اشرف غني احمدزي، تاکي؟؟؟ ـ محترم استاد صباح ( بخش سوم )

عمومی

 

ازماست که برماست – این دود سیه فام که از بام وطن خاست از ماست که بر ماست

وین شعله سوزان که برآمد زچپ وراست از ماست که بر ماست جان گر به لب ما رسد از غیر ننالیم با کس هيچ چيزنگويم از خویش بنالیم که جان سخن این جاست از ماست که بر ماست یک تن چو موافق شد، یک دشت سپاه است با تاج وکلاه است ملکی چو نفاق آرد، او یکه وتنهاست از ماست که بر ماست ما کهنه چناریم که از باد ننالیم برخاک ببالیم لیکن چه کنیم آتش ما در شکم ماست از ماست که بر ماست اسلام گراین روز چنین زار وضعیف است زین قوم شریف است نه جرم ز عیسی نه تعدی زکلیساست از ماست که بر ماست پانزده سال يک به یک گفتیم وشنفتیم تا روز نخفتیم و امروز بدیدیم که آن جمله معماست از ماست که بر ماست گوییم که بیدار شدیم این چه خیالی است بیداری ما چیست؟ بیداری طفلی است محتاج به لالاست از ماست که بر ماست …

1

نااميد نشويد. رنجي كه اكنون در بين ماست گذرحرص آدمي است، تلخي بشري است كه راه پيشرفت انسان او را مي ترساند. نفرت آدمي مي گذرد وديكتاتورها مي ميرند؛ وقدرتي كه از مردم مي گيرند به مردم بازخواهد.

سربازان : براي بردگي مبارزه نكنيد! براي آزادي بجنگيد! در فصل هفدهم سنت لوك نوشته شده “قلمروي خداوند درميان انسان هاست” – نه يك انسان و نه گروهي از انسان ها بلكه همه انسان ها، در شما، شما مردمي كه قدرت داريد؛ قدرتي كه تمدن بسازيد؛ قدرتي كه شادي پديد آوريد. شما مردمي كه قدرت داريد تا زندگي را آزاد و زيبا كنيد تا اين زندگي را پرازحادثه كنيد !متحد شويم .

 براي يك دنياي جديد مبارزه كنيم، دنياي آراسته اي كه به همه انسان ها اجازه مي دهد كاركنند كه به شما آينده وامنيت مي دهد. با وعده اين چيزها، دژخيمان به قدرت مي رسند ولي آنها دروغ مي گويند. آنها به وعده هاي خود عمل نمي كنند؛ وهرگز نخواهند كرد. ديكتاتورها خود را آزاد مي كنند ولي مردم را برده مي كنند. اكنون، مبارزه كنيم براي رسيدن به آن وعده ها! مبارزه كنيم براي آزاد كردن سرزمين ما، براي از بين بردن موانع، براي دوركردن حرص، نفرت و ناشكيبايي. مبارزه كنيم براي گفتگوو منطق .  چارلي چاپلين.

عالي جناب

کسي نمي دويد اندر رکابت زجنون هم نمي برد ذره خوابت

بگو با من غني! ترا به وجدان ؟

چه کردي که شده عالی جنابت.؟

من ازسوی اشرف غنی معاون اول نشدم

2

من از سوی رییس جمهور غنی به حیث معاونت اول مقررنشده ام و وی هرگزنمی تواند این پست را از من بگيرد.

این که یک فرد تمام امورکشور را در دست بگیرد، درست و مورد قبول نیست به طوری که حتی یک ولسوال را نیز او مقررمی کند . ما طرفدار اجرای طرح داکترعبدالله مبنی بر تشکیل لوی جرگه و تقسیم قدرت هستیم.

وی به صورت کنایه به رییس جمهور توصیه کرد به احساسات ملت که به مثابه خانه زنبور شده است، بیش از این دست نزند . جنرال دوستم در سخنان خود از افراد خاصی چون حنیف اتمرمشاور شورای امنیت، معصوم استانکزی رییس امنیت ملی و سلام رحیمی رییس اداره امور به‌عنوان یک حلقه خاص در اطراف رییس‌جمهور خواند که حرف‌های خود را بالای اشرف غنی رییس‌جمهور می‌قبولانند.

همچنین معاون اول رییس‌جمهور ادعا کرده بود که کاروان موترهای حامل او در شمال کشور از سوی «شورای امنیت» هدف حمله قرار گرفته و نیز معصوم استانکزی رییس امنیت ملی را در همدستی با طالبان متهم کرده بود. برای عبدالله رییس اجرایی فقط تاجیک‌ها مهم است و برای اشرف غنی پشتون‌ها و اگر این پشتون‌ها لوگری باشد، برای او مهم‌تر است .اما در واکنش به صحبت های جنرال دوستم، ارگ ریاست‌جمهوری طی اعلامیه ای گفته است، بهتر خواهد بود تا دیدگاه‌ها و‌ راهکارهای متفاوت در مراجع تصمیم‌گیری‌ کلان کشور ارایه و پس از نقد و بررسی همه جانبه روی اجرایی شدن، تصمیم گرفته شود و چنین بحث‌ها خارج از دایره تصمیم‌گیری حکومتی و همگانی ساختن آن برای سوء استفاده‌ کنندگان فرصت را فراهم می‌سازد .ریاست جمهوری گفته این اتهامات نیاز به بررسی و تحقیقات همه جانبه دارد که باید از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد تحقیق قرار گیرد .این در حالی است که جنرال دوستم در سخنان دیروز گفته بود که به‌عنوان فرد شماره ۲ حکومت از مسایل و حرف‌ها آگاه است و با آگاهی این سخنان را می‌گوید و ممکن است که سخنگویان ارگ این گفته‌ها را رد کنند.

غني احمدزي شنيدي معاون اولت چه ميگويد؟؟؟

3

ازنامه آبراهام لینكلن به معلم پسرش :

به پسرم درس بدهید اوباید بداند كه همه مردم عادل و همه آن ها صادق نیستند، اما به پسرم بیاموزید كه به ازای هرشیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد . به او بگویید، به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبر جوانمردی هم یافت می شود .به اوبیاموزید، كه در ازای هردشمن، دوستی هم هست .

می دانم كه وقت می گیرد، اما به اوبیاموزید اگربا كاروزحمت خویش، یك دالر كاسبی كند بهترازآن است كه جایی روی زمین پنج دالر بیابد .به او بیاموزید كه از باختن پند بگیرد. ازپیروز شدن لذت ببرد. او را ازغبطه خوردن بر حذر دارید. به اونقش وتاثیر مهم خندیدن را یادآورشوید .

اگرمی توانید، به او نقش موثركتاب در زندگی را آموزش دهید. به او بگویید تعمق كند، به پرندگان در حال پروازدردل آسمان دقیق شود. به گل های درون باغچه و زنبورها كه درهوا پرواز می كنند، دقیق شود .به پسرم بیاموزید كه درمکتب بهتراین است كه مردود شود اما با تقلب کامياب نشود.

به پسرم یاد بدهید با ملایم ها، ملایم و با گردن كش ها، گردن كش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد .به پسرم یاد بدهید كه همه حرف ها را بشنود و سخنی را كه به نظرش درست می رسد انتخاب كند .ارزش های زندگی را به پسرم آموزش دهید.

اگرمی توانید به پسرم یاد بدهید كه دراوج اندوه تبسم كند. به اوبیاموزید كه از اشك ریختن خجالت نكشد .به اوبیاموزید كه می تواند برای فكروشعورش مبلغی تعیین كند، اما قیمت گذاری برای دل بی معناست .به او بگویید كه تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد .دركار تدریس به پسرم ملایمت به خرج دهید اما ازاویك نازپرورده نسازید.

بگذارید كه او شجاع باشد، به او بیاموزید كه به مردم اعتقاد داشته باشد توقع زیادی است اما ببینید كه چه می توانید بكنید.

خواهم گفت

شرح این درد گران با که توانم گفت؟ گرگوش دل یافتم به یقین خواهم گفت تو دربند عیش ونوش وقومگرايي برو زین پس سایه گرپذیرد سخن خواهم گفت.

حمله ازسوی شورای امنیت سازمان دهی شده بود

4

سترجنرال عبدالرشید دوستم، اول ریاست جمهوری با انتقاد تند از شورای امنیت ملی، این اداره را ‘به سازماندهی حمله برکاروانش در ولسوالی غورماچ بادغیس’ متهم کرد. دوستم که در حال نبرد با هراس‌افگنان در جوزجان به سر می‌برد، به رسانه‌ها گفت که حلقه‌ی خاصی در تلاش کشتن او است.

پیشتربر اساس برخی از گزارش‌ها، جنرال دوستم ازعملکرد برخی از نهادهای امنیتی و فرماندهان نیروهای امنیتی شاکی بود، اوعلت نجنگیدن برخی از فرماندهان را به داخل حکومت ربط داد. او با کنایه‌ گفت که اگرمحمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی و سلام رحیمی، رییس دفتر رییس جمهوری بگویند که ‘شیرسیاه است، پس رییس جمهور غنی نیز می‌گوید که سیاه است.’ او افزود که اینان کی‌ها هستند، از کجا مشورت می‌گیرند و چی می‌کنند. دوستم همچنان با انتقاد تند ازرییس جمهوری و رییس اجرایی، آنان را به قوم‌گرایی متهم کرد. رییس جمهور غنی پشتون‌های لوگری و رییس اجرایی هم تاحیک‌ها را در ارگ و قصرسپیدار تقویت می‌کنند. این نخستین بار نیست که عبدالرشید دوستم از ارگ نشینان شکایت می‌کند؛ او پیش از این نیز با انتقاد شدید از سهمش در حکومت وحدت ملی، ابراز نارضایتی کرده بود. دوستم گفته بود که رییس جمهوری و رییس اجرایی از ‘ پول سیاه’ گرفته تا کرسی‌های دولت را به گونه‌ی پنجاه پنجاه تقسیم می‌کنند.  همچنان جنرال عبدالرشید دوستم، معان اول ریاست جمهوری، اشرف غنی را متهم به «قوم‌گرایی» کرد و عبدالله رئیس اجرایی را نیز فردی ناتوان نام برد و گفت که وی بین مردم نام نیک ندارد.

دوستم که پس از برگشت عملیات نظامی ازولسوالی غورماچ در یک نشست خبری در شهر شبرغان صحبت می کرد، گفت: نزد رئیس جمهور کسی که پشتو گپ بزند، آدم خوب است. اگر از لوگر باشد بسیار خوب است.

معاون اول رئیس جمهور همچنان عبدالله، رئیس اجرایی را فرد «ناتوان» خواند. وی در این باره گفت: عبدالله تاجیک است؛ هرچه که باشد، ناتوان است و در بین مردم نام نیک ندارد. دوستم پس از ده روز اقامت در فاریاب و جنگ علیه طالبان در ولسوالی غورماچ این ولایت، خط مقدم جنگ علیه شبه نظامیان طالب را ترک کرده و قرار است به زودی به کابل برگردد. گفته می شود معاون اول ریاست جمهوری پس از همکاری نکردن فرماندهان محلی و مسؤلان امنیتی در شمال کشور، جبهه جنگ در فاریاب را ترک کرده است. جنرال دوستم مدعی شده است مسؤلان ارشد اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی در شمال کشور برای نابودی شبه نظامیان طالب با او همکاری نکرده و کارشکنی می‌کرده‌اند. در همین حال، احمد ضیا مسعود، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب می‌گوید که کل ادارات دولتی از قوم پشتون پر شده است. مسعود در همایشی در ولایت پنجشیر گفت: این چه فایده می‌کند که من امروز در حکومت باشم و کُل تاجیک‌ها را در حکومت شامل سازم. چه فایده می‌کند که یک برادر پشتون ما که در راس حکومت است، کل نهادهای دولتی را از وطن‌داران پشتون پرکند؛ این هیچ فایده نمی‌کند.

غني احمدزي بياد داري که چه ميگفتي؟؟؟

5

رنگهاونيرنگها

چه حقیروکوچک است آن که به خود مغروراست چرانمیداند !بعد ازبازی شطرنج شاه وپياده همه در یک جعبه قرار میگیرند.

انسانها درسیاست همیشه قربانیان ساده دلِ فریب و خود فریبی بوده و خواهند بود و تا زمانی كه نیاموزند منافع طبقاتی این یا آن گروه را در پشت عبارتهای اخلاقی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی و وعده های آنها جستجو كنند، قربانی خواهند شد. (ولادیمیر لنین)

ازاین تکرار

ازاین تکرارساعتها ازاین بیهوده بودنها ازاین بی تاب ماندنها ازاین تردیدها، نیرنگهاوخیانتها ازاین رنگین کمان سرد آدمها وازاین مرگ باورها ورویاها پریشاني … پريشانم …

اشرف غنی احمدزي درضیافتی اشتراک کرد که به دعوت جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در اقامتگاه شان ترتیب یافته بود. دراین ضیافت اعضای کابینه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی،  تعدادی از نمایندگان مردم در شورای ملی، مشاورین ریاست جمهوری، مشاورین و شماری ازکارمندان دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری، نمایندگان مردم درشورا های ولایتی، فعالین ارشد حزب جنبش برخی ازوالیان ولایات مختلف کشور و شماری از اعضای سازمان جنبش جوانان و زنان، حضور به هم رسانیده بودند .

اشرف غنی ضمن ابراز سپاسگزاری ازمعاون اول ریاست جمهوری، بخاطر دعوت شام ایشان، یکباردیگر نقش ترکتباران افغانستان و حزب میلیونی جنبش را در انتخابات ستوده و از سهم برجستۀ آنان در پیروزی تیم تحول و تداوم قدردانی به عمل آورد

رئیس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری را دوست واقعی و دایمی خود شمرده تاکید کرد که جنرال دوستم از بدو تاسیس حکومت وحدت ملی تا اکنون نقش موثری را درایجاد حکومت داری خوب و نظام کنونی ایفا نموده و تلاش های بی شایبه ای را در جهت بهبود اوضاع امنیتی در کشور انجام داده است که نمایانگر توانمندی و همت بلند وی می باشد.

رئیس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری را دوست واقعی و دایمی خود شمرده تاکید کرد که جنرال دوستم از بدو تاسیس حکومت وحدت ملی تا اکنون نقش موثری را در ایجاد حکومت داری خوب و نظام کنونی ایفا نموده و تلاش های بی شایبه ای را در جهت بهبود اوضاع امنیتی در کشور انجام داده است که نمایانگر توانمندی و همت بلند وی می باشد.

دموکراسی احمدزي

61 62

درراستايي خيانت

بخاطر میخی، نعلی افتاد بخاطر نعلی، اسبی افتاد بخاطر اسبی، سواری افتاد بخاطر سواری، جنگی شکست خورد بخاطر شکستی، کشوری نابود شد و همه بخاطر کسی بود که میخ را محکم نکوبیده بود.

خداوندا

خداوندا به دلهای شکسته

به تنهایان در غربت نشسته

به مردانی که درسختی خموشند

برای زندگانی، جان میفروشند.

 

به طفلانی که نان آور ندارند

سر حسرت به بالین میگذارند

به آن درمانده زن کزغم نان

نهد فرزند خود را بر سر راه.

به آن جمعی که از سرما بخوابند

زآه جمع، گرمی میستانند …

 

به آن چشمی که ازغم گریه خیز است

به بیماری که با جان درستیز است

به دامانی که ازهر عیب پاک است

به هرکس ازگناهان شرمناک است.

تفاوت دموکراسی غني احمدزي با حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان در زمره ی واژه های منحوسی که از دموکراسی پرفساد غرب داخل فرهنگ مردم افغانستان شد یکی هم واژه میان تهی و نمایشی بانوی اول است. تفاوت را ببنید. محبوبه کارمل همسر ببرک کارمل را بانوی اول نمیگفتند . زیرا چنین اصطلاح نه در فرهنگ ملی و نه اسلامی افغانستان بود . ریاست پرورشگاه وطن براساس برنامه حزب دموکراتیک خلق افغانستان و جمهوری دموکراتیک افغانستان ایجاد شد و برعلاوه کابل در چندین ولایت افغانستان نیزاز کودکان بی‌بضاعت مواظبت می‌کرد.محبوبه کارمل درسال ۱۹۸۱ به ریاست پرورشگاه وطن برگزیده شد و تا سال ۱۹۸۶ این وظیفه را به عهده داشت.

معاش ماهوار او شش هزار افغانی یعنی ۷۲ هزار افغانی در سال بود. وظیفه ی او ارگ نشینی نه بلکه ریاست پرورشگاه وطن یا مواظبت و سرپرستی از کودکان یتیم و بی بضاعت کشور بود. محبوبه کارمل در حال حاضر در آلمان زنده گی می کند. معاش سالانه ی رولا غنی همسر اشرف غنی را ۲۳ میلیون افغانی یعنی دو میلیون در یک ماه گزارش دادند. این کشور گدایی گر با بانوی اول عشرتگر . در همین‌حال، آوازه‌های وجود دارند که رییس‌جمهور غنی، برخی از قراردادها را به شرکت‌های لبنانی، منسوب به اعضای خانوادۀ رولا غنی، می‌دهد.

بیش از بیست وسه میلیون افغانی درسال از بودجه ملی هزینه دفتر تشریفاتی بی بی‎گل احمدزی خانم رئیس جمهور غنی احمدزی می‌شود. سندی که به نشر رسیده نشان می‎دهد که رئیس دفتر ریاست جمهوری عنوانی مقام ریاست جمهوری مکتوب داده که در آن نوشته است: دفتر خانم اول کشور یکی از واحدهای جانبی ریاست اداره امور ریاست جمهوری بوده و تعداد کارکنان آن ۳۳ نفر می‌باشد که معاش‌های امتیازی یک ماهه شان مبلغ یک میلیون و نُهصدو سی و سه هزار افغانی و از یکساله شان مبلغ بیست و سه میلیون و یکصدو نود و شش هزار افغانی می‌شود.

عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری در این مکتوب تصریح کرده است که این مبلغ شامل بودجه سال ۱۳۹۵ ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری می‌باشد و از کُود احتیاطی به بودجه دفتر ریاست جمهوری انتقال کند. متن این مکتوب از سوی رئیس جمهور برای دفترخانم‌اش منظور شده است.

در حالی این مبلغ هنگفت به دفتر خانم ریاست جمهوری اختصاص داده شده است که بانوی اول در دو سال گذشته به جز شرکت در مراسم تشریفاتی و دیدو بازدید با شماری از زنان و دختران، نقش غیر از این در حکومتداری نداشته و حتا برنامه‌ای را برای بهبود شرایط زنده‌گی زنان بیرون نداده است.

میلیون‌ها افغانی در حالی به دفتر تشریفاتی بانوی اول کشور اختصاص یافته است که میلیون‌ها کودک در کشور به خاطر نبود زمینه‌ی آموزش و نداشتن امکانات آموزشی از تحصیل محرومی می‌باشند و یا به امکانات آموزشی لازم دسترسی ندارند.غنی احمدزی وقتی به کرسی ریاست جمهور تکیه زد اعلام کرد که مصرف‌های اضافی را از بودجه ملی کاهش می‌دهد و تعداد مشاوران و معاش‌های امتیازی را کم می‌کند، اما تاکنون رئیس جمهوری تنها معاش‌های امتیازی کارمندان پائین رتبه دولتی را کاهش داده است و اما تعداد مشاوران معاونانش و مقام‌های بلند پایه‌ی دولتی و معاش‌های امتیازی آنها را کاهش داده نتوانسته است. مطلب اخيربااستفاده ازراه پرچم ومنابع خبري .