آمریکایی‌ها به اقتصادی نیاز دارند که فقط از یک درصدی‌ها حمایت نکند

عمومی

 

یک سناتور دموکرات آمریکایی در مطلبی سیاست های اقتصادی دولت ترامپ را به شدت به باد انتقاد گرفته است

 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، برنی سندرز سناتور دموکرات ایالت ورمونت در مطلبی ضمن انتقاد از سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت آمریکا، نوشت: دونالد ترامپ در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری به آمریکایی ها گفت که دوست کارگران است. این مساله واقعیت ندارد. بی احترامی و بی توجهی وی به کارگران فراتر از 800 هزار کارمند و کارگر نهادهای فدرال است که به خاطر تعطیلی دولت از 22 دسامبر تاکنون حقوق دریافت نکرده اند. بسیاری از این کارکنان اکنون نگران وضعیت تامین هزینه‌های زندگی هستند. ولی آیا این مساله برای ترامپ اهمیت دارد؟

وی در ادامه افزود: زمانی که ترامپ با سیاست هایش بیش از 30 میلیون شهروند آمریکایی را از مراقبت‌های پزشکی و سلامت محروم می کند، آیا او دوست کارگران است؟ زمانی که شما بودجه‌ای را پیشنهاد می دهید که منابع مالی اختصاص یافته به بخش بهداشت و درمان را به شدت کاهش می دهد، شما دوست کارگران نیستید.

برنی سندرز در ادامه این مطلب تاکید کرد: ترامپ دوست دارد که ادعا کند اتحادیه های کارگری از وی حمایت می کنند. شاید برخی از اتحادیه های کارگری از وی حمایت کنند ولی واقعیت این است که اکثریت اتحادیه های کارگری به هیچ وجه از ترامپ حمایت و پشتیبانی نمی کنند. ترامپ هر روز می گوید “اقتصاد در حال رشد و رونق است”، “ما قوی ترین اقتصاد را تاکنون داشته ایم”. بله این مساله شاید برای کسانی که ثروتمند و سرمایه دار هستند درست باشد نه برای میلیون ها شهروند آمریکایی طبقه متوسط و خانوارهای کارگری. این دقیقا چیزی است که در اقتصاد ما اتفاق می افتد. از زمانی که ترامپ رئیس جمهور شده است، 5 ثروتمند بزرگ آمریکایی با افزایش بیش از 100 میلیارد دلاری دارایی و ثروت شان روبرو شده‌اند. مدیران 10 شرکت بزرگ آمریکایی در سال 2017 میلادی با رشد 60 درصدی درآمد و دستمزد مواجه شده‌اند. به طور متوسط هر یک از این مدیران ارشد 185 میلیون دلار دستمزد و حقوق دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه نوشت: در سال 2017 میلادی 25 مدیر صندوق های بزرگ سرمایه گذاری بیش از 15.3 میلیارد دلار درآمد داشته اند که این رقم دو برابر بیشتر از درآمد 140 هزار آموزگار مهد کودک های سراسر آمریکا است. بله شرایط اقتصادی واقعا برای یک درصد ثروتمند جامعه آمریکا روز به روز بهتر می شود. در حالی که ثروتمندان ثروتمندتر می شوند، دستمزد واقعی کارگران به طور میانگین طی سال گذشته تنها 1.2 درصد رشد داشته است. میزان نابرابری درآمد و ثروت در آمریکا اکنون به بالاترین سطح خود از دهه 1920 میلادی رسیده است.

سناتور ارشد ایالت ورمونت تاکید کرد: مهمترین واقعیت اقتصادی ما این است که در طول 4 دهه گذشته شاهد انتقال گسترده و چشمگیر درآمد و ثروت از طبقه متوسط به افراد ثروتمند بوده‌ایم. میزان دارایی 3 ثروتمند بزرگ آمریکایی بیشتر از ثروت 160 میلیون شهروند آمریکایی دیگر است.