اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به فروش بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا به عربستان

عمومی

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه ساخت

آمریکا علیه اهدافی در داخل و یا نزدیکی مناطق غیر نظامی یمن استفاده کرده است. این سازمان همچنین توقف تولید و فروش این تسلیحات را خواستار شد.

ایسنا به نقل از پایگاه خبری راشا تودی نوشت: دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود با اعلام این خبر، توقف تولید و انتقال تسلیحات بمب خوشه‌ای که “کورکورانه” مردم را هدف می‌گیرد، خواستار شدند.

در این گزارش آمده است: این نوع مهمات که هم از هوا و هم از توپخانه‌ها شلیک می‌شوند، نه تنها خطری فوری برای غیرنظامیان هستند بلکه زمانی که بخش‌هایی از آنها منفجر نمی‌شود به شکل مین‌های دوفاکتو در زمین باقی می‌مانند.

براساس این گزارش، آمریکا تنها می‌تواند بمب‌های خوشه‌ای را که پس از شلیک، کمی بیش از یک درصد مهمات غیر منفجر شده از خود بر جای بگذارد، صادر کند.

این سازمان همچنین با زیر سوال بردن عملکرد آمریکا، اعلام کرد مهماتی که در یمن استفاده می‌شود بقایای انفجاری از خود بر جای می‌گذارد و چندین تکه از آن منفجر نشده باقی می‌ماند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گزارش داد که استقرار چنین تسلیحاتی در نزدیکی و یا در درون مناطق نظامی یمن “نقض فاحش” قوانین صادرات آمریکاست که براساس آن دریافت‌کنندگان بمب‌های خوشه‌ای از استفاده از آنها در مناطق پرجمعیت منع می‌شوند.

مهمات خوشه‌ای در 119 کشور جهان منع شده‌اند اما آمریکا و عربستان و یمن جزو امضاکنندگان معاهده منع استفاده نیستند.

استیو گوس، مدیر بخش تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر گفت: در حالی که بیشتر کشورها این نوع تسلیحات را به دلیل آسیب‌زدن به غیر نظامیان رد کرده‌اند، آمریکا آنها را به عربستان فروخته است. آمریکا باید تولید و صادرات این نوع مهمات را متوقف کند.

وی همچنین ادعای کارخانه آمریکایی سازنده بمب‌های خوشه‌ای موسوم به تکسترون (Textron) را رد کرد. این گروه مدعی است که بمب‌های هوشمند می‌سازد که اصلا انسان‌ها را هدف نمی‌گیرد و برای انهدام خودروهای زرهی طراحی شده است. دیده‌بان حقوق بشر گفت، هیچکدام از حملات ثبت‌شده در یمن شامل هدف گرفتن خودروهای زرهی نبوده‌اند.

گفت‌وگوی اسرائیل و عربستان در باره احساس مشترک نسبت به ایران

 

مقامات ارشد پیشین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در نشستی در واشنگتن درباره‌ احساس مشترک خود نسبت به ایران به‌عنوان یک تهدید و اختلافات‌شان در خصوص فلسطینیان و نقش ایالات متحده دراین منطقه به صحبت پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی.ان.ان، شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سرلشکر بازنشسته آمیدرور، مشاور پیشین نتانیاهو در نشستی که از سوی موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک ترتیب داده شده بود به سخنرانی پرداختند.

ترکی الفیصل در این نشست گفت: این حضور مشترک به معنی این نیست که عربستان و اسرائیل به‌زودی روابط خود را عادی خواهند کرد.

با وجود این که عربستان سعودی هرگز به طور رسمی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است اما این دو به طور پنهانی برای سال‌های زیادی به تبادل اطلاعات در زمینه‌های مشترک و به ویژه درباره‌ی ایران به همکاری پرداخته‌اند.

هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی مخالف توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران بودند.

ترکی الفیصل درباره‌ی روابط با آمریکا گفت:‌ روابط استراتژیک با ایالات متحده از دیدگاه عربستان باقی خواهد ماند اما این روابط نیاز به بازنگری دارد.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: در صورتی که ایران در جهت کسب بمب حرکت کند، همه گزینه‌ها برای ما از جمله دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای برای مواجه با پیشامدهای احتمالی از سوی ایران بر روی میز است.

مشاور پیشین نتانیاهو که رژیم مطبوعش تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است نیز مدعی شد که ایران در پایان توافق هسته‌ای به سمت ساخت یک بمب پیش خواهد رفت.

آمیدرور ادامه داد: به طور کلی ایران نمی‌توانند هسته‌ای شود و از دیدگاه اسراییل این تهدیدی برای موجودیتش است. ما اجازه نخواهیم داد تا چنین چیزی رخ دهد.

ترکی الفیصل نیز در ادامه به همکاری کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اگر صلح بین کشورهای عربی و اسرائیل به وجود آید همکاری بین کشورهای عربی و اسرائیل در مواجه با تهدیدها چه از سوی ایران و یا از هر کجای دیگر مستحکم‌تر می‌شود.همشهری