نگاهی به حضور احزاب مذهبی در انتخابات پاکستان

عمومی

 

طی سال‌های اخیر حضور احزاب مذهبی در میدان سیاست پاکستان افزایش یافته و برخی احزاب که از نظر فکری با هم اختلاف‌های فاحش دارند برای شرکت در انتخابات تشکیل ائتلاف داده‌اند

نگاهی به فعالیت انتخاباتی احزاب سیاسی پاکستان و ریشه آنها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر تلاش گروه‌های مذهبی برای ورود به حوزه سیاست به شدت افزایش یافته است.

این تلاش‌ها پس از موفقیت نسبی حزب لبیک یا رسول الله در عقب راندن دولت پاکستان و وادار کردن «زاهد حامد» وزیر سابق قانون پاکستان به استعفا بیش از قبل شده است.

این حزب موفق شده است بیشترین تعداد نامزدهای انتخاباتی را برای شرکت در انتخابات و آزمودن بخت خود به میدان رقابت بفرستد.

طبق اعلام کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان 150 نفر از اعضای حزب لبیک یا رسول در مناطق مختلف پاکستان به عنوان نامزد انتخاباتی احراز صلاحیت شده و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

این حزب در ایالت پنجاب بیش از 100 نامزد انتخاباتی خواهد داشت که در صورت پیروزی می‌توانند حاکمیت احزاب مذهبی را کلید بزنند.

از سوی دیگر سه حزب جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و تحریک اسلامی نیز ائتلافی به نام مجلس متحده عمل ایجاد کرده‌اند و در بسیاری از نقاط پاکستان نامزد انتخاباتی خواهند داشت.

این ائتلاف در ایالت پنجاب 103 نامزد انتخاباتی دارد و می کوشد تا قدرت را در پارلمان پاکستان به دست بگیرد.

تعداد زیاد این نامزدها وقتی محسوس است که بدانیم در 248 منطقه انتخاباتی پاکستان حزب مردم 225 نامزد و تحریک انصاف 218 نامزد و حزب نواز 193 نامزد انتخاباتی خواهند داشت.

از سوی دیگر بسیاری از احزاب مذهبی که گرایش‌های افراط گرایی دارند نیز نتوانستند مجوز حضور در انتخابات را به دست آورند.

حزب ملی مسلم لیگ یکی از این احزاب است که تلاش‌های بی‌ثمری برای ورود به عرصه انتخابات پاکستان داشت و سرانجام دادگاه عالی پاکستان اجازه فعالیت انتخاباتی را به سران جماعت الدعوه نداد.

برخی دیگر از احزاب مذهبی مانند مجلس وحدت مسلمین نیز از احزاب سیاسی غیر مذهبی مانند تحریک انصاف حمایت کرده‌اند و به این صورت تلاش می‌کنند تا منافع طرفداران خود را تامین کنند.

انتخابات پاکستان در تاریخ 25 جولای ( 3مرداد) برگزار خواهد شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این جدال می‌تواند در طول تاریخ پاکستان بی‌سابقه باشد و نتایجی شگرف را رقم بزند.