آل سعود گور خودش را می‌کَنَد/ وضعیت حقوق بشر در عربستان فاجعه‌بار است

عمومی

 

مضاوی الرشید از شخصیت‌های مخالف بارز رژیم سعودی با اشاره به روند گسترده اعدام فعالان و مخالفان در عربستان تاکید کرد که رژیم سعودی با این اعدام ها گور خودش را می‌کند.– اخبار بین الملل 

‌مضاوی الرشید از شخصیت مخالف بارز رژیم سعودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره سوء استفاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از فضای تنش آمیز منطقه و التهاب داخلی ناشی از تلاش ریاض برای بزرگنمایی خطر ارتش و کمیته های مردمی یمن به منظور اجرای سری جدید اعدام ها در عربستان هشدار داد.

وی حتی از تحول در یک سری عادت و رفتارهای مرسوم در عربستان و کودتای رژیم سعودی علیه آنها سخن گفت و تصریح کرد: مسئولان سعودی به طور معمول قبل و بعد از ماه مبارک رمضان تعدادی از بازداشت شدگان و زندانیان را مشمول عفو قرار می دادند، اما این عادت نیز در دوره سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و فرزندش ولیعهد تغییر کرده و آنها سنت بدی را جایگزین کردند، زیرا ماه رمضان و عید فطر به دو مناسبت برای اجرای اعدام و رهایی آل سعود از مخالفان خودش تبدیل شده است. رژیم سعودی 37 نفر را قبل از ماه رمضان اعدام کرد و هم اکنون نیز درحال آماده شدن برای اعدام تعدادی از علما و مخالفان است.

مضاوی الرشید ابراز عقیده کرد که رژیم سعودی در سایه حمایت مطلق آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور و جارید کوشنکر دامادش از بحران ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد این رژیم گذر کرده است.

وی گفت: وضعیت حقوق بشر در عربستان فاجعه بار است و در بدترین شرایط خود به سرمی برد. حتی همان حاشیه مانوری که در گذشته وجود داشت، در دوره ملک سلمان و فرزندش دیگر وجود ندارد. اعدام به واقعیتی تبدیل شده است که هر ماه انجام می شود. رژیم سعودی هیچ توجهی به افکار عمومی ندارد و عرصه سیاسی داخلی هم از هرگونه وزنه ای خالی است. در سطح خارجی نیز روابط گرمی بین بن سلمان و آمریکا برقرار است که به او اجازه می دهد تا هرکاری را بدون بازخواست شدن انجام دهد.

مضاوی الرشید درباره تهدید دوستان و همکاران خاشقجی همچنان ایاد البغدادی از سوی آل سعود گفت: بله تهدیدها جدی است. فکر می کنم همان شیوه ای که برای قتل خاشقجی دنبال شد، همچنان دنبال می شود. همه فعالان و مخالفان باید محتاط باشند. دهها مخالف در معرض تهدید قرار دارند و تهدید می شوند.

وی افزود: یک سری افراد هستند که رژیم سعودی فکر می کند که آنها خطری برایش محسوب می شوند، لذا آنها را بدون کیفرخواست و فقط به خاطر تاثیرگذاری آنها بر فضای عمومی عربستان بازداشت می کند.

این شخصیت مخالفت در عین حال گفت: کثرت اعدام ها باعث می شود که رژیم سعودی گورش را با دست خودش بکند. در هیچ دوره ای ندیده ایم که اعدام راه حل باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ریاض درخصوص ورود به جنگ با ایران جدی است، گفت: باید به توانمندی عربستان توجه کنیم. این توانمندی درحد به راه انداختن جنگ نیست. پنج سال است که عربستان و امارات جنگی را علیه یمن به راه انداخته اند؛ بدون اینکه هرگونه دستاوردی داشته باشند. دشوار است تصور کنیم که عربستان وارد جنگی با ایران شود. آنها فقط می خواهند که آمریکا و اسرائیل را به جنگ با ایران بکشانند تا به نیابت از آنها جنگند. عربستان نمی تواند وارد جنگی شود. قادر به این کار نیست و فقط حضور آمریکا در خلیج فارس را برای بازدارندگی در برابر ایران می خواهد.

وی گفت: گفته های عربستان فقط بلوف است و هیچ اقدامی در کار نیست. همچنین اشتهایی برای جنگ در بین هیچ یک از کشورهای عرب خلیج فارس وجود ندارد، زیرا عمان و کویت و قطر خواهان رویارویی با ایران نیستند. برعکس دهه هشتاد قرن گذشته، شکافی بین اعراب وجود دارد. اکثر کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان در آن زمان از صدام علیه ایران حمایت می کردند اما امروز شکاف بسیار بیشتر از دهه هشتاد است.