ترامپ آمریکا را منزوی می کند

عمومی

 

نشریه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: با رویه توهین آمیزی که دونالد ترامپ در ارتباط با دوستان در روابط خارجی آمریکا سرلوحه خود قرار داده است؛ روزی خواهد رسید که آمریکا در بحرانهای حساس جهانی؛ هیچ یار و یاوری در کنار خود نخواهد داشت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این نشریه آمریکایی می نویسد: هیچ بحران مهمی در پهنه سیاست خارجی به  چشم نمی خورد که لازم باشد سفیران صلح برای آن اعزام شوند. رهبران جهان هم همگی دلواپس هستند که رویکرد ‘اول آمریکا’ در قاب آینه جهان چه منظری خواهد داشت

همه اینها فرصتهایی است در دستان ترامپ تا به هم پیمانان آمریکا قوت قلب بدهد تا دست به دست هم بنیان رویکردهای مشترک در قبال چالش های بین المللی را بریزند.اما در واقعیت چنین نیست.

طی دو هفته ای که از آغاز بکار دولت جدید آمریکا می گذرد، ترامپ آمد و با یک تماس تلفنی توهین آمیز به متحدان آمریکا؛ جهان را شگفت زده کرد و این روایت بهت آور قدیمی را تکرار کرد که آمریکا همیشه بدست دشمنان و متحدانش همزمان، استثمار شده است.

البته در پاره ای از مواضع بنیادین دولت ‘اوباما’، دولت ترامپ کماکان پایبند مانده است. به عنوان مثال، ترامپ هفته گذشته روسیه را نصیحت کرد که نقشی بی ثبات کننده در اوکراین ایفا می کند. دولت ترامپ همچنین نسبت به شهرکسازی اسرائیل هم احساس نارضایتی کرد.

همچنین، رویکردهای ستیزه جویانه ترامپ در بحث روابط خارجی و اولین فرمان اجرایی اش در منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا؛ به حسن اعتبار آمریکا در جهان به طور کلی لطمه زده است. سراسر اروپا صحنه تظاهرات اعتراض آمیز به این تصمیم گیریهای ترامپ است. حتی مقامات سازمان ملل هم به این رویکردهای ترامپ اعتراض کرده اند.

در این کارزار؛ ترامپ در ابتدا مکزیک همسایه جنوبی و سومین شریک تجاری آمریکا را اولین کیسه بوکس خود قرار داد.

«انریکه پنا نیه تو» رئیس جمهور مکزیک با طوفانی از توهین ها و تحریکها روبرو شد و مسئولان کاخ سفید هم به هیچ وجه به فکر رفع تنش نیفتادند.

کاخ سفید اصرار دارد که از مکزیک بابت ساخت دیوار مرزی میان دو کشور عوارض دریافت کند و شاید هم این کار را با اخذ مالیات بر واردات از آن کشور به انجام برساند.

در نتیجه این تشنج پیش آمده، سفر رئیس جمهوری مکزیک به آمریکا لغو شد و در همین راستا ترامپ هم تهدید کرد که نیروهایی در سرتاسر مرزهای میان دو کشور مستقر می کند.

اما از میان همه حرکتهای ترامپ در عالم سیاست خارجی، رفتار وی با مالکوم ترنبال نخست وزیر استرالیا گیج کننده تر است.

دولت ‘اوباما’ با ترنبال در مورد اسکان مجدد مهاجران سرگردان در زندانی در سواحل استرالیا با هم به توافق رسیده بودند اما ترامپ تماس تلفنی نخست وزیر استرالیا را که در همین زمینه انجام شده بود، یک دفعه قطع کرد و گفت که این بدترین تماس تلفنی بوده که با یک رهبر خارجی تا به حال داشته است.

استرالیا یکی از متحدانی است که در تبعیت تمام از آمریکا در گرداب نظامی اخیر آمریکا در عراق و افغانستان دنباله روی کرده است و در امر تبادل اطلاعات هم مشارکت سودمندی با آمریکا دارد.

ترامپ پنجشنبه گذشته در جریان صبحانه کاری در کاخ سفید گفت : همه کشورهای جهان دارند از ما بهره برداری می کنند .اما این اتفاق دیگر نخواهد افتاد.

اگر این رویکرد خصمانه تبدیل به یک هنجار و رویه معمول گردد، کلیه ائتلافها و روابط کلیدی آمریکا بسرعت فنا خواهد شد و مطمئنا بر تعداد سیاستمداران ضد آمریکایی در جهان افزوده می شود.

اینطور که پیش می رود، زمانی خواهد رسید و یقینا هم این اتفاق خواهد افتاد که؛ در لحظات بحرانی، ترامپ گوشی تلفن را برخواهد داشت و عاجزانه از متحدان سنتی آمریکا تقاضای یاری خواهد کرد. هیچ بعید نیست فردی که آنسوی خط تلفن قرار دارد به یکباره گوشی تلفن را محکم به زمین بکوبد و این تماس را قطع کند. »