هفت راه برای در امان ماندن از زوال عقل

عمومی

 

یک نفر از هر ۱۴ بریتانیایی بالای ۶۵ سال در حالی دچار زوال عقل می‌شود که دانشمندان به روش‌هایی ساده برای در امان ماندن از این بلای بدون درمان دست یافته‌اند

به نقل از گاردين، زوال عقل يا دمانس يا همان خردسودگي نوعي اختلال در فعاليت مغز است كه شايع‌ترين نوع آن با نام آلزايمر شناخته مي‌شود. با اينكه اين بيماري بسياري از سالخوردگان را تهديد مي‌كند اما يافته‌هاي علمي نشان مي‌دهد انجام برخي رفتارها يا دست كشيدن از برخي عادت‌ها مي‌تواند زمان ابتلا به زوال عقل را به تاخير بيندازد يا فرد را براي هميشه از شر آن رها كند.

مراقب وزن بدن باشيد ابتلا به ديابت و داشتن اضافه‌وزن در ميانسالي احتمال دچار شدن به زوال عقل در دوران سالخوردگي را دو برابر مي‌كند. ميان فشار خون بالا و بالا بودن سطح كلسترول خون با دمانس هم رابطه مستقيم وجود دارد. مراقبت از وزن و حفظ سلامتي قلب و عروق در ميانسالي احتمال ابتلا به زوال عقل را به شدت كاهش مي‌دهد.

سيگار نكشيد آسيب‌هاي مغزي از جمله پيامدهاي طولاني‌مدت سيگار كشيدن شديد است. دانشمندان دريافته‌اند سيگار كشيدن خطر كاهش هوشياري را در سالخوردگي افزايش مي‌دهد و نتيجه يك پژوهش خاص از اين قرار است كه خطر ابتلاي هر فرد با مصرف روزانه دو بسته سيگار به دمانس دو برابر بيشتر مي‌شود.

فعاليت كنيد آزمايش‌هاي مختلف نشان داده‌اند تحرك جسمي شديد و منظم و در برخي موارد فعاليت‌هاي عادي‌تر مانند پياده‌روي مي‌تواند توان ذهني و جسمي شما را در آينده تضمين كند. در حالي كه ورزش منظم روزانه به شدت به مسن‌ترها توصيه مي‌شود اما جوانان بهتر است سراغ ورزش‌هايي چون مشتزني يا حتي فوتبال نروند. هر نوع آسيب بدني در دوران جواني احتمال ابتلا به انواع زوال عقل را در پيري بيشتر مي‌كند.

ذهن را پرورش دهيد كساني كه دوران مدرسه و دانشگاه طولاني‌تر دارند، خطر ابتلا به زوال عقل در آنها كمتر است. با اين حال، فقط درس خواندن و آموزش ديدن در دانشگاه نيست كه به حال افراد مفيد است. ياد گرفتن هر نوع مهارت تازه با بالاتر رفتن سن و سرگرم شدن با مواردي چون حل جدول روي عملكرد نظام عصبي بدن تاثير مثبت مي‌گذارد.

خوش‌مشرب بمانيد ادامه دادن فعاليت‌هاي اجتماعي با بالا رفتن سن به شدت توصيه مي‌شود. رفتن به باشگاه و درگيري در فعاليت‌هاي داوطلبانه از كارهايي است كه ذهن را برابر دمانس مقاوم مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهند افراد داراي شبكه‌هاي گسترده‌تر اجتماعي در دوران پيري عملكردهاي شناختي بهتر از خود بروز مي‌دهند و سپري محكم‌تر مقابل زوال عقل دارند.

رژيم غذايي را جدي بگيريد دانشمندان هنوز به تاثير يك رژيم غذايي مشخص در خطر ابتلا به زوال عقل نرسيده‌اند اما چند مطالعه محدود ثابت كرده است رژيم موسوم به مديترانه‌اي با گوشت كمتر و تمركز بر ميوه، سبزي، ماهي، مغزها و روغن زيتون مي‌تواند در كاهش خطر دمانس موثر باشد. دليل اصلي هم كاهش فشار خون با استفاده از اين خوردني‌هاست.

خوب بخوابيد بد خوابيدن و نخوابيدن از جمله دلايل افزايش احتمال به دمانس در دوران پيري است. از همين حالا تمام مسائل و مشكل‌هاي مربوط به داشتن يك خواب خوب را بررسي و رفع كنيد تا در آينده از فوايد آن بهره ببريد.