برگزاری انتخابات پارلمانی در مولداوی

عمومی

مولداوی امروز (یکشنبه‌) در حالی شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خود است که در چند روز گذشته کمپین انتخاباتی این کشور عمدتا دو دسته میان حامیان روسیه و حامیان اروپا، با آشوب و مناقشه همراه بود

‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی امروز مولداوی یک رقابت سه طرفه میان حزب سوسیالیست طرفدار روسیه متعلق به رییس جمهور، ایگور دودان، حزب دموکراتیک حاکم و یک ائتلاف طرفدار اروپا محسوب می‌شود. با وجود این که  اکثر قریب به اتفاق جمعیت سه و نیم میلیون نفری مولداوی متمایل به حفظ روابط نزدیک با مسکو هستند، از این میان تعدادی نیز به دنبال اجرای الگوی کشور رومانی که تاریخ و زبان مشترک با مولداوی دارد، بوده و متمایل به اتحادیه اروپا و غرب هستند.

این انتخابات مولداوی تحت یک نظام انتخاباتی جدید برگزار می‌شود.

حوزه‌های رای گیری امروز ساعت هفت صبح به وقت محلی باز شده و قرار است ساعت 21 به وقت محلی بسته شوند و انتظار می‌رود که نتایج انتخابات فردا اعلام شود. حزب طرفدار مسکوی متعلق به دودان در جدیدترین نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است.

این حزب خواهان پیوستن مولداوی به اتحادیه اقتصادی اوراسیایی روسیه به جای اتحادیه اروپا است. در همین نظرسنجی‌ها ائتلاف احزاب طرفدار اروپا که متمایل به پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو هستند، در جایگاه دوم قرار داشته است. در جایگاه سوم نیز چپ میانه روی دموکراتیک تحت رهبری یک چهره ثروتمند و با نفوذ با نام ولاد پلاهوت نیوک، که در پارلمان فعلی اکثریت را در دست دارد و دولت را رهبری می‌کند، قرار داشته است.

این حزب طرفدار در پیش گرفتن یک رویکرد متعادل بین مسکو و بروکسل بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات امروز هیچ حزبی نتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند، در حالی که این برای تشکیل یک دولت ضروری است.

تحلیلگران نگران هستند که بعد از انتخابات امروز یک دوران بی ثباتی در مولداوی آغاز شود.  این کشور یکی از فقیرترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود و اقتصادش اتکای زیادی به پول‌هایی دارد که مولداویی‌های مشغول به کار در کشورهای خارجی برای مردم داخل این کشور ارسال می‌کنند. 

همچنین یکی دیگر از درآمدهای مولداوی از راه کشاورزی و تولید مشروبات و صادرات آنها عمدتا به اروپای شرقی و چین است.

روز جمعه‌ مقامات روسیه، پلاهوت نیوک، رهبر حزب حاکم را به اداره یک دسیسه پولشویی در فاصله 2013 تا 2014 متهم کردند.

حزب او این اقدام مسکو را مداخله در انتخابات توصیف کرد. مولداوی در سال 2014 یک توافق شراکت با اتحادیه اروپا امضا کرد، اما بروکسل سال گذشته میلادی کمک‌های مالی خود به این کشور را با استناد به مشاهده وخامت حاکمیت قانون در  این کشور کاهش داد که این اشاره به فساد دارد.

اتحادیه اروپا در نوامبر 2018 نیز اعلام کرد، دولت مولداوی توسط منافع اولیگارشی تصاحب شده است.