برگزاری مراسم هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم در لهستان

عمومی
  •   چندین تن از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای جهان از جمله رئیس جمهور آلمان و معاون رئیس جمهور آمریکا با سفر به کشور لهستان در مراسمی که امروز یکشنبه در این کشور به مناسبت هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند

  • به گزارش دویچه وله آلمان، این مراسم ابتدا در شهر ویلون لهستان، اولین شهری که در اول سپتامبر ۱۹۳۹ از سوی هواپیماهای آلمان نازی هدف بمباران قرار گرفت، آغاز شد و طی آن آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان و فرانک والتر اشتاینمایر، همتای آلمانی وی به ایراد سخنرانی پرداختند.اشتاینمایر در سخنرانی خود عنوان کرد: هشتاد سال پیش درست در همین لحظه به سبب بربریت نژادپرستانه آلمان و میلش برای نابودگری، جهنم از آسمان به روی شهر ویلون بارید. رئیس جمهور آلمان هم‌چنین در این سخنرانی خود از لهستانی‌ها تقاضای عفو و بخشش کرد. او گفت: در مقابل قربانیان لهستانی ستمگری آلمان سرفرو آورده و از شما تقاضای بخشش دارم.مراسم اصلی امروز در شهر ورشو برگزار می‌شود و فهرست بلندبالایی از مقامها و رهبران جهان شامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، شارل میشل، نخست وزیر بلژیک و رئیس منتخب شورای اروپایی و همچنین رهبران کرواسی، جمهوری چک، لیتوانی، اسلواکی، اوکراین و مجارستان قرار است در آن شرکت کنند.لهستان از جمله کشورهایی بود که در جنگ جهانی دوم متحمل یکی از بالاترین میزان تلفات و تخریب‌ها شد. برآورد شد که این کشور یک پنجم جمعیت خود را در این جنگ از دست داد و برای بیش از پنج سال تحت اشغال آلمانی‌ها بود. 
  • بعد از جنگ نیز لهستان تا سال ۱۹۸۹ تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت.
  • قرار بود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در این مراسم شرکت کند اما سفر از پیش برنامه ریزی شده‌اش را به بهانه نزدیک شدن یک طوفان بزرگ به آمریکا لغو کرد و به جای او قرار است مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در مراسم امروز در لهستان شرکت کند.
  • دقایقی بعد، ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان و فرانس تیمرمانز، معاون رئیس کمیسیون اروپا نیز در مراسم برگزار شده در شبه جزیره وسترپلات در سواحل بالتیک، محل نخستین نبرد جنگ جهانی دوم به سبب مقاومت سربازان لهستانی، شرکت کردند.
  • در مراسم اولیه، حضار شامل روسای جمهور، مقام‌های محلی و ساکنان و بازماندگان بمبارانهای نازی‌ها به احترام حدود ۲۰۰۰ قربانی جنگ در این شهر یک دقیقه سکوت کردند.
  • رهبران و مقامهای ارشد کشورهای مختلف جهان امروز به لهستان رفته‌اند تا در مراسم ویژه هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم در این کشور شرکت کنند.
  •  
  •