چرا ترامپ از تصمیم خود برای عقب نشینی از شمال سوریه دست کشید؟

عمومی

 

رئیس‌جمهور آمریکا به این دلیل از کُردهای سوری دست کشید که آنها پول پرداخت بهای این حمایت را ندارند. بعید نیست که ترامپ با تسلط بر چاه‌های نفت در شمال سوریه و درآمدهای حاصل از تولید نفت، هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه را تامین کند.– اخبار بین الملل 

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نیروهای این کشور از شمال شرقی سوریه عقب‌نشینی کرده و وزیر دفاعش «مارک اسپر» نیز از تقویت حضور این نیروها و اعزام تانک‌ها و خودروهای زرهی در مناطق نفت‌خیز در استان حسکه و شرق دیرالزور خبر داده و مدعی شده است که هدف از این اقدام، محافظت از این تاسیسات و جلوگیری از افتادن آنها به دست گروه تروریستی داعش است.

چنین عقب‌نشینی ترامپ، که سردرگمی در مواضع دولتش در پرونده سوریه را بازتاب می‌دهد، به دنبال فشارهای گسترده علیه او از سوی کنگره و برخی ژنرال‌های ارتش آمریکا، صورت گرفت به‌ویژه بعد از انتقادها و اتهاماتی علیه او، مبنی بر این‌که از همپیمانان کُرد دست کشیده است که یکی از مهم‌ترین این منتقدان، سناتور «لیندسی گراهام» از نزدیک‌ترین افراد حزب جمهوری‌خواه به ترامپ، بوده است.

به نظر می‌رسد «نیروهای دموکراتیک سوریه»، که کنترل میادین نفتی سوریه در شرق فرات را در دست دارند، درصدد یک عقب‌نشینی دیگر و غیرمنتظره مانند «معلم‌شان» ترامپ و بازگشت به آغوش آمریکایی‌ها هستند. در حالی‌که این گروه شبه‌نظامی پیشتر با میانجیگری روسیه، با دولت سوریه توافقاتی انجام داد تا با حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه، که با هدف ایجاد منطقه‌ای امن در عمق 32 متری و دور کردن کُردهای سوری از مرزهای ترکیه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

این عقب‌نشینی کُردهای سوریه بعد از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و «مظلوم عبدی» فرمانده کل «نیروهای دموکراتیک سوریه» در روز پنجشنبه انجام شد که طی آن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیروهای کشورش برای مدتی طولانی در شمال شرقی سوریه خواهند ماند.

مظلوم عبدی از این تصمیم آمریکا استقبال کرد و آمادگی‌اش را برای بازگشت زیر چتر آمریکا و پایان دادن به مقدمات بازگشت خود و نیروهایش به آغوش دولت سوریه ابراز کرد که این امر یقینا موجبات خشم سوریه، روسیه و ترکیه را فراهم خواهد آورد و چه بسا این طرف‌ سه‌جانبه را در جبهه‌ای واحد علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» و فرمانده دولت محلی خودمختار کُردها متحد می‌کند.

ترامپ نمی‌خواهد از افتادن ذخایر نفت و گاز سوریه به دست داعش جلوگیری کند بلکه او می‌خواهد از افتادن آنها به دست نیروهای ارتش سوریه جلوگیری و دولت سوریه را از این ثروت( 350 هزار بشکته نفت روزانه) و استفاده از آن برای رفع نیازهای انرژی خود و سرمایه‌گذاری درآمدهای حاصل از این فروش در پروژه‌های بازسازی محروم کند.

فکر نمی‌کنیم که استقرار نیروهای آمریکایی در شرق فرات و سیطره آنها و همپیمانان کُردشان به ذخایر نفتی سوریه طولانی‌تر خواهد شد و ما مواجهه این نیروها با عملیات هوایی چه از سوی ائتلاف روسیه و سوریه و یا حتی نیروهای «الحشد الشعبی» عراق، که در مرزها مستقر هستند را دور از ذهن نمی‌دانیم.

ترامپ فقط به پول و ثروت فکر می‌کند و او به یک دلیل ساده از کُردها دست کشید و آن این‌که، آنها همانند رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی و امارات، پولی برای پرداخت بهای این حمایت ندارند. بعید نیست که ترامپ از طریق شرکت‌های آمریکایی بر این چاه‌ها و درآمدهای حاصل از تولید نفت سیطره یابد تا هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در خاک سوریه را تامین کند.

بازگشت مجدد کُردها به اردوگاه آمریکایی و خنجر از پشت زدن آنها به کمر طرفین روسی و سوری، – به رغم این‌که کردها بارها از سوی آمریکا تحقیر شده‌اند- بار دیگر تاکید خواهد کرد که نمی‌توان به آنها( کُردها) و اجرای تعهدات‌شان اعتماد کرد درست مانند بی‌اعتمادی به معلم‌شان، ترامپ.

متاسفانه برادران کُرد ما از تجربیات گذشته درس نگرفته‌انند و همچنان پشت سر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها له‌له می‌زنند و با آنها علیه عرب‌ها یا تُرکها و اینکه روس‌ها در منطقه همپیمان می‌شوند.

ارتش جمهوری عربی سوریه، که بخش اعظمی از خاک سوریه را بازپس گرفته است، منطقه شمال شرقی سوریه و چاه‌های نفتی آن را دیر یا زود بازپس خواهد گرفت و آمریکایی‌ها شکست‌خورده از این منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد و کُردها طبق عادت بزرگ‌ترین بازنده خواهند بود و ما بعید نمی‌دانیم که چنین گام کُردها منجر به ائتلاف دوباره ترکیه و سوریه علیه آنها و یا شتاب بخشیدن به فعال کردن توافقنامه «آدانا» به عنوان بستری برای چنین ائتلاف و هماهنگی خواهد شد.