انتخابات در شرق آلمان، زلزله‌ در ائتلاف مرکل

عمومی

آلمانی‌های ساکن دو ایالت بزرگ این کشور در حالی امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات به پای صندوقهای رای می روند که پیش‌بینی شده در نتیجه این انتخابات راست‌های افراطی به پیروزی‌های چشمگیر برسند و این اتفاق فشارها را بر ائتلاف حاکم متعلق به آنگلا مرکل افزایش خواهد داد و احتمالا یک شریک مهم دولت وی یعنی سوسیال دموکراتها را به ترک این دولت وا می‌دارد

رای‌دهندگان در ایالت ساکسونی منطقه‌ای با ۴/۱ میلیون جمعیت هم رمز با لهستان و جمهوری چک و همسایه‌اش ایالت برندنبرگ با ۲/۵ میلیون جمعیت قانونگذاران جدیدی انتخاب می کنند. 

پیش بینی شده که در انتخابات ایالتی امروز در این دو ایالت ، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان میزان چشمگیری از آراء کسانی که قبلا حامی حزب آنگلا مرکل یعنی اتحاد دموکرات مسیحی و همین طور سوسیال دموکراتها بودند را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  نظرسنجی‌ها پیش بینی کرده‌اند که با پایان انتخابات ایالتی امروز آلمان در ساعت ۱۶۰۰ به وقت گرینویچ، این حزب سوسیال دموکرات است که بزرگترین بازنده خواهد بود. انتظار می رود با خاتمه فرآیند انتخابات امروز، نتایج مربوط به نظرسنجی از رای دهندگان در حین خروج از حوزه رای‌گیری بلافاصله منتشر شوند.

حزب آلترناتیو برای آلمان عمدتا تلاش کرد تا از خشم و نارضایتی رای‌دهندگان از مسائلی نظیر پناهجویان و مهاجران، طرح تعطیلی معادن زغال سنگ در دو منطقه و همینطور جلوه دادن خود به عنوان وارثان تظاهرکنندگان عامل سقوط دیوار برلین در سه دهه پیش  به نفع خود بهره برداری کنند.

حزب سوسیال دموکرات تقریبا رقابت برابری با حزب مهاجرستیر آلترناتیو برای آلمان در برندنبرگ دارد. وقوع یک پیروزی بی‌سابقه برای این حزب راست افراطی در این ایالت سبب خواهد شد چپگرایان تندرو در حزب چپ میانه رو سوسیال دموکرات خواستار خارج شدن حزبشان از ائتلاف با مرکل به منظور سازمان یافتن مجدد در جبهه مخالفان دولت شوند.

جدیدترین نظرسنجی نشان داد، سوسیال دموکراتها ۲۲ درصد در این ایالت رای دارند و آرایشان تنها یک درصد بیشتر از آرای حزب آلترناتیو برای آلمان در برندنبرگ است.

این ایالت که همسایه کشور لهستان است، از زمان اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی در سه دهه پیش تا کنون، تحت اداره سوسیال دموکراتها قرار داشته است.

روزنامه آلمانی مرکور، چاپ مونیخ، در سرتیتر امروز خود نوشت: “زلزله در شرق، زلزله در برلین؟”

این روزنامه تصریح کرد: یک شکست چشمگیر سوسیال دموکراتها در شرق آب را به آسیاب منتقدان ائتلاف خواهد ریخت.

سوسیال دموکراتها از زمان استعفای رهبرشان در ماه ژوئن که در نتیجه شکستهای دردناک حزب در انتخابات پارلمان اروپا اتفاق افتاد،  تا کنون با رهبرانی موقت اداره شده‌اند. محبوبیت این حزب در سراسر آلمان نیز رکورد جدیدی را در کاهش ثبت کرده و به ۱۵ درصد تقلیل یافته است.

انتظار می‌رود نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در ماه دسامبر یک رهبر جدید را انتخاب کنند و این حزب به اعضایش قول داده که در شراکتش با محافظه کاران تحت رهبری مرکل در خاتمه سال جاری میلادی تجدید نظر کند.

فروپاشی دولت ائتلافی آلمان می‌تواند جرقه برگزاری یک انتخابات فدرال زودهنگام را در سال ۲۰۲۱ بزند. چنین اتفاقی خوشایند سوسیال دموکراتها نخواهد بود چرا که نظرسنجی ها نشان می دهند در حالی که محافظه کاران متعلق به مرکل همچنین بیشترین میزان آرا را در آلمان در اختیار دارند و سوسیال دموکراتها در رده دوم هستند، اما سبزها و راستهای افراطی آلترناتیو برای آلمان به صورت برابر و در فاصله‌ای نزدیک پشت سر سوسیال دموکراتها قرار دارند.

یک گزینه دیگر نیز روی کار ماندن دولت اقلیت محافظه کاران خواهد بود.

حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل در ایالت ساکسونی بر آلترناتیو برای آلمان برتری دارد؛‌ این ایالت از سال ۱۹۹۰ تا کنون تحت اداره حزب مرکل قرار داشته است.

با این حال انتظار میرود میزان محبوبیت این محافظه کاران در این ایالت چهار میلیون نفری به میزان هفت درصد کاهش یافته و به ۳۲ درصد برسد و احزاب آلترناتیو برای آلمان و سبز، آراء از دست رفته این حزب را به خود جذب کنند.

چنانچه شکست تحقیر کننده‌ای در ایالت ساکسونی برای حزب مرکل رقم بخورد،‌ بحث در داخل محافظه کاران در مورد مناسب بودن آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی و وزیر دفاع فعلی آلمان، برای تداوم رهبری کردن حزب به سمت برگزاری انتخابات سراسری بعدی بالا می‌گیرد.