ورود کم‌سابقه چین به معادله نظامی سوریه

عمومی

«چین به‌دنبال، همکاری نزدیک‌تر با سوریه است» چینی‌ها پیش از این همواره تلاش داشتند خود را از ناآرامی‌های خاورمیانه و بحران سوریه دور نگه دارند اما گفتن همین یک جمله از سوی یک مقام‌ارشد نظامی چین در سفری کم‌سابقه به دمشق باعث شده تا معادلات در این رابطه تغییر کند

گوآن يوفي رئيس دفتر همكاري نظامي بين‌المللي كميسيون نظامي مركزي چين به‌دنبال ديدار با فهد جاسم الفريج، وزير دفاع سوريه در دمشق اعلام كرده كه ارتش چين و سوريه از ديرباز روابط نزديكي داشته‌اند و چين مايل به تقويت روابط و همكاري با ارتش سوريه است. اين اقدام به‌دنبال آن صورت گرفت كه روسيه به‌صورت رسمي استفاده از پايگاه‌هاي هوايي ايران در همدان را براي انجام حملات هوايي در سوريه اعلام كرد.

شينهوا گزارش داده كه مقام‌هاي 2كشور همچنين دربارۀ آموزش‌‌ نظامي نيروهاي ارتش سوريه مذاكره كرده و درباره ارائه كمك‌هاي بشردوستانه به سوريه از سوي ارتش چين به توافق رسيده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده چيني‌ها همچنين بر لزوم پيگيري تلاش‌هاي ديپلماتيك براي رسيدن به راه‌حلي سياسي تأكيد كرده‌اند.

راشاتودي گزارش داده كه در جريان سفر اين مقام ارشد نظامي چين به سوريه او همچنين با يك ژنرال ارتش روسيه ديدار كرده است؛مسئله‌اي كه به خوبي فعال‌تر شدن چين در محور ايران و روسيه را نشان مي‌دهد.چين به ذخاير نفتي خاورميانه وابسته است و پيش از اين مقام‌هاي اين كشور از تصميم خود براي عدم‌مداخله در سياست‌هاي اين منطقه و سپردن آن به ديگر اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل ازجمله آمريكا، انگليس، فرانسه و روسيه سخن گفته بودند.

سفر مقام ارشد نظامي چين به سوريه و صحبت از همكاري‌‌هاي نزديك نظامي با اين كشور به همين‌خاطر يك نقطه عطف در سياست خارجي چين طي سال‌هاي اخير به‌حساب مي‌آيد. تخمين زده مي‌شود كه حداقل 100شهروند چيني در ميان نيروهاي گروه تروريستي داعش حضور دارند و مقام‌هاي پكن از پيوستن تعداد بيشتري از شهروندان خود به اين گروه به‌ويژه از منطقه سين‌كيانگ و مشكلات امنيتي نگران هستند. چين تاكنون علاقه‌اي به مشاركت در عمليات نظامي در سوريه نشان نداده، اما نماينده‌هاي اين كشور كه در‌ماه آوريل به سوريه رفته بودند، از نقش روسيه تقدير كردند.

  • خيز جديد نظامي براي شكست داعش

مقام‌هاي روسيه روز گذشته از انجام عملياتي جديد از پايگاه هوايي ايران در داخل خاك سوريه خبر دادند. همزمان با اين مسئله حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق هم اعلام كرد كه كشورش تحت شرايطي مجوز استفاده از حريم هوايي خود را براي عمليات عليه داعش به روسيه داده است. او گفت: دولت عراق حريم هوايي كشور را به روي موشك‌ها و جنگنده‌هاي روسيه براي جنگ با داعش در سوريه تحت شروطي باز گذاشت چون داعش دشمن ماست.

همچنين برخي منابع اعلام كرده‌اند كه تركيه احتمال دارد اجازه استفاده از پايگاه اينجرليك را به جنگنده‌هاي روسيه براي عمليات در سوريه بدهد. ايگور موروزوف، عضو كميته امور بين‌الملل مجلس علياي دوماي روسيه گفت: ممكن است به‌دنبال موافقت سوريه و ايران با استفاده جنگنده‌هاي روسي از پايگاه‌هايشان در حميميم و همدان، آنكارا نيز پايگاه هوايي اينجرليك را به روي جنگنده‌هاي روسي بگشايد.

ويكتور اوزروف، رئيس كميسيون دفاع و امنيت در شوراي فدرال روسيه هم موافقت آنكارا را با اين مسئله پس از مذاكرات هفته گذشته ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان همتاي تركيه‌اي‌اش بعيد ندانست. يك منبع سوري هم اعلام كرده كه آمريكا اخيرا با دادن اطلاعات بسيار مهم ميداني به روسيه درباره اوضاع سوريه موافقت كرده است. گفته مي‌شود اين اطلاعات درباره انبارهاي موشك‌هاي ضد‌زره و تجهيزات سنگين از نوع تاو و موشك‌هاي دوش پرتاب داعش است.

  • تلاش ديپلماتيك در دوحه

ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه كه پس از مذاكراتش با مقام‌هاي ارشد ايران راهي قطر شده است در دوحه با معاذ الخطيب، رئيس سابق ائتلاف مخالفان سوريه و خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس ديدار كرده است. بوگدانف در ديدار با الخطيب بر خواست كشورش براي وحدت اراضي سوريه و ضرورت از سرگيري مذاكرات براساس قوانين بين‌المللي تأكيد كرد.

معاذ الخطيب در بيانيه‌اي اعلام كرده كه طرف روسي در اين مذاكرات بر لزوم توقف تمامي عمليات‌هاي نظامي و بمباران هوايي در سوريه به‌ويژه در حلب، ادلب و مناطقي در ريف دمشق ازجمله شهر داريا تأكيد كرده است. قرار است بوگدانف پس از دوحه به اردن برود و با مقامات اردني و محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان ديدار كند.همشهری