آمریکا منتظر دولت محمد علاوی برای استقرار سامانه پاتریوت در عراق است

عمومی

 

عراقی‌ها مشغول بررسی تلاش‌های واشنگتن جهت استقرار سامانه پاتریوت در پایگاه‌های نظامی‌اش هستند

 

، به نقل از سایت ارم‌نیوز، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد درخواستی را برای عراق جهت استقرار سامانه پاتریوت ارسال خواهد کرد. تلاش آمریکا برای حفاظت از منافع خود در داخل خاک عراق و حفاظت از سربازان، کارمندان و دیپلمات‌های آمریکایی در خاک عراق در برابر هرگونه حملات ایران است.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق در این رابطه گفت: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق درخواست آمریکا درباره استقرار این سامانه را طی سفر فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا به خاورمیانه دریافت کرد. در این سفر که روز سه‌شنبه انجام شد دو طرف درباره راه‌های استقرار این سامانه گفت‌وگو کردند این درحالی است که ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با این مساله مخالف است.

این نماینده اعلام کرد که عبدالمهدی با این درخواست موافقت نکرده و تأکید کرده که دولت کنونی دولت موقت است و این پرونده را باید نخست‌وزیر آتی حل کند. طرف آمریکایی تأکید کرد که این مساله را درک می‌کند اما موضوع مهم‌تر بودن این پرونده در داخل دولت و تعامل جدی با آن است.

این نماینده گفت: عراق چه بسا با استقرار این سامانه به شکل جزئی و در سطحی محدود و در داخل برخی پایگاه‌های نظامی مثل پایگاه عین الاسد در الانبار و پایگاه‌های دیگر در التاجی و صلاح الدین موافقت کند.

پارلمان عراق بعد از حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، لایحه‌ای را تصویب کرد که دولت به موجب آن باید برای اخراج نیروهای آمریکایی اقدام کند.

از سوی دیگر، کریم علیوی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق بر لزوم عدم اجازه به آمریکا برای استقرار این سامانه تأکید کرد.

وی گفت، نسخه‌برداری واشنگتن از تجربه رژیم صهیونیستی برای حمایت از پایگاه‌هایش چالش جدیدی علیه تصمیم سیاستمداران و مردم عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی است.

علیوی گفت: موافقت دولت با استقرار این سامانه به معنای ابقای نیروهای آمریکایی برای دوره‌های طولانی است. محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف در صورت تشکیل دولتش نامه‌ای را به واشنگتن برای خارج کردن نیروهایش می‌فرستد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بیش از ۱۰۰۰ سرباز در پایگاه عین الاسد در غرب عراق و همچنین ۴۰۰۰ سرباز در پایگاه‌های دیگر مستقر هستند.

طبق گزارش‌های آمریکایی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تعدادی از نیروهایش را از عراق بعد از درخواست دولت برای پایان حضور نظامی آمریکا خارج کرد.

آمریکا هیچ‌گونه موشک پاتریوتدر پایگاه عین الاسد ندارد. ماه گذشته میلادی ایران نزدیک به ۱۱ موشک بالستیک به این پایگاه در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شلیک کرد.