سرکوب در خاورمیانه بیداد می‌کند، ترامپ ترغیب می‌کند

عمومی

همانطور که کنگره واکنشش به قتل تحت حمایت جمال خاشقجی را بررسی می‌کند، مهم است که توجه داشته باشیم که این تنها اقدام آنها نیست

خفه و مثله کردن این روزنامه نگار توسط یک تیم عربستانی ۱۵ نفره بخشی از یک الگوی سرکوب وحشیانه توسط رژیم ملک سلمان و فرزند عالی‌رتبه او، شاهزاده محمد بن سلمان است که فراتر از حاکمان قبلی پیش رفته است. عربستان سعودی به نوبه خود بخشی از دیکتاتوری‌های عرب اهل سنت چهارگانه است که همگی از متحدان ایالات متحده هستند که هدفشان از بین بردن تمامی اشکال مخالفت، از جمله رسانه‌های آزاد، گروه‌های مستقل جامعه مدنی و هر کسی است که از اصلاحات لیبرال پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در سرمقاله روزنامه واشنگتن پست آمده است: این رژیم‌ها که شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین و همچنین عربستان سعودی هستند، تردیدی در استفاده از روش‌های افراطی برای رسیدن به اهداف خود ندارند، از جمله دستگیری‌های جمعی، شکنجه، ناپدید شدن اجباری و قتل‌های غیرقانونی. در انجام این کار، آنها اشتباهات دیکتاتورهای پیشین عرب را تکرار می‌کنند و مشکلات را در آینده خواهند داشت که به شکل بیگانه شدن شهروندان و اقتصادهای در رکود نمود پیدا می‌کند.  دولت ترامپ با پشتیبانی بی حد و حصر از این رژیم‌ها، به نوبه خود منافع حیاتی ایالات متحده را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

یک دلیل احتمالی برای نتیجه‌گیری سیا که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی شرکت داشته است، شباهت عملیاتی آن به تعداد زیادی از اقداماتی است که دربار ولیعهد در ۱۸ ماه گذشته انجام داده است.

به گزارش دیوید ایگناتیس از روزنامه واشنگتن‌ پست، یک گروه از کارشناسان اطلاعاتی عربستان سعودی در همکاری با مشاوران نزدیک به ولیعهد سعودی، تعدادی از مخالفان را در داخل و خارج از این کشور ربوده‌اند. بازداشت‌شدگان در زندان‌های مخفی نگهداری و شکنجه شده‌اند. از جمله قربانیان، فعالان حقوق زنان هستند که از حق رانندگی حمایت می‌کردند و همچنان محبوس هستند.

محمد بن سلمان از محمد بن زاید آل نهیان، حاکم دوفاکتوی امارات متحده عربی، خط گرفته است و این دو دیکتاتور به نوبه خود از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و خاندان حاکم آل خلیفه بحرین حمایت کرده‌اند. این چهار کشور در تحریم شوم علیه قطر متحد شدند و از جناح‌های مشابه در جنگ‌های داخلی یمن و لیبی حمایت می‌کنند و به حفظ و تداوم این درگیری‌ها و در یمن، بدترین بحران انسانی در جهان کمک می‌کنند.

در حالیکه توجه به پرونده خاشقجی متمرکز شده است، رژیم سیسی، تهاجم به آنچه از جامعه مدنی در قاهره باقی مانده است، تقویت می‌کند .

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از اواخر اکتبر ده‌ها تن از فعالان حقوق بشر و وکلا دستگیر شده‌اند، از جمله ۱۹ تن در تاریخ اول نوامبر. نیروهای امنیتی بسیاری از آنها را ممنوع‌الملاقات کرده‌اند. در عین حال مقامات خواستار آن هستند تا تمام وبسایت‌های خبری با دولت کار کنند یا بسته شوند.

بحرین هفته گذشته انتخاباتی ساختگی برگزار کرد که با حضور احزاب اپوزیسیون مخالفت شد. برجسته‌ترین فعالان حقوق بشر این کشور در زندان دوران حبسشان را می‌گذرانند و از جمله آنها رهبر اصلی اپوزیسیون بحرین است که در چهارم نوامبر به حبس ابد محکوم شد.

کاخ سفید به طور ضمنی از سرکوب مخالفان مصر و بحرین، لغو محدودیت‌های کمک‌های نظامی آمریکا و فروش اسلحه جمایت کرده است؛ همانطور که از تلاش‌های محمد بن سلمان برای فرار از مسئولیت قتل خاشقجی پشتیبانی به عمل آورد.

سیاست دولت آمریکا بر این عقیده استوار است که دیکتاتورها می‌توانند به طور نامحدود کنترل خود را بر مردمان کشورشان از طریق رد آزادی‌های اساسی و حمله به هر کسی که از آنها حمایت می‌کند، اعمال کنند. این یک استراتژی است که تاریخ و نیز ارزش‌های اساسی ایالات متحده را نادیده می‌گیرد و اگر کنگره آن را مورد بررسی قرار ندهد، احتمال دارد مشکلات بیشتری را در خاورمیانه ایجاد کند.

انتهای پیام