عربستان از امروز در راس گروه ۲۰و سرخط اظهارات بن سلمان به این مناسبت

عمومی

 

امروز (یکشنبه) ریاست عربستان بر گروه ۲۰ آغاز شد و تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ یعنی زمان برگزاری نشست سران در ریاض در روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عربستان از تلاش‌های ژاپن و دستاوردهای آن در دوره ریاستش در سال ۲۰۱۹ تقدیر و بر ادامه حمایت خود از اقدامات گروه ۲۰ در تحقق همکاری‌های جهانی تاکید کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره ریاست این کشور بر نشست‌های گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ گفت، رهبری عربستان در این دوره به همکاری‌هایی که در اوزاکا (اوساکا) کلید خورده‌اند و نیز تقویت سازگاری جهانی ادامه می‌دهد، ما به شکل جدی در زمینه همکاری با شرکایمان در گروه ۲۰ برای رسیدن به دستاوردهایی چشمگیر و استفاده از فرصت‌ها برای مقابله با چالش‌های آتی تلاش خواهیم کرد.

بن سلمان اظهار کرد: عربستان بر سه راهی سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا ایستاده است، عربستان با میزبانی از نشست گروه ۲۰ نقش مهمی در برجسته‌سازی چشم‌انداز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، ما معتقدیم که این فرصت منحصر بفردی برای ایجاد توافقی جهانی درباره مسایل بین‌المللی است.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ریاض در دوره ریاست خود بر این هدف کلی یعنی استفاده از فرصت‌های قرن ۲۱ برای همه که ضامن سه محور اصلی است، متمرکز خواهد بود.

این سه محور توانمندسازی بشر، حفظ کره زمین و ایجاد افق‌های جدید است، همچنین عربستان تضمین کرد گروه ۲۰ به بررسی و ارائه گسترده رویکردهای جهانی ادامه دهد.

عربستان در این دوره میزبان بیش از ۱۰۰ نشست و کنفرانس خواهد بود که شامل نشست‌های وزرا، مسؤولان رسمی و نمایندگان گروه‌های تماس از جمله کارگروه‌ها، جوانان، کارگران، ایده‌ها و اندیشه‌ها، جامعه مدنی، زنان، علوم و جامعه شهری هستند.

عربستان در دوره ریاست خود بر گروه ۲۰ بر تضمین ادامه مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها تمرکز خواهد کرد و دعوت‌نامه‌هایی را برای اردن، سنگاپور؛ سوئیس و اسپانیا فرستاده و دعوت‌هایی نیز از سازمان‌های منطقه‌ای نظیر صندوق پول عربی، بانک اسلامی توسعه،‌ ویتنام به عنوان رئیس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا،‌ آفریقای جنوبی به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا و امارات به عنوان رئیس شورای همکاری خلیج فارس و سنگال به عنوان رئیس همکاری جدید توسعه آفریقا به عمل آورده است.

عربستان همچنین از سازمان‌های بین‌المللی که در گروه ۲۰ مشارکت‌هایی داشته‌اند، دعوت می‌کند که شامل سازمان جهانی غذا، شورای ثبات مالی، سازمان بین‌المللی کار،‌ صندوق بین المللی پول، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سازمان ملل، گروه بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی تجارت هستند.

وزیر خارجه عربستان پیشتر به الشرق الاوسط گفته بود، دوره کنونی گروه ۲۰ در عربستان شاهد تمرکز بر چالش های قرن ۲۱ به ویژه اوضاع اقتصادی، تقویت همکاری و هماهنگی جهانی براساس اصول و منافع مشترک و ایجاد فرصت‌های اقتصادی و تقویت این منظومه و دستیابی به فواید تکنولوژی و ابتکار در جهت تمام ملت‌ها خواهد بود.