انتخاب مجدد ترامپ به مرگ ناتو منجر خواهد شد؟

عمومی

 

رسانه ها گزارش داده اند که نشست دو روزه ناتو در لندن با حضور دونالد ترامپ و در فضایی پرتنش برگزارمی‌گردد. متحدان ناتو انتخاب مجدد ترامپ را تهدید جدی برای بقای ناتو تلقی می‌نمایند

 

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از “گاردیان” دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای شرکت در نشست ناتو وارد لندن شد، اما متحدان اروپایی ناتو نگران هستند که انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور امریکا ناقوس مرگ ناتو را به صدا خواهد آوردخواهد بود.

هفتادمین سالروز تشکیل پیمان آتلانتیک شمالی در فضایی پر از تردید جشن گرفته می‌شود. در ماه اکتبر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با حمله به شبه نظامیان کرد در شمال سوریه ناکارآمدی ناتو را نشان داد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ناتو را در وضع مرگ مغزی می‌داند.

دونالد ترامپ هم بر تقسیم هزینه‌های ناتو تاکید دارد. ترامپ می‌گوید: ما برای مردم امریکا مبارزه می‌کنیم. ما در موقعیتی قرار داریم که عادلانه نیست. ما هزینه بیشتری پرداخت می‌کنیم. همان طور که می‌دانید ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفته که ما مسئول هستیم. مسئول به دست آوردن 130 میلیارد دالر بیشتر از دیگر کشور‌هایی که ما از آن‌ها محافظت می‌کنیم و آن‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. آن‌ها بدهکار هستند و ما در این باره صحبت کرده‌ایم.

© R

مرکل: حفظ ناتو به نفع ماست

بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ تا ماه سپتامبر گذشته، هشدار داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، ترامپ ، بطور کلی از پروژه های مشترک با ناتو خارج خواهد شد.

امریکا انتظار دارد هزینه های دفاعی کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی “ناتو”  تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. خاطرنشان می شود که در حال حاضر تنها نه کشور عضو ناتو توانسته اند به چنین شاخصی دست یابند.

ترامپ بطور مداوم از مخارج نظامی و دفاعی متحدان اروپایی شکایت می کند که کمتر از 2 درصد مورد توافق مخارج را پرداخت میکنند. به ویژه آلمان که از پرداخت سهمیه خود سر باز می زند.

این در حالیست که نخست وزیر آلمان، چهارشنبه اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از آن به شدت انتقاد کرده است، بیش از همیشه باید حفظ شود و قول داد که آلمان در دهه 2030 هدف ناتو را در مورد هزینه‌های نظامی محقق خواهد کرد.

شایان ذکر است که از سال 2016 انجام تعهدات اعضای ناتو از 2 درصد به 9 درصد افزایش یافته است که یکی از عوامل مهم آن را اقدامات روسیه در خصوص اوکراین می نامند.