ترامپ نماد ملی‌گرایی سفیدپوست و الهام‌بخش جانسون و فاراژ است

عمومی

 

شهردار لندن، بوریس جانسون و دونالد ترامپ را “رهبران راستگرای افراطی” توصیف کرد و گفت، درس‌های جنگ جهانی دوم به دلیل افزایش محبوبیت آن‌ها “در خطر فراموشی” قرار دارند

صادق خان، شهردار لندن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را “نمادی برای ملی‌گرایان سفیدپوست” دانست و او را الهام‌بخش رهبران راستگرای دیگر بخش‌های جهان از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و نایجل فاراژ، رهبر حزب بریگزیت دانست.

شهردار لندن افزود، حمایت از دموکراسی در غرب به “پایین‌ترین حد خود رسیده است”.

به گزارش روزنامه دیلی میل، او همچنین بر این باور است که فاراژ، جانسون و حزب محافظه‌کار را برای “راستگراتر، لیبرال‌تر و نابردبارتر شدن” تحت فشار گذاشته است.

خان در این مطلب که در روزنامه “آبزرور” منتشر شده، نوشته است: برای نخستین بار در بیش از 70 سال اخیر به نظر می‌رسد که درس‌هایی که از جنگ جهانی دوم گرفته‌ایم در خطر فراموشی یا بدتر از آن، در خطر تحریف قرار دارند.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و ناتو که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز یک جنگ جهانی خونین دیگر دارند، با حملات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شوند که معمولا از سوی رهبران کشورهایی صورت می‌گیرد که خودشان آن‌ها را تشکیل داده‌اند.

این شهردار تاکید کرد: حمایت از دموکراسی در جهان غرب در پایین‌ترین حد خود قرار گرفته و ارزش‌های لیبرال دموکراسی – از حاکمیت قانون و استقلال نظام قضایی تا آزادی مطبوعات و جامعه مدنی پویا- تحت محاصره هستند.

خان در خصوص تصمیم جانسون برای تعطیلی پارلمان انگلیس اظهار کرد: به تازگی شاهد اهانت بوریس جانسون به پارلمان و دموکراسی‌مان بودیم.

صادق خان افزود، پیروزی ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا و مارین لوپن در فرانسه نمونه‌هایی از موفقیت راستگراهای افراطی و فرسایش دموکراسی است.

او بر این باور است که مسئولیت گسترش پوپولیسم راستگرا در جهان بر دوش حملات معمول به مطبوعات و نظام قضایی است.