توافق با حکمتیار خواست آمریکا بود نه اشرف‌غنی رهبر حزب اسلامی بدترین تصمیم را گرفت

عمومی

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: به نظر من بدون خواست آمریکا این ممکن نبود که اشرف‌غنی با حکمتیار به توافق برسد، اول با آمریکا توافق شده بعد از آن با غنی توافق صورت گرفته است

«وحید مژده» تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم در کابل، در ارتباط با انتشار اخبار ضدونقیض از حضور حکمتیار در انظار عمومی و چرایی بازگشت وی در شرایط فعلی افغانستان اظهار داشت : حکمتیار همیشه بدترین تصمیمات را در بدترین زمان گرفته است، حالا هم با یک حکومتی می‌خواهد یکجا شود که این حکومت پایه‌های لرزانی دارد و در داخل آن اختلافات به شدت گسترش یافته، اما با این حال امیدوار است که بتواند از این اختلافات استفاده کرده و موقعیت خود را تثبیت و در آینده بتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورده و یا افرادی را که متمایل به وی هستند، به ریاست‌جمهوری برساند.

وی افزود: با این امید حکمتیار به جریان صلح پیوسته ولی به باور من وی به هیچ‌کدام از این اهداف نخواهد رسید به دلیل اینکه حزب اسلامی با مشکلات بسیار زیادی روبرو بوده و به چند گروه تقسیم شده‌ است، برای متحد کردن این گروه‌ها وقت بسیار زیادی باید صرف شود تا شاخه‌های حزب اسلامی متحد شوند گرچه در این کار هم اما و اگرهایی وجود دارد اما راه بهتر این بود که حکمتیار با تمام افرادی که برای آزادی افغانستان از طریق سیاسی تلاش کرده و می‌کنند همسو می‌شد و اعلام همسویی کرده و صلح را در پیش می‌گرفت، در این صورت حکمتیار می‌توانست رهبری یک جریان قوی طرفدار صلح را که اکثریت مردم را شامل می‌شد، به عهده بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آنچه مشخص بوده حکمتیار هنوز فقط از حزب اسلامی صحبت می‌کند، هنوز هم فحش و دشنام به رقبای خود می‌دهد و با کسانی که در گذشته با آنها دشمن بودند، هنوز هم آنها را دشمن می‌داند و نگاهش به کشورهای همسایه نیز همین‌گونه است.

مژده ادامه داد: برای کسی که می‌خواهد در افغانستان کار سیاسی انجام دهد این راه درست نیست، وی تمایلات قومی و مذهبی خاصی را نشان می‌دهد که در کشوری همچون افغانستان که دارای اقوام متعددی هستیم این چنین رفتارها و موضع‌گیری‌ها به عقیده من خوب نیست اما امیدوارم که این ناشی از دوری وی از صحنه افغانستان بوده باشد و وقتی که بازگشت با توجه به شرایط مواضع خود را تعدیل کند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی با این نوع طرز فکر و موضع‌گیری‌ها، مطمئن نیستم که حکمتیار بتواند کار بزرگی در افغانستان انجام دهد متاسفانه اکنون جاذبه وی نسبت به دافعه‌اش بسیار کمتر بوده که البته در گذشته نیز همین‌گونه بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تاکید کرد: به نظر من بدون خواست آمریکا این ممکن نبود که اشرف‌غنی با حکمتیار به توافق برسد، اول با آمریکا توافق شده بعد از آن با غنی توافق صورت گرفته است.

وی یادآور شد: این حرف که اشرف‌غنی مستقلانه تصمیم گرفته و کسی را که آمریکایی‌ها در فهرست سیاه خود قرار داده بودند و او را تروریست می‌دانستند به یک‌باره از فهرست سیاه حذف کنند، بدون خواست آمریکا غیرممکن است.

مژده گفت: این که آمریکایی‌ها برای افغانستان چه برنامه‌ای دارند و حکمتیار چه نقشی را در این بین ایفا خواهد کرد و یا این که حکمتیار درخواست خود را برای  خروج نیروهای خارجی تکرار کند و آمریکایی‌ها با این بهانه برای تغییر حکومت اقدام کنند مواردی است که هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست.

وی افزود: به نظر من توافق با حکمتیار تصمیم اشرف‌غنی نبود، زیرا بعضی از داخل حکومت با بازگشت وی مخالفت بودند، اما سفیر آمریکا به آنها گفت که این تصمیم را ما گرفته‌ایم و شما حق مخالفت را با این تصمیم را ندارید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در ارتباط با احتمال همسویی رئیس شاخه حزب اسلامی ارغندیوال خاطر نشان کرد: مشکل است که بتوان گفت ارغندیوال با حکمتیار همسو خواهد شد مگر این که یک سری تعدیلات در روش حکمتیار رخ دهد، متاسفانه این مشکل بسیاری از احزاب ما بوده که ساختار آنها خانوادگی و تباری است، پدر تلاش دارد که فرزند جانشین وی شود و این مشکلی است که به دیگر مشکلات در این ارتباط دامن می‌زند.

مژده ادامه داد: اگر یک روش دموکراتیک‌تری به وجود بیاید و انتخابات در داخل حزب اسلامی برگزار و به‌وسیله انتخابات کسانی بیایند و پست‌های حزب اسلامی را بگیرند، در این صورت فکر می‌کنم نه تنها ارغندیوال بلکه دیگران نیز تصمیم می‌گیرند که به شاخه حکمتیار حزب اسلامی بپیوندند اما  اگر کسی بیاید و بخواهد خواسته‌های فردی را بیان کند در این صورت نه ارغندیوال و نه دیگران این را پذیرا خواهند بود.تسنیم