است؛ نقشی که با منافع آمریکا همخوانی بیشتری دارد

الاخبار می‌نویسد: طی ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد امارات به واشنگتن بیشتر نزدیک شده است و آمریکا نیز به نظر می‌رسد در سیاست خود در قبال اخوان المسلمین تجدید نظر کرده و این گروه که با امارات دشمنی آشکار دارد، متخاصم می‌داند؛ مسئله‌ای که به مذاق امارات خوش می‌آید. امارات اخوان المسلمین را دشمن تاریخی خود تصور می‌کند و برای ریشه‌کن کردن آن‌ها تلاش‌های زیادی کرده است.

این روزنامه لبنانی معتقد است، عملیات هلی‌برن آمریکا که به کشته شدن سه تن از اعضای القاعده و تعدادی از غیرنظامیان منجر شد، در همین راستاست. دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نمی‌دانست با این عملیات چگونه برخورد کند چراکه سرکرده‌هایی که روز یکشنبه در این عملیات هدف قرار گرفتند دو روز پیش با فرماندهان ارتش منصورهادی در مأرب دیدار کرده بودند. به گفته منابع طرحی برای افزایش نقش القاعده در البیضاء با عنوان “مقاومت حامی مشروعیت” وجود دارد.

محسن خصروف، یکی از مسئولان اداری ارتش منصورهادی از این طرح پرده برداشت و گفت: عبدالرؤوف الذهب، یکی از رهبران قبایل که در عملیات آمریکا کشته شد، از “فرماندهان مقاومت در جنوب” بوده و در دوره اخیر با نیروهای منصورهادی همکاری داشته است.

اوایل جنگ در یمن، القاعده در کنار نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در تعدادی از جبهه‌ها جنگیده بود و در آن زمان جنگنده‌های آمریکایی از تحت پیگرد قرار دادن این گروه خودداری کردند. گزارشاتی از سوی رسانه‌های غربی نیز منتشر شده که در آن القاعده در کنار نیروهای منصور هادی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌جنگد. علاوه بر این نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی مجبور به توافقی با القاعده شده بودند که براساس آن این گروه مناطقی را که در عدن، لحج، ابین و حضرموت داشت، رها کرد و به کوهستان‌ها و مناطق دوردست رفت. از آن زمان این گروه در مرحله عملیات سری قرار دارد.

الاخبار می‌گوید، مسئله مهمی که امروزه درباره جنگ یمن حائز اهمیت است این است که امارات و عربستان بر سر این جنگ و نمایندگی آمریکا در یمن با هم رقابت دارند. عربستان می‌خواهد اولین حافظ منافع آمریکا در خلیج فارس و شبه جزیره عرب باشد و این مسئله‌ای است که روز دوشنبه شهردار سابق نیویورک بر آن صحه گذاشت. وی گفت: عربستان امروز بیش از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر است.

به رغم این مسئله واشنگتن نیز دنبال یک نماینده عربی است که خود را از تنگناهایی نجات دهد که ریاض به دلیل کشتار غیرنظامیان در ایران و متهم شدن به حمایت از تروریسم آن را ایجاد کرده است. آمریکا نیز به دلیل ضعف و شکست عربستان در اداره کردن جنگ‌های واشنگتن در عراق، سوریه و یمن و ناتوان شدن از ایفای نقش مطلوب مجبور به همکاری بیشتر با ابوظبی است.

عربستان و امارات تلاش می‌کنند تا نشان دهند درباره پرونده یمن تفاهم دارند برای همین امارات، عربستان را “دوست بزرگتر” می‌داند این درحالی است که سال میلادی گذشته برخی اماراتی‌ها وهابیت را دلیل گسترش تروریسم در جهان دانسته بودند اما به سرعت این اظهارات متوقف شد تا موجب تنش میان دو کشور نشود.

در یمن، عربستان و امارات هدفشان مقابله با جنبش انصارالله است اما در اصل هر کدام از دو طرف تلاش می‌کند دیگری را به حاشیه براند. هر دو طرف در درگیری خود بر سر در دست داشتن برگ برنده یمن از تمامی ابزارهای ممکن استفاده می‌کنند. عربستان از حزب الاصلاح (اخوان المسلمین) که دشمن تاریخی امارات است، حمایت می‌کند برای همین این حزب توانسته در جنوب یمن دایره نفوذ خود را افزایش دهد. عربستان همچنین از طریق انتصاب علی محسن الاحمر به عنوان معاون رئیس‌جمهور مستعفی بعد از برکناری خالد البحاح که به امارات نزدیک بود، راه را برای نفوذ بیشتر این حزب باز کرد.

در مقابل نیز دستگاه اطلاعات امارات در جنوب یمن فعال است و برای تضعیف حزب الاصلاح تلاش می‌کند. درج برخی از شخصیت‌های نزدیک به این حزب در لیست تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا به نظر می‌رسد بخشی از جنگ امارات علیه اخوانی‌های یمن است.

در حال حاضر برخی از کارکنان سازمان اطلاعات امارات در منطقه البریقه و فرودگاه الریان در نزدیکی المکلا هستند و امارات و آمریکا برای ایجاد پایگاه‌های مشترک خود در

سواحل یمن تلاش میکنند.