روسیه چه پاسخی به تهدیدات فضایی آمریکا خواهد داد؟

عمومی

 

برنامه‌های آمریکا برای تقویت توان فضایی-هوایی این کشور و امکان انجام حملات نظامی از فضا، تهدیدی برای کل جهان بوده و روسیه را نیز به سمت مسابقه تسلیحاتی تازه‌ای سوق خواهد داد

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو امروز نوشت: “دیوید گلدفین” رئیس ستاد کل نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که ایالات متحده ظرف چند سال آینده حملات نظامی خود را از فضا انجام خواهد داد. به گفته وی، دستیابی به برتری در فضا برای آمریکا بسیار ضروری است و این کشور همچنین باید رهبری خود در عرصه هوایی جهان را نیز حفظ کند.

این اظهارات در حالی است که در سال 1967 پیمانی در مورد «اقدامات اصولی کشورها در زمینه تحقیقات و استفاده از حریم فضایی زمین» امضاء شد که بر اساس این سند، هیچ کشوری اجازه ندارد از فضا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، البته ممنوعیت استقرار انواع دیگر تسلیحات نظامی در این پیمان ضروری شناخته نشده بود.  

در سال 2008 در جریان کنفرانس بین المللی خلع سلاح، روسیه و چین پیش‌نویس پیمانی را ارائه دادند که ممنوعیت استقرار هر نوع تسلیحات نظامی در فضا و استفاده از نیروها و تهدید به زور علیه تاسیسات فضایی در آن در نظر گرفته شده بود، ولی این سند تاکنون به تصویب نرسیده است.

“آلکسی لئونکوف” کارشناس نظامی مجله «آرسنال میهنی» و متخصص در زمینه نیروهای هوایی-فضایی، مصاحبه با این روزنامه توضیح داده که این ابتکارعمل‌های آمریکا چه تهدیداتی را برای جهان در پی خواهد داشت.

وی گفته است: «اظهارات این مقام نظامی آمریکا یکبار دیگر این واقعیت را مورد تایید قرار می دهد که آمریکایی‌ها بطور جدی به موضوع نظامی کردن فضا می پردازند. بدین ترتیب چنین برنامه‌هایی در مراحل پایانی قرار دارد. آمریکایی‌ها در آینده نزدیک به محصولات نظامی خاص در این زمینه دست یافته و سپس آنها را در فضا مستقر خواهند نمود و بدین ترتیب بار دیگر مسابقه تسلیحاتی جدیدی را بوجود می آورند.

آلکسی لئونکوف همچنین یادآور شد که روسیه در سال 2011 بود که پیشنهاد امضای پیمان عدم نظامی کردن فضا را مطرح کرد، ولی طرف آمریکایی با بسیاری از بندهای آن که دست و پای آنها برای استقرار تسلیحات نظامی در فضا را بشدت می‌بست، موافقت نکردند.

این کارشناس نظامی افزود: «نظامی کردن فضا، یکی از دکترین مطرح کنونی در عرصه توسعه تسلیحات نظامی آمریکاست. آنها قصد دارند توانایی انجام حملات ضربتی از فضا در ظرف کوتاه تر از یک ساعت را بدست آورند و برای این منظور در حال ساخت دستگاه‌های خاص با آلیاژهای سبک هستند. علاوه بر این، ایالات متحده طرحی تحت عنوان “HTVFalcon” دارد که به منظور انتقال دستگاه‌های فضایی خاص به فضا با هدف استقرار تسلیحات نظامی است.

وی در مورد اینکه روسیه چگونه می‌تواند به این تهدیدات فضایی پاسخ دهد، توضیح داد: «ما نیز گروه فضایی پیشرفته ای داریم که در زمینه پرتاب ماهواره‌های فضایی فعالیت دارد و از زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشته و اکنون نیز امکانات خود در عرصه صنایع هوا-فضا و سامانه‌های موشکی و سکوهای پرتاب را بسیار پیشرفته کرده است. علاوه بر این موتورهای بسیار پیشرفته ای برای دستگاه‌های ویژه فضایی ساخته شده و در صورت بروز هر نوع تهدیدی، این تجهیزات می توانند در کمترین زمان ممکن در فضا مستقر شوند. این دستگاه‌ها به ماهوارها نزدیک شده و در صورت شناسایی خطر، قادر به نابودی آنها هستند.

لئونکوف در مورد اینکه آیا اظهارات خصمانه غربی‌ها باعث تحرک روسیه برای توسعه امکانات خود شده، یادآور شد که متاسفانه در زمانی که تحریم‌های ضدروسی اعمال نشده بود، واردات لازم در این عرصه انجام نگرفت و اکنون لازم است تا جایگزینی برای تجهیزات غربی در نظر گرفته شود.   

به گفته وی، البته برنامه‌های فضایی آمریکا احتمالا بعد از سال 2020 تحقق پیدا کرده و سیستم‌های نظامی-فضایی لازم طی سالهای 2030-2025 ساخته خواهند شد و روسیه هنوز فرصت اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با تهدیدات فضایی احتمالی از سوی آمریکا را دارد.تسنیم