افشای ابعاد تازه‌تری از تحقیقات اف‌بی‌آی علیه ترامپ و کلینتون

عمومی

اف‌بی‌آی تابستان سال جاری روند دو تحقیق مرتبط با دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون را از ترس تاثیر روی انتخابات ریاست جمهوری به هر نحوی متوقف کرده بود

به نوشته روزنامه دیلی میل، یکی از بررسی‌ها مربوط به این بود که آیا پل مانافورت که اواخر اوت از ریاست کمپین دونالد ترامپ استعفا کرد، دریافت‌های غیرقانونی از مقام‌های اوکراینی داشته است یا خیر. تحقیقات دوم مربوط به این بود که آیا بنیاد کلینتون در زمانی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه بوده، در ازای دریافت کمک مالی کارهایی کرده است یا خیر.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، طبق سیاست وزارت دادگستری مبنی بر اقدام به روشی که در نتیجه انتخابات تاثیری نگذارد، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) این دو پرونده را باز نگه داشت و آن را به بعد از انتخابات موکول کرد.

با این حال جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی جمعه گذشته با ارسال نامه‌ای به قانونگذاران آمریکایی از آغاز تحقیقات جدید در پرونده ایمیل‌های جنجالی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها خبر داد که به شدت روی کارزارهای انتخاباتی و پیشتازی کلینتون تاثیر گذاشت. او رویه‌ای را آغاز کرد که پیشتر این نهاد از ورود به آن خودداری می‌کرد.

اقدام جیمز کومی در آستانه روز رای‌گیری سبب اعتراضات بسیاری شده است و رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا علنی کردن تحقیقات را “نقض قانون” خواند و برخی دیگر نیز جیمز کومی را متهم کردند که برای اولین بار بی‌طرفی اف‌بی‌آی در انتخابات را نقض کرده و اقدامی سیاسی انجام داده است. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون هم از استانداردهای دوگانه “شگفت‌آور” مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا انتقاد کرد.

جیمز کومی در اقدامی جنجالی پرونده ایمیل‌های نامزد دموکرات‌ها را در آستانه انتخابات باز کرده اما ظاهرا از انتشار مدارکی دال بر حمایت روس‌ها از دونالد ترامپ به بهانه تاثیر در روند رای‌گیری خودداری کرده است. هیلاری کلینتون هم گفت که زمانبندی تصمیم اداره تحقیقات فدرال آمریکا برای انجام تحقیقات در مورد سرور ایمیل شخصی او آن هم چند روز مانده به انتخابات ۱۸ آبان، “عجیب، بی‌سابقه و شدیدا نگران‌کننده” است.

کومی اذعان کرد که چنین تحقیقاتی معمولا مخفی نگه داشته می‌شود، اما به گفته او محرمانه نگه داشتن در این مقطع ممکن است برای مردم آمریکا “گمراه‌کننده” باشد.

این در حالی است که واشنگتن پست به نقل از منابعی در وزارت دادگستری آمریکا نوشته که مقامات این وزارتخانه به پلیس فدرال هشدار داده بودند علنی کردن این موضوع با رویه اف‌بی‌آی سازگار نیست که “در مورد پرونده‌هایی که در مرحله تحقیق هستند، اظهارنظر نمی‌کند و قدمی بر نمی‌دارد که تلاش برای اثر گذاشتن بر انتخابات تعبیر شود”.

مشخص نیست آیا ایمیل‌های جدید کشف شده به ماجرای بحث‌انگیز استفاده کلینتون از ایمیل شخصی برای دریافت اطلاعات محرمانه دولتی ارتباط دارد یا خیر. ایمیل‌های جدید در جریان تحقیقات از آنتونی وینر، همسر سابق هما عابدین، دستیار ارشد هیلاری کلینتون مشاهده شده‌اند.

گفته می‌شود که اف‌بی‌آی همچنین درباره اتهامات رئیس کمپین ترامپ تحقیقات انجام می‌دهد. او به سیاستمداران اوکراینی مثل ویکتور یانوکوویچ که از سال ۲۰۱۰ تا چهار سال بعد آن رئیس ‌جمهوری اوکراین بود و نهایتا در پی اعتراضات مردمی به روسیه گریخت، مشاوره داده است.

استعفای مانافورت چهار روز پس از آن صورت گرفت که روزنامه نیویورک تایمز نوشت، بازرسان دست‌ نوشته‌هایی یافته‌اند که نشان می‌دهد مبلغ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به نام مانافورت پرداخت انجام شده است.