اقامتی در ساحل با دوستان انجمن فرهنگی میهن

عمومی

 

وقتی ملتفت میشویم می بینیم که زمان با چه سرعت تمام در گذر است , روز ها, هفته ها, ماه ها و سالها پی هم سپری میشوند, فصل ها جامه بدل میکنند و موجودات زنده منجمله انسانها با امید به زندگی بهتر چشم دوخته و برای نیل به رفاء مبارزه مینمایند

32 4 5 6 8 11 15 17 19 21 22 24 26 29 30

این آرزو ها و امید ها زمانی بیشتر خوش آیند میشد که جهان عاری از خشونت و جنگ میبود و همه انسانها بنام همنوع در کنار هم زندگی انسانی را با زیبائیهای طبیعت و نعمات مادی آن بعنوان امیال دیرینه اش با سرور و شادمانی به پیش میبردند.

ارچند این یک رویاء است اما این رویاء ها زمانی جامه عمل خواهد پوشید.

بقول خیام بزرگ:

گویند کسان بهشت با حـور خـوش است

مـن میــگویم که آب انـگور خــوش است

این نــقـد بگیرو دست از آن نسیــه بـدار

کـــاواز دهل شنیدن از دور خــوش است

بهر صورت, تابستان گوارا در قاره سبز یعنی اروپا با وجودیکه :

این قاره قشنگ است

ولی خانه من نیست

این خاک وطن نیست

باز هم برای مصیبت زده گان جنگ, فقر, تبعیض و تعصبات سیاسی که برای ادامه زندگی درین قاره مهاجر و پناهگزین شده اند, فضای مساعدتری برای زیستن وجود دارد.

طوریکه حافظ میگوید:

ما بدین در نه پی حشمت و جا آمده ایم       از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم

بهر تقدیر باید از مزایای چنین فرصتی برای زیستن مستفید شد.

به همین لحاظ, برنامه ریزی سیر و سفر در تفریحگاه ها, در جنب وظایف دیگر یکی از فعالیتهای کلتوری انجمن فرهنگی میهن را تشکیل میدهد تا باشد با سازماندهی همچو محافل, مجالس و نشستها در درازای سال, حد اقل گرد و غبار ناشی از دوری از یار و دیار را از چهره های هموطنان خویش درین سرزمین بزداید.

 به این ترتیب شنبه و یکشنبه 23 و 24 جون از جمله همین ایامی بود که حدود نود تن از دوستان همدل اعم از کودکان,جوانان دیروز و امروز, کنار دریاچه ئی را در یکی از محلات توریستی ساحه آمینس شهر اودیوالا برگزیدند و به آنصوب رخت سفر بستند.

این سفر تفریحی دارای دو مزیت دیگری هم بود, یکی خوشیهای عید هنوز دامنه داشت ودیگری, شنبه 23 جون, طولانی ترین روز بنام نیمه ای تابستان بود که مردم در اینجا بعنوان جشنواره به گشت و گذار و تفریح میپردازند.

آب و هوای مساعد و فضای عاری از آلودگیهای زیست محیطی, کنار بحیره با طبیعت خیلی زیبا و جنگلات انبوه, زمینه تفریح و استراحت را برای عزیزان همراه بیشتر فراهم آورده بود.

سرگرمیهای متنوع از جمله گلگشت در هوای آزاد, بازیهای مختلف چون پنپانگ, شطرنج, تینس, فتبال, والیبال, شنا, سرودن اشعار, مسابقات ذهنی, شنیدن موسیقی با آهنگهای شاد, پایکوبی کودکان و جوانان, آواز خوانی دوشیزگان و بانوان با دفزدنها و نمایش فلم, بسیار خوشآیند و ستودنی بود.

پخت و پز غذا های لذیذ افغانی, هوسانه هاو دلیکاتسهای مزه دار با دستان توانای بانوان و همراهی آقایون, سفره و خوان میهنی را غنای بیشتری بخشیده بود.

گلگشت پایانی در منطقه گوستافبری که طبیعت زیبای آن زبان زدخاص و عام است و زمینه دیگر شنا را در استخر ها برای کودکان و جوانان فراهم آورده بود, فضای انگیزمند را برای دوستان به ارمغان آورد.

سخنان سودمند محترمان انجنیر فرین محسنیان, احمد ضیاء نوری و محترمه ها انجنیر نورضیاء فرین و ثریا احمدزی در باره اهمیت انتخابات در سویدن وافغانستان و شرکت جستن بصورت فعال درآن, همگرائی و یکدلی اعضای شرکت کننده در سفر تفریحی و سهم فعال تر دوستان در فعالیتهای اجتماعی و رای زنی در باره فعالیتهای نیمه دوم سال بخشی از مشاوره با حضور یابندگان بود.

در فرجام با سپری نمودن یک شب و دو روز, با دیدار ها, مصاحبتها, عکسبرداریها و فلمبرداریهای یادگاری, آرزو مندیهای نیک و سپاسگزاری عزیزان از دست اندرکاران این برنامه, این سفر خاطره انگیز در فضای صمیمیت به پایان رسید.

 

گزارشگر انجمن فرهنگی میهن

24 جون 2018

گتنبرگ ـ سویدن