ایجاد منطقه امن در شمال سوریه… چه کسی ذی‌نفع است؟

عمومی

 

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نسبت به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه واکنش نشان داد

به موجب گزارش شبکه اسکای نیوز، پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ایجاد یک منطقه امن به طول۲۰ مایل یا ۴۰ کیلومتر میان ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، ابهامات زیادی را درباره نظارت بر منطقه مذکور ایجاد کرده است.

اگرچه ترامپ در اظهارات خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده که چه طرفی نظارت بر منطقه امن میان ترکیه و کردها را بر عهده خواهد داشت اما رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف معتقد است که “در نهایت ترکیه حرف آخر را در این منطقه می‌زند”.

عبدالرحمان در این باره اظهار کرد: ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در اصل خواسته ترکیه است تا نیروهای کرد را از مرزها دور کند.

منطقه “امن شدن در برابر کردها”

وی افزود: مفهوم ایجاد منطقه امن “امن بودن آن از نیروهای کرد” است که در حال حاضر در اردوگاه‌ها و پادگان‌هایی در نزدیکی مرزهای ترکیه مستقر هستند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ادامه تصریح کرد: منطقه مذکور از حومه “منبج” در حلب آغاز و تا مرزهای مشترک سوریه و عراق تحت عنوان “منطقه خودمختار” ادامه خواهد داشت که توسط شورای ملی کردهای سوریه اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا به واسطه مجاب کردن ترکیه به نظارت بر منطقه شرق فرات این منطقه را به طور کامل تحویل دهد و با تحویل آن شرق فرات را به سوی سرنوشتی که آمریکا به همراه ترکیه برای آن ترسیم کرده، سوق دهد.

“نیرنگ آمریکایی”

رامی عبدالرحمان گفت: وعده‌های حمایتی واشنگتن به کردهای سوریه یک “نیرنگ” است تا انجام هرگونه توافقی میان نیروهای سوریه دموکراتیک با دمشق و روسیه را به تأخیر بیندازد و هدف آمریکا از این تأخیر نیز این است که زمینه را برای ترکیه فراهم کند تا پس از خروج نیروهای واشنگتن از پایگاه‌های نظامی خود در منبج و شرق فرات به راحتی وارد شمال سوریه شود.

این درحالی است که روسیه با پیشنهاد آمریکا درباره آینده منطقه شرق فرات مخالف است.

انتهای پیام

مترجم: حمید محمد طاهری

دبیر: زهرا موسوی