جنگ تجاری آمریکا و چین: از کشتی‌های نظامی تا تراشه‌ها

عمومی

 

گوگل همکاری خود را با تولید کننده تلفن هوشمند Huawei به دلیل تشدید جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده متوقف کرده است. سازندگان گوشی‌های هوشمند ممکن است به لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شوند

 

به نقل از وستنیک قفقاز، همانطور که در ماهنامه آمریکایی لایف استایل Vice آمده است: The U.S. Sent a Warship to the South China Sea to Send China a Message، به خاطر تشدید روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا در آخر هفته گذشته، که در نتیجه آن واشنگتن  یک کشتی جنگی به آبهای مورد بحث دریای جنوب چین فرستاد، گوگل ضربه سنگینی به سازنده تلفن هوشمند هوآوی وارد کرد. جنگ تشدید شونده تجاری همچنان بازارهای جهانی را تکان می‌دهد.

مانور در دریای چین جنوبی

یکشنبه یک کشتی جنگی آمریکایی به آبهای ادعا شده از سوی چین در دریای چین فرستاده شد. نیروی دریایی ایالات متحده تأیید کرد که یکی از کشتی ها در نزدیکی سد ساحلی اسکاربرو به عنوان بخشی از برنامه “کشتیرانی آزاد” قرار دارد.

فرمانده ناوگان هفتم کلِی داس گفت: “ناوشکن USS Preble در حد 12 مایلی از صخره اسکاربرو برای جلوگیری از ادعاهای بیش از حد دریایی و حفظ دسترسی به آبراه‎ها مطابق با قوانین بین المللی شناور می‌باشد.” روز دوشنبه، پکن “از ایالات متحده خواست تا از این اقدامات تحریک آمیز جلوگیری کند.”

از سال 2010، چین روی بیشتر مناطق دریای جنوبی چین ادعا داشته است که از روی آنها مسیرهای تجارت جهانی متعددی می‌گذرد و ذخایر زیادی از نفت و گاز طبیعی در آنجا وجود دارد.

ادعای چین دولت های غربی رابه آن دلیل نگران می‌کند، که این کشور کنترل کامل بر منابع دریایی با ارزش این مناطق را به دست خواهد گرفت. یکشنبه مانور دریایی جنوب چین دومین مانور در این ماه بود، اما فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در هفته گذشته این ادعا را که آنها به هر دلیلی درگیر یک جنگ تجاری شده‌اند، رد کرد.

دریاسالار جان ریچاردسون در کنفرانس بین المللی ایمنی دریایی در سنگاپور هفته گذشته در سنگاپور با تاکید بر اینکه در منطقه اخیرا هیچگونه افزایش تنشی وجود نداشته، گفت: “این مانورها تحریک آمیز و یا تشدید کننده نیست. آنها تنها ادعاهای بیش از حد دریایی را به چالش می‌کشند”.

مانورها در دریای چین جنوبی در پس دو برابر شدن تعرفه‌ها و همچنین فشار از جانب دولت ترامپ روی معروف‌ترین شرکت فناوری چینی برگزار شد. گوگل دیگر امکان دسترسی کامل به سیستم عامل Android خود را برای Huawei فراهم نخواهد کرد، که منجر به اختلال در فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی خواهد شد.

این ممنوعیت به این معنی است که Huawei، دومین سازنده گوشی‌های هوشمند دنیا، دیگر به کاربران گوشی‌های هوشمند خود قادر به ارائه دسترسی به سرویس‌های مهم گوگل مانند Google Maps، YouTube و فروشگاه App Google نخواهد بود.

گوگل گفت که پس از آنکه دولت ترامپ اعلام کرد که شرکت چینی را وارد لیست سیاه کرده است، آنها هیچ انتخابی جز حذف هوآوی از سیستم خود نداشتند. منابع بلومبرگ گزارش دادند که تولید کنندگان تراشه در ایالات متحده مانند Intel، Broadcom و Qualcomm که اجزای Huawei را عرضه می‌کردند نیز تصمیم به عدم همکاری با این شرکت را اعلام کرده‌اند.

در نتیجه اینچنین اقداماتی، Huawei به سختی خواهد توانست گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه بسازد. این شرکت اعلام کرده است که همچنان به روز رسانی و رفع امنیتی به صاحبان گوشی‌های هوشمند خود ارائه خواهد داد، اما به سوالاتی درباره تاثیر ممنوعیت گوگل در مورد کسب و کار خود پاسخ نداده است.

جنگ “بسیار دردناک” تجاری

جنگ تجاری ایالات متحده و چین همچنان تاثیر منفی بر بازارهای جهانی دارد. در حالی که بازارهای آسیا در روز دوشنبه به طور کلی میزان رشد کم خود را حفظ کردند، بازار در چین در پاسخ به رویدادهای اخیر در مورد هوآوی افت داشت.

در روز یکشنبه ترامپ به فاکس نیوز گفت که او به مذاکرات با چین بسیار لاقه مند است. وی گفت که جنگ تجاری باعث شد تا شرکت‌ها تولیدات خود را از چین به سایر کشورهای آسیایی منتقل کنند، اگر چه نمی‌توان شواهدی برای آن ارائه کرد.

به گفته ترامپ، در نهایت، چین و شرکت‌های آن از طریق “نابودی تعرفه های خود” هزینه‌های جنگ تجاری را پرداخت خواهند کرد. اما چند ساعت قبل از سخنرانی ترامپ در مصاحبه‌ای با همین شرکت تلویزیونی ، سناتور جمهوری خواه از پنسیلوانیا پت تومی گفت که تعرفه‌ها برای کشاورزان آمریکایی به شدت زیاد است.

تومی افزود که اگر قرار داد با چین بسته شده بود، “می‌شد به عقب برگشت و گفت که جنگ ارزش آنچه را که ما پرداخت کردیم داشت “. تا به امروز، دولت ترامپ برای جبران خسارات ناشی از جنگ تجاری به کشاورزان بیش از 8.5 میلیارد دلار پرداخته است.