پنج موسسه بزرگ تحقیقاتی آلمان خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شدند

عمومی

پنج موسسه بزرگ تحقیقات صلح و امنیتی در آلمان در گزارش امسال خود با یادآوری جنایت های جنگی عربستان سعودی علیه مردم یمن، خواستار تحریم تسلیحاتی ریاض از طرف دولت خود شدند

به گزارش ایرنا، این پنج موسسه بزرگ تحقیقاتی آلمان به مناسبت سی امین سالگرد همکاری های خود، گزارشی را در خصوص صلح در جهان منتشر کردند که در آن آمده است عربستان سعودی یک لنگر بی ثبات در منطقه است و به خاطر دخالت های خود در جنگ سوریه و یمن موجب سخت تر شدن راه حل سیاسی در آنجا شده است.

این موسسه ها هر سال گزارش خود را به عنوان یک توصیه نامه و پیشنهاد در اختیار دولت آلمان قرار می دهند.

خانم «مارگارت یوهانسن» استاد و محقق موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی دانشگاه هامبورگ روز سه شنبه در یک نشست خبری در شهر برلین گفت: ما خواهان توقف صادرات تسلیحاتی به عربستان هستیم و از درخواست پارلمان اروپا نیز برای تحریم تسلیحاتی علیه عربستان حمایت می کنیم.

وی افزود: ما خواستار تجدید نظر در مشارکت آلمان با حکومت های مرتجعی مانند عربستان و قطر هستیم زیرا این کشورها حامی مالی و تفکری داعشی هستند.

در همین حال «ماکس موتچلر» محقق از موسسه تحقیقاتی صلح بی آی سی سی در شهر بن در غرب آلمان هم با تاکید بر تحریم تسلیحاتی از طرف کل اتحادیه اروپا علیه عربستان سعودی یادآوری کرد که آلمان سال گذشته بیش از 270 میلیون یورو کالاهای تسلیحاتی به عربستان سعودی ارسال کرد. این صادرات شامل قطعات هواپیماهای جنگی بود.

به گفته وی، این سلاح ها نه تنها در سرکوب داخلی بلکه در جنگ نیز یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش تر سازمان عفو بین الملل خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی که علیه یمن تجاور نظامی انجام می دهد، شد. این سازمان بین المللی حقوق بشری در بیانیه‌ای گفته بود که مستندات محکمی جمع آوری کرده است که نشان می‌دهد عربستان با تجاوز به یمن ، اقدام به نقض حقوق بشر کرده و جنایات جنگی مرتکب شده است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این نوع تسلیحات همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و متحدانش اکنون از آنها در حملات هوایی و زمینی علیه یمن استفاده می کند و جنایاتی جنگی مرتکب می‌شوند که به شکل فاحشی نقض حقوق بشر است.

کنترل تسلیحات آکسفام نیز با انتشار گزارشی از کشورهای مختلف خواست دست از فروش میلیاردها دلار تسلیحات مرگبار به عربستان که در یمن علیه غیرنظامیان به کار گرفته می‌شوند، بردارند.

بخش کنترل تسلیحات آکسفام از فرانسه، آلمان، ایتالیا، مونته نگرو، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان کشورهایی نام برده است که در سال 2015 میلادی بیش از 25 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته‌اند.

مخالفت ۶۸ درصد آمریکایی‌ها با کمک‌های واشنگتن به عربستان

۶۸ درصد آمریکایی ها معتقدند آمریکا باید تا موقع ثابت شدن عدم حمایت عربستان سعودی از تروریسم تمام یا بخشی از کمک‌های خود به ریاض را قطع کند.

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شرکت بریتانیایی Populus به سفارش خبرگزاری”اسپوتنیک” است.

از شرکت کنندگان در نظرسنجی درخواست شد با به خاطر آوردن یادداشت هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا منشره در رسانه‌ها که در آن ادعا می‌شود حامیان مالی عربستان، بزرگترن منابع کمک رسانی به گروه‌های تروریستی سنی در جهان هستند، نظر خود درباره سیاست واشینگتن نسبت به ریاض را اعلام کنند.

68 درصد نظرخواهی شدگان خواستار قطع کمک‌های امریکا به عربستان بودند و فقط 12 درصد آنها گفتند واشینگتن باید به کمک‌های خود به ریاض ادامه دهد.

نظر سنجی با شرکت 1003 نفر از امریکایی های 18 تا 64 ساله انجام شد