اعضای داعش از ۹۰ کشور هستند/ داعش ۴۶ هزار حساب توییتری دارد

عمومی

یک پژوهش جدید از سوی مرکز مطالعاتی “اس ام تی” نشان داد که تعداد سایت‌های وابسته به گروه‌های تروریستی در شبکه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی از ۱۲ سایت در سال ۱۹۹۷ به ۱۵۰ هزار سایت در سال ۲۰۱۴ رسیده است

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پژوهشی که مرکز مطالعاتی “اس ام تی” منتشر کرده میزان نفوذ زیاد این گروه‌ها را نشان می‌دهد طوری که به عنوان مثال داعش روزانه ۳۸ پیام جدید را منتشر می‌کند که شامل فایل‌های تصویری ۲۰ دقیقه‌ای، فیلم‌های مستند طولانی، مقالات تصویری و فایل‌های صوتی به زبان‌های مختلف هستند. داعش با شعار معروف خود که “همواره جاودان است و گسترش می‌یابد” ۳۰ هزار نیرو را از سرتاسر جهان جذب کرده است.

در این پژوهش آمده است که برخی از کاربران وابسته به داعش در توئیتر هر پنج دقیقه یک بار پست جدیدی را در صفحه خود می‌گذارند و مجموع توئیت‌ها به ۲۶۱۲ توئیت در ساعت می‌رسد. توئیت‌های متنی ۹۳ درصد از مجموع توئیت‌ها را تشکیل می‌دهد و همین مساله به داعش کمک کرده تا به عنوان مثال تا سال ۲۰۱۴، ۱۶ هزار نیرو از ۹۰ کشور جذب کند. در همین سال تعداد صفحات داعش در توییتر به ۴۶ هزار صفحه رسید. طرفداران گروه‌های تروریستی نیز ۷۰ درصد از وقت خود را در این شبکه می‌گذرانند

در این پژوهش که بر منابع عربی و خارجی در رصد و تحلیل تکیه دارد به استفاده گروه‌های تروریستی از یوتیوب اشاره شده است.

براساس این پژوهش، گروه‌های تروریستی بیش از ۹ میلیون فایل به زبان انگلیسی، بیش از ۴۷ هزار فایل به زبان فرانسه، بیش از ۲۰ هزار فایل به زبان روسی، بیش از ۱۲ هزار فایل به زبان عربی در یوتیوب دارند که همگی درباره چگونگی تهیه مواد منفجره است و همین موضوع ۹۰ درصد از حملات تروریستی که داعش در آن از مواد منفجره دست‌ساز استفاده کرده را توجیه می‌کند.

در این پژوهش به میزان تقریبی تعداد سایت‌های تندروها که صفحاتی را در اینترنت دارند و تعداد آن به ۲۷۰ هزار سایت می‌رسد و میزان تأثیر آن در مقایسه با سایت‌های نهادهای رسمی دینی اشاره شده است.

در این پژوهش درباره مشهورترین سایت‌هایی که تروریست‌ها در سطح جهان از آن استفاده می‌کنند و مشهورترین آن ۱۶ رسانه‌ به چند زبان هستند، صحبت شده است. از جمله این سایت‌ها مؤسسه سحاب، الملاحم، الاندلس، المناره البیضاء، اعماق، الفرقان، موسسه الحیاه و أجناد هستند.

این پژوهش همچنین به بعد اقتصادی پرداخته و میزان درآمد گروه‌های تروریستی را حدود ۵.۱ تریلیون دلار برآورد کرده که چه از طریق معاملات قانونی و چه از راه‌های غیرقانونی صورت گرفته است. این در حالی است که کشورها و دولت‌های عربی ماهانه متحمل دست‌کم ۱۲ میلیون دلار خسارت چه در زمینه حمل و نقل، چه گردشگری و چه نفت و محیط زیست می‌شوند. خسارت‌های اقتصادهای کشورهای عربی به دلیل جنایت‌های تروریستی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.