انتشار جزئیات تازه از بودجه ۷۵۰میلیارد دلاری نظامی آمریکا

عمومی

 

مقامات پنتاگون جزئیات تازه و تفصیلی از بودجه درخواستی ۷۵۰میلیارد دلاری نظامی ایالات متحده را منتشر کردند، بودجه‌ای که ۷۱۸میلیارد دلار آن سهم پنتاگون و ۳۲میلیارد دیگر سهم دیگر نهادهای دولت فدرال آمریکا است. – اخبار بین الملل 

سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شب گذشته جزئیاتی تازه را از بودجه هنگفت 750میلیارد دلاری درخواستی دولت ترامپ برای بخش دفاعی و نظامی آمریکا در سال 2020 میلادی را اعلام کرد.

حجم بودجه درخواست‌شده برای بخش نظامی و دفاعی آمریکا بالغ بر 750 میلیارد دلار است که 718 میلیارد آن سهم پنتاگون و سازمان و برنامه‌های تحت نظر آن و 32 میلیارد دلار دیگر آن سهم دیگر نهادهای فدرال دیگر دولت ایالات متحده آمریکا است.

بودجه درخواستی برای هواگردها

پنتاگون روز گذشته از برنامه خود برای خرید 78 فروند جت جنگنده اف-35 خبر داد، البته پیشتر قرار بود 84 فروند از این نوع جنگنده خریداری شود که در طرح نهایی پنتاگون 6 فروند از شمار اولیه کم شده است، هزینه خرید این تعداد جنگنده‌ها برابر با 11.2 میلیارد دلار است. پنتاگون همچنین قصد دارد 8 فروند جنگنده اف-15 ای‌ایکس‌اس را به‌قیمت 1.1 میلیارد دلار خریداری کند.

طبق گزارش نشریه هیل، نکته قابل توجه در این بخش تصمیم پنتاگون برای خرید جنگنده‌های اف-15 از شرکت سازنده‌اش بوئینگ است، امری که آخرین مورد آن مربوط به سال 2001 است. از آنجا که پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیشتر از مدیران شرکت بوئینگ بوده است، اتهاماتی مبنی بر اعمال نفوذ برای انجام این خرید انجام شده است، با این حال مقامات پنتاگون به‌صراحت تأکید دارند که این تصمیم پیشتر و در زمان تصدی پست وزارت دفاع از سوی جیمز متیس، وزیر دفاع مستعفی آمریکا اتخاذ شده است.

افزایش شمار نظامیان و نیروی فضایی

در بودجه درخواستی پنتاگون افزایش 7هزار و 722 نفری در پرسنل نظامی که شامل 6215 نیروی آماده و 1507 نیروی ذخیره (و گارد ملی) است نیز پیش‌بینی شده است. در خصوص افزایش تعداد نیروهای آماده رزم، نیروی زمینی سهمیه‌ای 2هزارنفری، نیروی دریایی سهمیه‌ای 1623نفری، تفنگداران دریایی افزایشی 100نفره و نیروی هوایی افزایشی 2492نفره خواهند داشت.

برای بخش نیروی فضایی ارتش آمریکا، علاوه بر رقم 72 میلیارد دلاری که پیشتر و در زمان تأسیس نیروی فضایی اعلام شده بود، مبلغ 14.7 میلیارد دلار دیگر درخواست شده است. پنتاگون همچنین برای تأسیس مرکز فرماندهی فضایی مبلغ 83 میلیون دلار و برای ایجاد آژانس توسعه فضایی مبلغ 150 میلیون دلار را درخواست کرده است.

کاهش بودجه موشکی و برنامه دفاع از اروپا

بودجه درخواستی پنتاگون برای «ابتکار بازدارندگی اروپایی» شاهد کاهش است. در بودجه درخواستی سال 2020 بودجه درنظر گرفته‌شده برای این برنامه دفاعی برابر با 5.9 میلیارد دلار است که نسبت به بودجه 6.5میلیارد دلاری آن در سال 2019 کاهش داشته است. یکی از مقامات پنتاگون گفته است از جمله دلایل کاهش بودجه درخواستی برای این بخش، تلاش آمریکا برای «افزایش مشارکت» هم‌پیمانانش است.

بودجه آژانس دفاع موشکی آمریکا هم شاهد کاهش محسوسی خواهد بود. بودجه این سازمان در سال 2019 برابر با 9.9 میلیارد دلار است که در بودجه درخواستی برای سال 2020 این رقم به 9.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

افزایش شدید بودجه موسوم به مخارج جنگی

طبق بودجه درخواستی دولت آمریکا، بودجه «مخارج جنگی» نظامیان آمریکایی از رقم 100 میلیارد دلار به رقم حدود 165 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. سابقه این ردیف بودجه به تأمین مخارج موقت نظامی آمریکا برمی‌گردد، اما به‌شیوه فزاینده‌ای به راهی برای تأمین هزینه برخی برنامه‌های دفاعی دیگر تبدیل شده است، زیرا این ردیف بودجه که به مخارج «عملیات‌های مقتضی فرامرزی» نیز مشهور است مشمول کنترل‌های معمول قانونی نیست.

این بودجه درخواستی حدود 165 میلیارد دلاری شامل چند بخش است؛ از جمله یک بخش 66.7 میلیارد دلاری که شامل 25.4 میلیارد دلار برای هزینه‌های مستقیم جنگی یا هزینه‌های مرتبط با نبردها یا پشتیبانی از نبرد و 41.3 میلیارد دلار برای دیگر الزامات است.

سومین بخش از این بودجه به‌مبلغ 97.9 میلیارد دلار شامل دیگر الزامات اساسی همچون تأمین مهمات، پشتیبانی از عملیات، تعمیر و نگهداری سیستم‌های تسلیحاتی و دیگر اقدامات برای حفظ آمادگی رزمی است.

جدای از آن، 9.2 میلیارد دلار دیگر برای تأمین مخارج اضطراری برای ساخت‌وساز تأسیسات نظامی و حمایت از عملیات امداد و نجات در صورت وقوع گردبادها و «تعهدات مستمر در مرزهای جنوب غربی» اختصاص یافته است. این رقم خود نیز به سه بخش تقسیم می‌شود؛ 2 میلیارد دلار برای عملیات امداد و نجات در گردبادها، 3.6 میلیارد دلار برای پروژه‌های ساخت‌وساز جدید در مرز آمریکا و مکزیک و 3.6 میلیارد دلار دیگر برای هرگونه ساخت‌وساز پروژه‌های نظامی است، جایی که پول تخصیص‌یافته برای کمک به ساخت دیوار مرزی مورد نظر ترامپ به‌کار گرفته خواهد شد.