رشد داعش در نزدیکی مرز جنوبی افغانستان با پاکستان

عمومی

مقام های دولت افغانستان می‌گویند داعش که بیش از یکسال است در این کشور فعال شده، حالا در یکی از ولایات جنوبی این کشور و در مرز با پاکستان اردوگاه آموزشی به پا کرده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سال گذشته میلادی صدها شبه نظامی از پاکستان به افغانستان گریختند که در میان آنها تعدادی از اعضای جنبش اسلامی ازبکستان نیز دیده می شد؛ افرادی که به شبه نظامیان محلی طالبان در افغانستان پیوستند و دست به حملاتی در شهرهای شمالی افغانستان چون قندوز زدند.

مقام های دولت کابل می‌گویند: عملیات نظامی پاکستان در داخل مرزهای خود باعث فرار 400 خانواده وفادار به داعش به افغانستان شده است. این خانواده ها که بسیاری از آنها عرب و چچنی هستند، در زابل افغانستان ساکن شدند که پیشتر محل اصلی فعالیت شبه نظامیان طالبان بود.

علت اصلی ساکن شدن این افراد در منطقه مذکور هنوز نامشخص است. با این حال ساکنان محلی می گویند که این افراد بسیار ثروتمند هستند و املاک گرانقیمت خریداری کرده و هرگز در بازارها به دنبال اجناس تخفیف‌دار نمی گردند.

حالا هم مقام های دولت افغانستان گفته‌اند که داعش مقرهایی را در منطقه ایجاد کرده و به صورت فعالانه در حال به خدمت گرفتن و آموزش محلی‌ها برای پیوستن به این گروه است.

یکی از مقام های ولایت زابل گفت: آنها پول زیادی دارند. مردم در منطقه بسیار فقیر هستند و به راحتی هدف این خارجی های پولدار قرار می گیرند. از مقام های دولت مرکزی خواسته ایم تا به ما برای بیرون کردن این خارجی های داعشی کمک کند اما کسی به حرف ما گوش نمی‌کنند.

ارتش افغانستان در ژوئیه عملیاتی نظامی با حمایت نیروهای هوایی و نیروی زمینی آمریکا در شرق کشور و علیه داعش انجام داد و اخیرا نیز وزارت دفاع آمریکا مرگ حافظ سعید، سرکرده داعش در افغانستان و پاکستان را در جریان حمله پهپادی آمریکا در ننگرهار در شرق افغانستان تایید کرده است.

مقام های ارتش  آمریکا می گویند بین 1500 تا 3000 شبه نظامی داعش در شرق افغانستان حضور دارند که بسیاری از آنها برای طالبان افغانستان و پاکستان فعالیت می کردند. آنها با سرکرده اصلی داعش در ارتباط مستقیم هستند و برای چندین ماه در سال جاری میلادی کنترل تعدادی از مناطق نزدیک مرز پاکستان با افغانستان را در دست داشتند.

جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان گفته است که ده‌ها تن از فرماندهان و صدها تن از نیروهای داعش از زمان آغاز عملیات ارتش افغانستان در ژوئیه سال جاری میلادی در این کشور کشته شده‌اند و بسیاری از شبه نظامیان داعشی نیز به جنوب افغانستان گریخته اند. البته مشخص نیست که آیا آنها به زابل رفته اند یا خیر.

مقام های افغانستان در زابل گفته‌اند که خواستار عملیات نظامی علیه داعش در جنوب شده‌اند اما تاکنون جوابی از دولت کابل دریافت نکرده اند. مقام های آمریکایی تاکید دارند که شواهدی دال بر فعالیت داعش در زابل در دست نیست.

حضور داعش در زابل در نوامبر گذشته میلادی زمانی مورد توجه قرار گرفت که شبه نظامیان هفت تن از هزاره‌ها را ربودند و به قتل رساندند. این کشتار باعث خشم میان قوم هزاره شد و آنها دست به راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری در کابل زدند.

میرواعظ نورزای، رییس پلیس ولایت زابل گفته است که فعالیت داعش در خاک افغانستان با تجهیزات کامل ماهواره ای و فناوری های پیشرفته ارتباطی صورت می گیرد. آنها همچنین اردوگاه هایی برای آموزش و به خدمت گرفتن افراد ایجاد کرده اند.

یکی از مدیران شورای ولایتی زابل نیز گفت: مقام های محلی به این نتیجه رسیده اند که این افراد در منطقه با داعش در عراق و سوریه در ارتباط هستند و از آنها کمک مالی دریافت می کنند.

چارلز کلولند، سخنگوی نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان گفت: شواهدی دال بر حضور داعش در زابل وجود ندارد اگرچه مقام های افغان چیز دیگری می گویند. ما بر این باوریم که داعش در دو منطقه ننگرهار و کونار حضور دارد.

داعش نیز اعلام کرده که هدفش کنترل بر ایالت خراسان است که در نقشه های آنها از ننگرهار آغاز می شود و به سمت آسیای مرکزی ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام