خیز هسته‌ای چین برای رسیدن به آمریکا و روسیه

عمومی

چین با آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای خود با قابلیت حمل ۱۰  کلاهک هسته‌ای نشان داده که قوانین بازی در منطقه آسیا -اقیانوسیه در حال تغییر است و چین طی چند سال آینده فاصله تسلیحات راهبردی هسته‌ای خود را با آمریکا و روسیه بسیار کم خواهد کرد؛

درحالي‌كه از زمان جنگ سرد، اين روسيه و آمريكا بوده‌اند كه همواره رقابتي سخت براي داشتن  كلاهك‌هاي هسته‌اي داشته‌اند. حالا چين به گفته كارشناسان نظامي با آزمايش جديد موشك «دونگ فنگ 5 سي» نشان داده كه در مدتي كوتاه قصد دارد خودش را به آمريكا و روسيه برساند. دونگ فنگ 5 سي كه با دستور مقام‌هاي ارشد چين آزمايش شده قابليت رسيدن به خاك آمريكا را دارد و هشداري جدي به ترامپ به‌ حساب مي‌آيد.

گزارش‌ها به نقل از منابع وزارت دفاع آمريكا نشان مي‌دهد كه چين موشك DF-5C را از مركز پرتاب ماهواره‌هاي تايوان پرتاب كرده و به هدف آزمايشي در منطقه غرب چين  برخورد كرده است. اين آزمايش موشكي در برهه‌اي صورت گرفته كه از زمان آغاز رياست‌جمهوري دونالد ترامپ تنش‌هاي ميان واشنگتن و پكن افزايش پيدا كرده است.

آزمايش موشك بالستيك قاره‌پيما با قابليت حمل 10كلاهك هسته‌اي نشان مي‌دهد كه چين طي سال‌هاي گذشته برنامه پيشرفته هسته‌اي خود را به‌صورت مخفيانه پيش برده و زرادخانه تسليحات هسته‌اي خود را به‌شدت گسترش داده است. وزارت امورخارجه چين به‌دنبال اعلام دولت جديد آمريكا درباره جلوگيري از نزديك شدن چين به جزاير درياي چين جنوبي، به آمريكا هشدار داد مراقب تحركات خود در منطقه باشد.

به عقيده كارشناسان نظامي اين آزمايش موشكي چين هشداري به آمريكا در دوره حساس كنوني است. مقام‌هاي نظامي آمريكا پيش از اين حدس مي‌زدند كه چين 250كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد اما با اين آزمايش اكنون بسياري حدس مي‌زنند كه تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي چين به‌شدت افزايش پيدا كرده است.

براساس آخرين آمار رسمي، آمريكا و روسيه هر كدام با در اختيار داشتن حدود 7هزار كلاهك هسته‌اي فاصله‌اي بسيار زياد با ديگر كشورهاي داراي تسليحات هسته‌اي دارند. چين اما به غيراز موشك 183تني DF-5C موشك‌هاي ديگر DF-31 و DF-41 را در اختيار دارد كه تهديدي جدي براي آمريكا با برد بيشتر از 14هزار كيلومتر به ‌حساب مي‌آيند.

نقل و انتقال موشك‌هاي هسته‌اي چين به منطقه منچوري با عبور از خيابان‌ها به خوبي نشان مي‌دهد كه پكن آماده تقابل هسته‌اي با آمريكاست و مي‌تواند از داخل خاك خود اين كشور را درصورت لزوم هدف قرار دهد. موشك‌هاي جديد قاره‌پيماي چين هزينه توليدشان هم كمتر از گذشته است و همين مسئله آمريكا را درباره تعداد واقعي كلاهك‌هاي هسته‌اي نگران كرده است