تظاهرات هزاران نفری در آمریکا ضد تبعیض نژادی

عمومی

 

هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان به خیابان‌ها آمدند

معترضان وارد محوطه کنگره شدند. گزارش‌هایی درباره بمب‌گذاری در نقاط مختلف دالاس منتشر شده است.

درپی کشته شدن دست‌کم 2 سیاهپوست به دست نیروهای پلیس آمریکا در روزهای گذشته، مردم این کشور در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس این کشور به خیابان‌ها آمدند.

گزارش‌های منتشر شده از آغاز موج جدیدی از اعتراضات در شهرهای آمریکا علیه کشتار سیاهپوستان به دست نیروهای پلیس این کشور حکایت دارد.

بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز»، رئیس پلیس شهر دالاس اعلام کرد در جریان این اعتراضات مردمی که پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا برگزار شد، دست‌کم 4 افسر پلیس به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای ناشناس کشته و 7 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

برخی گزارش‌ها از احتمال بمب‌گذاری نیز حکایت دارد.

پلیس دالاس اعلام کرد در حال مذاکره با یکی از مظنونین هستند که می‌گوید چند بمب در نقاط مختلف این شهر جاسازی شده است.

مقامات سازمان هوانوردی دالاس از منع انجام پرواز در آسمان این شهر خبر دادند.

شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در حال پخش گزارش‌های مربوط به ناآرامی‌های دیشب در شهرهای مختلف این کشور هستند.

براساس این گزارش ها در واشنگتن نزدیک به هزار نفر برای اعتراض به این اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا به خیابان‌ها آمده و حفاظ اطراف ساختمان کنگره آمریکا را شکسته و وارد محوطه کنگره شدند.

مردم نیویورک نیز در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه به خیابانها آمدند و پلیس شماری از آنان را دستگیر کرده است.

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی چون «مردم متحد هستند، ما هرگز جدا از هم نیستیم» و «دستها بالاست، شلیک نکنید» سر می‌دادند.

شبکه فاکس نیوز هم گزارشی از ناآرامی‌های پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا در دالاس تگزاس پخش کرد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده دست‌کم 11 افسر پلیس در حمله تک‌تیراندازهای ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که تا کنون 4 نفر آنها کشته شده‌اند.

برخی گزارش‌ها تصویری یکی از این تک‌تیراندازها را در طبقه هفتم پارکینگ ساختمان «بانک آمریکا» با اسلحه «AR-15» نشان می‌دهد.

تیراندازی در ساعت 8:45 پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا (بامداد جمعه به وقت ایران) آغاز شد. همزمان با آغاز تیراندازی‌ها جمعیت معترضان نیز پراکنده شده و به دنبال پناه گرفتن بودند.

پلیس دالاس ساختمانی را محاصره کرده و در حال مذاکره با یکی از تک تیراندازها است. همزمان صدای تبادل آتش بین طرفین هم به گوش رسیده است.

پلیس دالاس اعلام کرده که یکی از مظنونین به تیراندازی به سمت افسران پلیس را دستگیر کرده است.

شبکه سی ان ان گزارش داد که مهاجم مدعی شده که در ساختمان بمب کار گذاشته است.

پلیس اعلام کرد که فردی در محل مشاهده شده که یک کیف مشکوک را حمل می‌کرده و به سرعت به سمت پایین خیابان دویده و سپس کیف را به داخل یک مرسدس بنز مشکی رنگ پرتاب کرده و با سرعت بسیار زیادی از صحنه فرار کرده است.

مقامات پلیس دالاس در حال بازجویی از سرنشینان این خودرو هستند.

عصر چهارشنبه به وقت آمریکا، «فیلاندو کستایل»، مرد سیاهپوست 32 ساله که همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. «آلتون استرلینگ» نیز سیاهپوستی دیگر بود که یک روز قبل از آن با گلوله افسران پلیس در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا جان خود را از دست داد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که تمامی مردم آمریکا باید از کشتار مکرر سیاهپوستان توسط افسران پلیس آمریکا نگران باشند.

اوباما در واکنش به این رخدادها اعلام کرد: «این فقط موضوع سیاه و سفید نیست. این موضوع تنها به لاتین‌تبارها مربوط نمی‌شود. این موضوعی است که به آمریکا مربوط می‌شود و همه ما باید به آن توجه کنیم. همه انسانهای منصف باید نگران این قضیه باشند».

منبع: فارس