موج تغییر درآمریکا درآستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

عمومی

درحالی‌که رقابت‌های مقدماتی درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این روزها به اوج خود رسیده، نتایج یک نظرسنجی در میان جوانان این کشور خبر از مخالفت آنها با اصول نظام سرمایه‌داری می‌دهد؛

موضوعی که نشان از رنگ و بوی تغییر در فضای حاکم بر جامعه آمریکا دارد.

دانشگاه هاروارد در آنچه «مخالفت آشكار با اصول بنيادين نظام اقتصادي آمريكا» خوانده، ديروز نتايج يك نظرسنجي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد 51درصد از جوانان 18 تا 29ساله آمريكايي، طرفدار نظام سرمايه‌داري نيستند. در مقابل 42درصد هم اعلام كرده‌اند كه همچنان حامي اين نوع نظام هستند. اين براي نخستين‌بار است كه در نظرسنجي‌هاي انجام‌شده در ميان جوانان، ميزان مخالفان نظام سرمايه‌داري حاكم بر آمريكا نسبت به موافقان آن با فاصله معناداري بيشتر شده است.

در اين ميان، حدود 33درصد هم اعلام كرده‌اند كه به‌جاي نظام سرمايه‌داري، خواستار برقراري نظام سوسياليستي هستند. نتايج يك نظرسنجي مشابه در ميان تمام گروه‌هاي سني اما نشان داده كه بيشتر افراد ميانسال و مسن، همچنان با نظام سرمايه‌داري موافق هستند و اكثر مخالفان اين نظام را جوانان تشكيل مي‌دهند.

در چنين فضايي، آنچه طي ماه‌هاي اخير به وضوح در فضاي انتخاباتي آمريكا ديده شده، حمايت طيف گسترده‌اي از جوانان اين كشور از برني سندرز، يكي از 2نامزد حزب دمكرات بوده است؛ حمايتي كه به اعتقاد بسياري از تحليلگران آمريكايي به‌خاطر مخالفت او با ساختارهاي حاكم بر جامعه و اقتصاد اين كشور رخ داده است. برني سندرز، سناتور 70ساله اهل ورمونت كه خود را «يك سوسياليست دمكرات» مي‌خواند در ماه‌هاي گذشته ديدگاه‌هايي را مطرح كرده كه در مخالفت با نظام سرمايه‌داري قرار مي‌گيرد.

سندرز دو هفته پيش در سخنانش در واتيكان بارها از پاپ ژان پل دوم و پاپ فرانسيس نام برد و مواضع آنها در قبال فقر و سرمايه‌داري را ستود. او در يكي از تندترين موضعگيري‌هايش عليه سرمايه‌داري، ضمن «غيراخلاقي و ناپايدار» خواندن «نظام نابرابر اقتصادي در جهان» خواستار مبارزه با فقري شد كه حاصل نظام سرمايه‌داري بوده است. سندرز در سخنانش اقتصاد جهاني را در خدمت يك درصد ثروتمندان جهان دانست.

كمتر از 3‌ماه مانده به پايان انتخابات مقدماتي رياست جمهوري، نتايج موجود نشان از پيروزي احتمالي هيلاري كلينتون، وزير سابق امورخارجه آمريكا، در حزب دمكرات مي‌دهد اما به اعتقاد بسياري درخشش سندرز در ميان جوانان، طبقه متوسط و كارگر آمريكا همچون نتايج نظرسنجي دانشگاه هاروارد نشان از تغيير در فضاي حاكم بر اين كشور و تمايل جوانان به دوري از سرمايه‌داري دارد.

  • چرخش در ديدگاه‌هاي كلينتونكلينتون ديروز پس از پيروزي در 4‌ايالت از 5 ايالت شمال‌شرقي آمريكا گفت: موافق است كه «رئيس‌جمهور بعدي آمريكا بايد نيروهاي اين كشور را از يك جنگ زميني هزينه‌بر ديگر در خاورميانه دور نگه دارد». اين براي نخستين بار است كه كلينتون اعلام كرده با بازگشت نيروهاي نظامي آمريكا به خاورميانه مخالف است. او را كه طي سال‌هاي 2009 تا 2013 به‌عنوان وزير امور خارجه آمريكا در كابينه باراك اوباما حضور داشته، يكي از معماران جنگ عراق و سپس مداخله نظامي در ليبي مي‌دانند.
  • مخالفت‌هاي جامعه آمريكا با ساختارهاي نظام سرمايه‌داري و ادامه سياست‌هاي جنگ‌طلبانه آمريكا به‌خصوص در منطقه خاورميانه، كلينتون را هم مجبور به تغيير در سياست‌هايش كرده است. يكي از چالش‌هاي اصلي كلينتون در ماه‌هاي اخير، پاسخ به سؤالاتي بوده كه از او در مورد نقشش در جنگ‌هاي افغانستان، عراقي و ليبي پرسيده مي‌شده است.
  • آخرين نتايج انتخابات درون‌حزبي آمريكاترامپ: آمریکا باید سیاست خارجی خود را خانه تکانی کند
  • دونالد ترامپ: پس از جنگ سرد، منطق در سیاست خارجی آمریکا جای خود را به حماقت داد و خودبزرگ بینی پی در پی، فاجعه آفرید.
  • در چهارمين «سه‌شنبه بزرگ» انتخاباتي آمريكا كه در 5 ايالت در شمال شرق اين كشور برگزار شد، دونالد ترامپ جمهوريخواه در هر 5 ايالت و هيلاري كلينتون دمكرات در 4 ايالت به پيروزي رسيدند. ترامپ با اين پيروزي تعداد كرسي‌هايش در هيأت نمايندگي حزب را به 950 كرسي رسانده است. او براي پيروزي نهايي به 287كرسي ديگر نياز دارد. كلينتون هم‌اكنون با 2هزار و 141 كرسي تنها 242 كرسي ديگر با پيروزي فاصله دارد.

به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ در یک سخنرانی، سیاست خارجی خود را سیاستی خواند که هدفمندی را جایگزین بی برنامگی، راهبرد را جایگزین ایدئولوژی و صلح را جایگزین هرج و مرج خواهد کرد.

ترامپ گفت زمان آن رسیده است که غبار از چهره سیاست خارجی آمریکا زدوده شود و صداهای نو و چشم انداز نو جای کهنه شده‌ها را بگیرد.

وی تاکید کرد آمریکا مجبور است سیاست خارجی خود را خانه تکانی کند و به اصول اساسی خود بازگردد.

وی افزود متاسفانه پس از جنگ سرد، سیاست خارجی ما به شدت تضعیف شد و در تعریف چشم اندازی نو برای دوره ای تازه شکست خوردیم. در حقیقت هر چه جلوتر رفتیم سیاست خارجی ما بیشتر و بیشتر از مسیر خارج شد. منطق جای خود را به حماقت داد و تکبر و خودبزرگ بینی پی در پی در سیاست خارجی فاجعه آفرید.

ترامپ ادامه داد: اشتباهات ما در عراق به مصر و لیبی و به زمین گیر شدن رئیس جمهور اوباما در سوریه ختم شد. هر کدام از این شکست ها به فراگیر شدن هرج و مرج در منطقه کمک کرد و فضای مورد نیاز را در اختیار داعش گذشت تا رشد کند و بال و پر بگستراند.

ترامپ با اشاره به اشتباهاتی که آمریکا در خاورمیانه مرتکب شده است گفت: همه اینها از تفکری نشات گرفت که بر اساس آن می خواستیم کشورهایی را که نه تجربه ای و نه تمایلی به دموکراسی داشتند با دموکراسی غربی همراه کنیم.

وی افزود: هر چه نهاد در آن کشورها بود نابود کردیم و از آنچه بر جا گذاشتیم شگفت زده شده ایم. جنگ داخلی ، بنیادگرایی اسلامی و از دست رفتن جان هزاران آمریکایی و ضرر چند تریلیون دلاری حاصل این ایده بود. خلاء ایجاد شده را داعش پر کرد. ایران و روسیه پر کردند و ناعادلانه به ثروت و غنای خود افزودند. آنها بسیار سود کردند و این بسیار برای آمریکا غم انگیز است. سیاست خارجی ما به معنای واقعی کلمه فاجعه است. هیچ چشم انداز ، هدف ، مسیر و راهبردی برای این سیاست خارجی به چشم نمی خورد.

ترامپ به گفتگوهای دولت اوباما با ایران درباره توافق هسته ای اشاره کرد و مدعی شد: «هنوز جوهر توافق هسته ای خشک نشده ایرانی ها دارند مفاد توافق را نادیده می گیرند و ما فقط داریم تماشا می کنیم. نمی توان به ایران اجازه داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند. تکرار می کنم نمی توان اجازه داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد. در دولت ترامپ به ایران اجازه داده نخواهد شد برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام کند.»

ترامپ به دستگیری ده نظامی آمریکا در خلیج فارس هم اشاره کرد و گفت: « همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که ایران با دستگیری ده ملوان(تفنگدار) نیروی دریایی ، آمریکا را سرافکنده کرد.»

وی افزود: «در گفتگو بر سر هر توافقی باید آمادگی ترک میز گفتگو وجود داشته باشد. در شرایطی که طرف مقابل می داند که شما میز را در هر شرایطی ترک نمی کنید برنده شدن در چنین گفتگویی غیر ممکن است. در همین حال دوستان آمریکا باید اطمینان داشته باشند به توافقنامه هایی که با آنان امضا شده است پایبند خواهیم ماند. توافق امضا شده ، باید به آن پایبند بود و دنیا در سایه آن توافق امن تر خواهد بود. رئیس جمهور اوباما طرح های دفاع موشکی ما را با لهستان و جمهوری چک دنبال نکرد. وی از برکناری رژیمی دوستدار آمریکا حمایت کرد که پیمان نامه ی صلح دراز مدتی با اسرائیل امضا کرده بود و سپس از جایگزینی اخوان المسلمین به جای آن رژیم حمایت کرد. اسرائیل ، دوست بزرگ ما که از قضا تنها دموکراسی در خاورمیانه هم هست از سوی دولتی مورد انتقاد و بی مهری قرار می گیرد که اصلا اخلاق مدار نیست. همین چند روز پیش ، معاون رئیس جمهور ، جو بایدن دوباره از اسرائیلی انتقاد کرد که دنبال برقراری صلح و عدالت است.»

ترامپ گفت رئیس جمهور اوباما دوست اسرائیل نیست و در عوض با ایران با دوستی و مراقبت رفتار می کند و این کشور را در مدتی کوتاه به قدرتی بزرگ تبدیل کرده است و این همه در نتیجه اقدام های ما اتفاق می افتد و هزینه آن را اسرائیل ، متحدان ما در منطقه و مهم تر از همه آمریکا می پردازد.

وی با اشاره به مخالفتش با جنگ عراق و تاکید بر این نکته که به آن مخالفت افتخار می کند گفت: « گرچه در دولت نبودم اما بارها و بارها می گفتم جنگ در عراق خاورمیانه را بی ثبات می کند. و می بینیم که حق با من بود. هم اکنون ایران دارد بیشترین سود را از این بی ثباتی می برد و به شکلی نظام مند در عراق حاکم می شود و منابع غنی نفت این کشور را از آن خود می کند. کاری که دهه هاست می خواهد انجام بدهد و حالا بالاتر از همه اینها داعش قرار گرفته است.» همشهری