بر روی پیشنهاد کره شمالی می توان فکر کرد – محمد صفری

عمومی

 

کره شمالی کشوری کوچک تمام قد مقابل آمریکا ایستاده و این کشور را با چالشی جدی روبرو ساخته است

 

شاید کسی تصور نمی کرد که کشوری همچون کره شمالی که در شرایط بسیار سخت و دشوار تحریم های گسترده و تهدیدات جدی آمریکا قرار دارد، اینگونه برای ایالات متحده شاخ و شانه بکشد و رجز خوانی کند.

آمریکا را نباید در چنین بحران هایی دست کم گرفت، ظرفیت های نظامی این کشور بالا است، تجهیزات نظامی آمریکا پیشرفته و به روز است، هزاران بمب هسته ای دارد و در کنار کره شمالی یک پایگاه نظامی مجهز مستقر کرده که می تواند از همین منطقه عملیات خود را آغاز کند.

آمریکا بارها جنگ افروزی کرده است، این کشور به دفعات به برخی کشورها حمله نظامی انجام داده و آن را اشغال کرده است، اما تفاوت فاحشی که شرایط کنونی با قبل دارد در این است که کره شمالی دارای سلاح هسته ای است.

کره شمالی که همچنان پایبند به آرمان های کمونیستی است، علیرغم این که زادگاه کمونیسم فروپاشیده است، سال های زیادی است که برای آمریکا یک چالش جدی محسوب می شود.

پس از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای، چالش های میان ایالات متحده و کره شمالی افزایش یافت و به تنش های جدی تری کشیده شد.

اکنون این دو کشور در آستانه جنگ قرار دارند، اما آمریکا هنوز نمی داند با چه واکنشی از سوی پیونگ یانگ روبرو خواهد شد.

این مجهول بودن نوع واکنش پیونگ یانگ آمریکا را مستأصل کرده است، چرا که کره شمالی از ویژگی هایی برخوردار است که همه آنها در زمان تحریم های شدید اقتصادی به دست آمده است.

ایدئولوژی کره شمالی گرچه کمونیسم است، اما همین تفکر برای امپریالیسم آمریکا دردسرهای زیادی را ایجاد کرده که باعث درگیری های ذهنی و فکری آنها شده است.

قرار بود که الگوی مذاکرات و توافق هسته ای با ایران برای کره شمالی نیز پیاده شود اما با رفتارها و واکنش هایی که آمریکا علیه ایران و برجام انجام داد، ذره کورسوی چنین اقدامی هم از بین رفت.

کره شمالی اکنون با تجربه ای که ایران به دست آورده است، از مذاکره با آمریکا و غرب دوری خواهد کرد و سیاست مقاومت خود را مقابل ایالات متحده ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا حتی ایران را متهم کرد که به کره شمالی از لحاظ هسته ای و مالی کمک کرده است، چنین اتهامی در حالی به ایران وارد می شود، که کره شمالی سال ها پیش از این به فناوری هسته ای و نظامی آن دست یافته بود و پیشرفت های پس از آن نیز ادامه داشت.

در واقع همه تهدیدات و تحریم هایی که آمریکا علیه کره شمالی اعمال کرد باعث شد تا این کشور برای دفاع از خود دست به ساخت سلاح هسته ای بزند.

کشورهایی که در محور دشمنی و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، یک ائتلاف راه انداخته اند، پس از سخنان ترامپ علیه ایران و برجام کشورهایی که از راهبرد آمریکا علیه ایران استقبال کردند، رژیم اسرائیل و رژیم سعودی بود. البته برخی کشورهای کوچک عربی هم در میان آنها دیده می شود.

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توییتری درباره تأیید رویکرد دولت ترامپ در خصوص برجام از سوی دیگران اینگونه استدلال کرد: «وقتی اسرائیل و کشور‌های کلیدی عربی از سیاست جدید ترامپ در قبال ایران استقبال می‌کنند یعنی ما کار درستی انجام می‌دهیم.»

اشاره او به کشورهای کلیدی عربی، رژیم سعودی است که پس از سخنان ترامپ علیه ایران، ملک سلمان با تماس تلفنی از مواضع رئیس جمهور آمریکا علیه ایران حمایت کرد.

حقانیت آمریکا به تأیید دو رژیمی بستگی دارد که هر یک از آنها در گوشه ای از دنیا مشغول جنایت هستند، اسرائیل در سرزمین های فلسطین و عربستان سعودی در یمن.

در چنین شرایطی است که کره شمالی به عنوان کشوری که آمریکا را به چالش جدی کشانده، به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اتحاد علیه آمریکا را می دهد.

فارغ از هر گونه تضاد ایدئولژیکی میان ایران و کره شمالی، می توان بر روی این پیشنهاد فکر کرد و البته اعتماد و اطمینان لازم هم از کره شمالی به دست آورد.

اما در صورت چنین اتفاقی، آمریکا در نقطه ضعف شدیدتری قرار خواهد گرفت، چرا که توان جبهه مقاومت بسیار بالا خواهد رفت و عوامل بازدارنگی مقابل آمریکا مستحکم تر خواهد شد.

اکنون شرایط برای جمهوری اسلامی به گونه ای است که چه برجام باشد چه نباشد، برای ایران تفاوتی ندارد، ما همچنان تحریم هستیم.

آن دون چخون از مقامات مجلس کره شمالی در دیداری کوتاه با علی لاریجانی در حاشیه اجلاس بین المجالس در روسیه این پیشنهاد را ارائه داد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی، در همین زمینه گفته است؛ «آنچه که ما در حال حاضر درباره ایران می‌گوییم این است که اجازه ندهید ایران کره شمالی بعدی باشد.»

ادعای نیکی هیلی در حالی مطرح میشود که جمهوری اسلامی ایران بارها گفته و اثبات کرده است که در صدد ساخت سلاح هسته ای نیست. سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و این موضوع تنها بهانه آمریکا برای تهدید و تحریم ایران است.

هم اکنون چندین کشور در دنیا دارای سلاح هسته ای هستند، از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، آیا آنها صلح و امنیت دنیا را به خطر نمی اندازند؟

نیکی هیلی در ادامه افزود، در حال حاضر شما شاهد ماندن ما در این توافق (برجام) هستید، ما در این توافق هستیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم.

هیلی ادعا میکند که آمریکا در برجام باقی مانده است، در حالی که تعهدات ایران در اجرای برجام را تأیید نکرده و به همین خاطر تحریم های تازه ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

بر اساس سیاستی که آمریکا در پیش گرفته، یا اصلاح برجام باید انجام شود یا این که ایالات متحده آن را لغو خواهد کرد، اما چگونگی لغو آن هم مهم است.

در هر حال جمهوری اسلامی ایران همینطور که در منطقه غرب آسیا محور مقاومت را تقویت کرده است، می تواند بر روی موضوع مهمی همچون پیشنهاد کره شمالی هم اندیشه کند و درباره آن تصمیم بگیرد. این موضوع میتواند قدرت چانه زنی ایران را هم بالا ببرد و آمریکا را هم به واهمه بیندازد.