جنایات آل‌سعود در یمن به روایت آمار+ اینفوگرافیک

عمومی

 

آمار زیر حاصل حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن طی هزار روز از تاریخ 2015/3/26 تا 2017/12/17 است که قربانی اصلی آن غیرنظامیان بوده اند

عربستان بر سر دوراهی پایان یا ادامه جنگ

عربستان سعودی از همان ماه‌های نخستین جنگ با یمن ‌واهمه‌ای جدی داشت که این بیم و هراس هر روز بیشتر شده است. سعودی همچنان این هراس فزاینده را دارد که به محض پایان جنگی که بر یمن تحمیل کرده‌اند، یمنی‌ها پیروزی خود را اعلام کنند. آنها می‌دانند اگر چنین اتفاقی رخ دهد اعتماد به نفس مضاعفی در یمنی‌ها به وجود خواهد آورد و قدرت و توانمندی آنها را دو چندان خواهد کرد و اقتدار سعودی‌ها در شبه‌جزیره عربستان را زیر سوال خواهد برد؟

ایالات متحده آمریکا و انگلستان که از متحدان اصلی عربستان سعودی به شمار می‌روند نیز در این بیم و هراس با سعودی‌ها شریک‌ هستند. بویژه که عربستان سعودی نه به خواست خود، بلکه به دستور و توصیه لندن و واشنگتن آتش جنگ یمن را برافروخت و سعودی‌ها به وکالت از این دو قدرت سلطه‌گر و با چراغ سبز آنها با یمن می‌جنگد. آنها تصور می‌کنند اگر جنگ یمن پایان بپذیرد، به معنای پیروزی یمنی‌ها خواهد بود و این مهم برای سعودی‌ها پیامدهای جدی‌ای در منطقه به همراه خواهد داشت. پس از حملات موشکی یمن به عربستان سعودی، سعودی‌ها وارد یک دوره جنون‌آمیز شده است. اقدامات آنها پس از این حملات، در حملات وحشیانه به غیرنظامیان و کشتار مردم مظلوم بیگناه یمن، به هیچ وجه در محسبات عقلانی نمی‌گنجد.

سعودی‌ها بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که هر روز نیز انتخاب را برای آنها دشوارتر می‌کند. آنها در واقع باید بین ادامه یا پایان جنگ دست به انتخاب بزنند. عربستان از یک سو،‌ جنگ را ادامه می‌دهد به امید این که در آینده‌ای نزدیک نشانه‌ای از شکست در یمن مشاهده کند. آنها دچار توهم انتظار شده‌اند و هر روز با تصور این که امروز حتما یمنی‌ها دستان خود را به نشانه تسلیم بالا می‌برند، جنگ را ادامه می‌دهند. در حالی که هر چه گذشته توانمندی مردم یمن بیشتر شده است. راه دیگر سعودی‌ها این است که پایان جنگ را اعلام کند که در آن صورت با یک ارتش شکست‌خورده و یک کارنامه سیاه و ننگین مواجه می‌شود.

معمولا ارتش‌های شکست‌خورده می‌توانند خطرات بسیار جدی برای دولت‌ها داشته باشند. در واقع، دولت‌هایی که نتوانسته‌اند جنگ را به سامان برسانند، دچار تزلزل می‌شوند و بهانه را به نظامیان شکست‌خورده برای دخالت در امور داخلی می‌دهند که دنبال مقصر شکست خود می‌گردند. از آن طرف، پیروزی انصارالله نیز به معنای پیروزی مقاومت در منطقه خواهد بود که برخلاف خواست قدرت‌های سلطه‌گر مانند آمریکاست.

سازمان‌های بین‌المللی نیز در صورتی برای پایان این جنگ ظالمانه علیه مردم مظلوم یمن دخالت خواهند کرد که مداخله آنها به نفع عربستان سعودی باشد. طرح‌های و پیشنهادهای صلح آنها نیز عمدتا در چارچوب کمک به سعودی‌ها بوده است.

جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل جهان اسلام