الیگارشی رسانه ای و کودکان جنگ / محترم حسین امیری

عمومی

 

جنگ‌ها عموما خانمانسوز هستند و در عین حال مملو از مصائب و شدائد. در این بین کودکان، آسیب‌پذیرترین قشر در جنگ به‌شمار می‌روند

و این مقوله از گذشته‌های بسیار دور مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بوده و هست. از جنگ ویتنام زمانی که کیم‌فوک 9 ساله دختر بچه‌ای با بدن کاملا سوخته در جاده‌ای در حال حرکت بود تا امروز و اخیرا که تصویر کودکی در حلب که احساسات همگان را برانگیخته است

مرگ یا آسیب هر کودکی در هر شرایطی درد‌آور است، اما این روزها کودکان بسیاری در کشورهای مختلف بخصوص در غرب آسیا در حال مرگ هستند و کسی آنها را نمی‌بیند و چون دیده نمی‌شوند از این‌رو حساسیت نیز نسبت به آنها کمتر است. البته اگر به چشم ما هم دیده شوند به چشم جهانیان دیده نمی‌شوند و این به نقشی برمی‌گردد که رسانه‌های جهانی امروزه آن را به‌عهده گرفته‌اند.

رسانه‌های غربی که جریان اطلاع‌رسانی را در انحصار خود دارند از این مساله به‌عنوان اهرمی برای فشار بر طرف مقابل خودشان بهره می‌جویند، یعنی زمانی که لازم باشد هیچ بهایی به کشتار کودکان نمی‌دهند و زمانی که لازم بدانند آن را در سطحی گسترده منتشر می‌کنند. این مساله را اخیرا در مورد تصویر کودکی در حلب بخوبی شاهد بودیم. کودکی که ظاهرا از زیر آوار خرابی ناشی از بمباران خارج می‌شود و در بهت و حیرت در برابر دوربین عکاسان قرار می‌گیرد. از آغاز ناآرامی‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا کودکان بسیاری در یمن، عراق، بحرین، لیبی، مصر و… کشته شدند اما هیچ‌کدام آنها، پوشش خبری و جهانی در خور توجهی نداشتند.

در گزارش سازمان ملل متحد، نام عربستان به‌عنوان کشوری که با کشتار کودکان یمن مرتکب جنایات جنگی شده، آمده است اما هیچ‌کس وقعی به آن نمی‌نهند. آیا واقعا چگونه است که کشتار این همه کودک بی‌گناه در یمن و دیگر کشورها هیچ احساسی را در کسی برنمی‌انگیزد اما پیدا شدن یک پسر بچه و آن هم به‌صورت زنده از زیر آواری در حلب این‌گونه هیاهو به پا می‌کند و چگونه است که تصویر «عمران های یمنی» با صورتی خاکی در هیچ رسانه‌ای بازتاب پیدا نمی‌کند؟!

سرانجام می‌توان گفت که یمن چندان محل اعتنای قدرت‌های جهانی نیست و برای همین است که عربستان در یمن هر کاری که خواسته، انجام داده است. دیپلماسی آمریکایی‌ها نیز چندان به این موضوع حساس نبوده و افکار عمومی جهانی نیز نسبت به جنایت‌های جنگی عربستان در یمن بی اطلاع مانده‌اند. در چنین شرایطی توجه‌ جهانیان به موضوعات دیگر دوخته شده و عربستان اخبار یکسویه‌ای را نسبت به آن منتشر می‌کند.