شورشی خاندان سعودی،اپوزیسیون مستقر در اروپا تشکیل داد و خواستار تغییر رژیم شد

عمومی

به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی توسط مقامات عربستان در سال گذشته میلادی، یکی از شاهزاده‌های در تبعید سعودی یک جنبش اپوزیسیون به راه انداخته، خواستار تغییر رژیم در ریاض شده و متعهد شده تا از منتقدانی که از عربستان فرار می‌کنند، حمایت کند

شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود که یک دهه پیش از عربستان سعودی فرار کرده، به روزنامه ایندینپدنت گفت: من می‌خواهم شاهد یک حکومت قانونی در ریاض باشم؛ حکومتی که از طریق انتخابات یک نخست وزیر و کابینه در عربستان منصوب می‌کند تا با نقض حقوق بشر رایج و بی عدالتی در عربستان مبارزه کنند.

این شاهزاده مستقر در آلمان امیدوار است که این گروه اپوزیسیون موسوم به “جنبش آزادی مردم شبه جزیره عرب” برای افرادی که از عربستان سعودی فرار می‌کنند، وکیل و مترجمان ویژه بگیرد و به آنها امکان دسترسی به رسانه‌ها را بدهد تا در دریافت پناهندگی در اروپا به این افراد کمکی کرده باشد.

این ایده در بحبوبه سرکوب آشکار منتقدان رژیم آل سعود پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول شکل گرفت. برخی از مقامات اطلاعاتی ترکیه و آمریکا و همچنین قانونگذاران آمریکایی معتقدند این قتل تنها با دستور محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان ممکن بوده است.

شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود ۴۱ ساله به روزنامه ایندیپدنت گفت: ما نیاز داریم که یک سیستم جدید در عربستان سعودی همانند دیگر دموکراسی‌ها روی کار آید، جایی که مردم در آن حق انتخاب یک دولت و ساخت یک عربستان جدید را داشته باشند.

وی افزود: ما ایده‌ای برای این سیستم قضائی، حقوق بشر و حسابرسی داریم اما در حال حاضر ما باید بر قانون اساسی و فعالیت‌ها برای کمک به سعودی‌ها در اروپا تمرکز کنیم.

شاهزاد خالد در ادامه گفت: خاندان سلطنتی آل سعود ریاست‌های سمبولیک و دیپلماتیک عربستان را مانند ملکه انگلیس برعهده خواهند داشت اما بدون شک قدرت به مردم واگذار خواهد شد.

شاهزاده خالد که از سال ۲۰۰۷ در تبعید خود خواسته در آلمان به سر می‌برد، گفت: این جنبش به شهروندان حمایتهای حقوقی و دیگر انواع حمایت را ارائه می‌دهد تا آنها مجبور نباشند به رسانه‌های اجتماعی تکیه کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی هنگامی که به من هشدار داده شد دستور بازداشتم به خاطر انتقاد از رژیم حاکم صادر شده، مجبور شدم از عربستان خارج شوم. من خودم این رنج را کشیده‌ام و می‌خواهم به دیگرانی که با مشکلات مشابهی همانند مشکلات من مواجه شدند کمک کنم. هنگامی که شما اظهاراتی علیه دولت مطرح می‌کنید به کمک نیاز خواهید داشت.

این شورشی سلطنتی بخشی از یک جناح خاندان سلطنتی آل سعود است که با محمد بن سلمان درگیر شده‌اند. وی گفت: پدر و خواهر من در عربستان تحت حبس خانگی قرار دارند.

شاهزاده خالد درست ۱۰ روز پیش از ناپدید شدن جمال خاشقجی به روزنامه ایندینپدنت گفته بود که معتقد است مقامات سعودی قصد دارند وی را بربایند.

این شاهزاده که مادرش مصری است مدعی شد که به وی وعده داده شده بود که اگر برای دیدار با مقامات دولت ریاض در کنسولگری عربستان در قاهره به مصر سفر کند میلیون‌ها دلار دریافت خواهد کرد.

وی این درخواست را رد کرده چرا که معتقد بود این یک حیله برای فریب دادن وی برای بازگشت به عربستان بوده که بخشی از سرکوب رهبری شده توسط محمد بن سلمان برای ساکت کردن منتقدانش محسوب می‌شود.

شاهزاده خالد علاوه بر تلاش برای تغییر رژیم در عربستان قصد دارد از شهروندانی که از بی عدالتی، شکنجه و آزار و اذیت در عربستان فرار می‌کنند حمایت کند و به آنها در دریافت پناهندگی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی کمک کند.

وی در حال حاضر تیمی با فعالان سعودی در سراسر اروپا تشکیل داده و از وکلای بخش مهاجرت و مترجمان در آلمان برای تشکیل این شبکه درخواست کمک کرده است.

این شاهزاده همچنین امیدوار است با رسانه‌های بین‌المللی برای برجسته کردن حملات علیه شهروندان سعودی همکاری کند و کمیسیونی را برای لابی آزادی افرادی که در داخل عربستان به صورت ناعادلانه بازداشت شده‌اند، تشکیل دهد.

وی گفت: من تاکنون تنها عضو خاندان سلطنتی عربستان در این جنبش هستم اما امیدوارم دیگران به من پیوندند. جمال خاشقجی یکی از هزاران شهروندی است که به صورت ناعادلانه به قتل رسیده‌اند. ما می‌خواهیم علیه بی عدالتی به پا خیزیم تا کشورمان را از فروپاشی نجات دهیم.

عبدالعزیز عمود، منتقد برجسته دولت ریاض که از سال ۲۰۱۴ میلادی در دوبلین مستقر است پس از راه اندازی ابتکار عملی در ایرلند برای حفاظت از زنان سعودی آسیب پذیر که از عربستان فرار می‌کنند، به این جنبش پیوست.

وی به روزنامه ایندیپندنت گفت: مهمترین نقش اپوزیسیون سعودی در خارج از عربستان کمک به دیگران است و یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام تغییرات از طریق فشار بین‌المللی و کمک به پناه جویان می‌باشد.

وی افزود: به ویژه زنان به شدت آسیب پذیر هستند. مقامات سعودی بارها از سفارتخانه‌های خود علیه مردم اقداماتی انجام داده‌اند.

دکتر عبدالسلام اسماعیل، مترجم حقوقی مستقر در ایالت “اسن” آلمان یکی از افرادی است که بخشی از این جنبش برای کمک به پناهندگان سعودی خواهد بود.

وی به روزنامه ایندیپندنت گفت: شاهزاده خالد گام بسیار مهمی را برای سرنگونی خاندان سلطنتی به منظور احیای آزادی دموکراتیک برای مردم عربستان اتخاذ کرده است. ما نه تنها وکلایی را که در پرونده‌های پناهجویی خبره هستند به کار می‌گیرم بلکه مردم را نیز استخدام خواهیم کرد تا از مسائلی همچون آوردن اعضای خانواده و ادغام از جمله ثبت نام در مدارس آنها دفاع کنیم.