رقابت با چین صرفا یک مساله فدرال نیستبا فشار چین بر سر تایوان مقابله کنید

عمومی

وزیر خارجه آمریکا از فرمانداران این کشور خواست تا مقابل فشار چین برای نادیده گرفتن تایوان مقاومت کنند. او همچنین هشدار داد که پکن به صورت روزافزونی نبرد دیپلماتیک خود را به سطوح محلی کشانده است

، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در جمع رهبران ایالت‌ها در واشنگتن گفت، دولت ترامپ ارتباط با دولت‌های ایالتی و محلی درباره تعامل با چین را افزایش خواهد داد.

پامپئو گفت: توافق‌ها و معامله‌های انفرادی و جداگانه با چین که سیاست ملی ما را تضعیف کند، با چین نداشته باشید. فکر نکنم هیچ یک از شما عمدا دست به چنین کاری بزنید. اجازه بدهید به شما کمک کنیم تا اطمینان یابیم این کار درست انجام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا به تهدیدی که سال گذشته برای فرماندار می‌سی‌سی‌پی فرستاده شد که چین سرمایه‌گذاری خود را بابت سفر او به تایوان لغو می‌کند، اشاره کرد.

او همچنین به نامه‌ای از سوی یک دیپلمات چینی اشاره کرد که از دولت‌های ایالتی خواسته بود تا پیروزی مجدد تسای اینگ‌-ون در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ماه گذشته را تبریک نگویند؛ در یک مورد هم دبیرستانی در شیکاگو دعوت از یک نماینده تایوانی برای شرکت در یک گفت‌وگو درباره آب و هوا را پس گرفت.   

پامپئو گفت: اینکه روی وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا فشار آورید، یک مساله است؛ اینکه علیه خط مشی یک دبیرستان عمل کنید، مساله دیگری است. این نشان‌دهنده عمق مساله است. این نشان‌دهنده پیروی از یک سیستم است. این نشان‌دهنده عامدانه بودن اقدام است. در حالی که ممکن است این مسائل برای برخی در حد امور محلی باشد، تاثیر انباشته آن از اهمیت عظیم ملی و اهمیت بین‌المللی برخوردار است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین نسبت به فشار چین بر رهبران محلی برای عدم دیدار با دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت هشدار داد. او همچنین نسبت به گزینه‌های مالی دولت‌های ایالتی آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت، صندوق بازنشستگی فلوریدا در شرکتی سرمایه‌گذاری کرده است که با جاسوسی در سین‌کیانگ در ارتباط است.

به گفته پامپئو، چین ایالت‌های خاصی را برای محک و گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خودش هدف قرار می‌دهد. پامپئو گفت، یک اندیشکده تحت کنترل دولت چین رویکرد تمام ۵۰ فرماندار آمریکا در قبال چین را مورد ارزیابی قرار داده و به هر کدام برچسبی زده است؛ دوستانه، تندرو یا جاه‌طلب.

او افزود: پس درسی می‌گیریم؛ اینکه رقابت با چین تنها یک مساله فدرال نیست. آنچه در ایالت شما رخ می‌دهد، تبعاتی برای سیاست خارجی ما، برای شهروندان داخل ایالت شما و قطعا برای هر کدام از شما دارد.