به زودی اس- ۴۰۰ در کشورهای دیگر منطقه هم رؤیت می‌شود

عمومی

 

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه اعلام کرد که سامانه‌های موشکی روسی اس- ۴۰۰ پس از آغاز صادرات آنها به ترکیه، به زودی در دیگر کشورهای منطقه دیده خواهند شد

لیونید اسلوتسکی، رئیس کمیسیون امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه در مصاحبه با شبکه خبری روسیا الیوم درباره قصد تعدادی از کشورهای منطقه برای خرید سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ اظهار کرد: این امر قطعاً محقق خواهد شد و ترکیه اولین کشور در این راه است و اس- ۴۰۰ و انواع دیگر سلاح‌های جدید ساخت روسیه در منطقه دیده خواهند شد.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه گفت: ما به همکاری‌های مستحکم و گسترده خود با کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد و اطمینان دارم باید این همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف توسعه دهیم.

اسلوتسکی افزود: کشورهای مهم و بسیار بزرگی وجود دارند که از نیازهای مشابه خود به این سلاح‌ها صحبت می‌کنند و قطعا به این نیازها پاسخ داده خواهد شد.

این مسئول دومای روسیه در ادامه گفت: من از حامیان ایجاد موانعی بازدارنده در برابر آغاز هرگونه درگیری نظامی هستم، اما چنین سامانه‌هایی که امروز قدرتمندترین سلاح‌ها محسوب می‌شوند، در حقیقت به منزله عاملی موثرتر برای تضمین صلح هستند و کشورهایی که آنها را دارند، می‌توانند اطمینان داشته باشند، زیرا هرگونه حمله موشکی حتی آنهایی که مدت زمان رصد تا اصابت به هدف کمتر از یک دقیقه است، به طور قطع رهگیری خواهند شد.

اسلوتسکی ادامه داد: صادرات سامانه‌های اس- ۴۰۰ به دیگر کشورهای منطقه قطعاً انجام می‌شود و در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

ترکیه با وجود مخالفت‌های شدید آمریکا و تهدیدهای واشنگتن به اعمال تحریم‌هایی علیه آنکارا، از روز جمعه ۱۲ ژوئیه دریافت بخش‌هایی از این سامانه‌ها را که براساس قراردادی با روسیه در سال ۲۰۱۷ از این کشور خریداری کرده بود، آغاز کرد. واشنگتن استقرار این سامانه‌ها در خاک ترکیه را خطری برای سامانه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو دانست.

پیش از این چند کشور عربی تمایل خود را برای خرید سامانه‌های یاد شده اعلام کردند. روسیه تاکنون این سامانه‌ها را تنها در اختیار دو کشور چین و ترکیه قرار داده است.

پیشتر قطر تاکید کرد، مذاکرات با روسیه برای خرید این موشک‌ها آغاز شده‌ است. برخی منابع آگاه نیز فاش کردند، مصر نیز در حال بررسی این مساله با روسیه است، همچنین عربستان از دستیابی به توافق‌های اولیه با روسیه برای خرید این سامانه‌ها و دیگر سلاح‌های روسی خبر داده است.