ده نکته عجیب ولی واقعی‌از تور آسیایی شاه سعودی ـ محمد کرباسی

عمومی

پادشاه عربستان امروز در حالی از مالزی راهی اندونزی به‌عنوان دومین مقصد تور آسیایی خود می‌شود که حاشیه‌های سفر او بیشتر از قراردادها و توافق‌های صورت گرفته نظر رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است

نجيب رزاق، نخست‌وزير مالزي از سرمايه‌گذاري عربستان در بخش انرژي كشورش خبر داده و اعلام كرده كه شركت ملي نفت عربستان(آرامكو)، ۷ميليارد دلار در پروژه راه‌اندازي پالايشگاه و مجتمع پتروشيمي رپيد در ايالت جنوبي جوهور در مالزي سرمايه‌گذاري خواهد كرد. توافق اين سرمايه‌گذاري كه روزگذشته ميان دوطرف به امضا رسيد، يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي آرامكو به‌حساب مي‌آيد. قرار است آرامكو از سال آينده فروش سهام خود را براي خصوصي‌شدن آغاز كند. علاوه بر اين 7توافق اقتصادي ميان دو طرف به امضا رسيده كه ارزش آن بيش از 3ميليارد دلار تخمين زده شده است. عربستان سعودي چندي پيش تغيير ساختار شركت ملي نفت آرامكو به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت صادر‌كننده نفت جهان را اعلام كرد كه براساس آن آرامكو از وزارت نفت عربستان جدا شده و خصوصي مي‌شود. سعودي‌ها اميدوار هستند كه بتوانند 5درصد سهام آرامكو را به سرمايه‌گذاران آسيايي در سال 2018واگذار كنند. كسري بودجه دولت عربستان سعودي در سال ۲۰۱۵ به رقم بي‌سابقه ۳۶۷ ميليارد ريال سعودي، معادل ۹۸ ميليارد دلار رسيده است. سفر پادشاه عربستان در تور آسيايي خود آنچنان پرحاشيه بوده كه نظر رسانه‌هاي جهان را به‌خود جلب كرده است.

1– سفرهايي با 459تن بار! روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي اعلام كرده كه پادشاه عربستان در سفرهاي خود به كشورهاي آسيايي 459تن بار همراه خود جابجا مي‌كند. براساس اين گزارش 2ليموزين مرسدس بنز اس-600 و 2آسانسور الكتريكي، بخشي از اين محموله را تشكيل مي‌دهند. مقام‌هاي اندونزي براي جابجايي اين بارها مجبور شده‌اند 572كارگر را به‌كار بگيرند.

2– با همراهي 1500نفر پادشاه عربستان به سفرهاي شلوغ و تجملاتي مشهور است. در اين تور هم 1500نفر پادشاه عربستان را همراهي مي‌كنند كه 10نفر از وزراي كابينه را هم شامل مي‌شود. پادشاه عربستان پيش از اين، سفري براي تعطيلات به فرانسه داشت كه 1000نفر از دوستان و اعضاي خانواده‌اش را همراه خود برده بود.

3– سفرهايي با 6 بوئينگ و يك سي‌-130 با توجه به تعداد بسيار زياد همراهان و محموله باري، تور آسيايي پادشاه عربستان با 7هواپيما صورت مي‌گيرد. اين كاروان پرهياهو شامل 6هواپيماي مسافربري بوئينگ از مدل‌هاي 777و 747و همچنين يك هواپيماي ترابري سي-130 يا هركولس است.

4– حضور 25شاهزاده فهرست همراهان پادشاه عربستان نشان مي‌دهد كه 25شاهزاده از رده‌هاي سني مختلف او را در اين سفر همراهي مي‌كنند. همراهي اين شاهزاده‌ها كه كار خاصي ندارند در شبكه‌هاي اجتماعي كشورهاي اين تور جنجالي شده است. محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان كه جوان‌ترين وزير دفاع جهان است هم او را در اين سفر همراهي مي‌كند.

5– قرق كامل 4هتل رسانه‌هاي اندونزي گزارش داده‌اند كه در سفر پادشاه عربستان به جاكارتا پايتخت اندونزي كه از امروز آغاز مي‌شود 5هتل پنج‌ستاره به‌صورت كامل قرق شده و در اختيار سلمان و همراهانش قرار مي‌گيرند.

6– استراحت 6روزه در جزيره بالي پادشاه عربستان و همراهانش قرار است 9روز را در اندونزي پشت سر بگذارند. از اين 9روز اما تنها 3روز به سفر رسمي و ديدارهاي ديپلماتيك اختصاص پيدا كرده و 6روز مابقي پادشاه عربستان و همراهانش قرار است به جزيره بالي اندونزي بروند تا براساس اعلام رسمي ريلكس شوند .

7– توري در 6كشور تور آسيايي پادشاه عربستان از مالزي اكنون به اندونزي رسيده است اما در ادامه اين تور پادشاه عربستان قرار است به برونئي، ژاپن، چين، مالديو و اردن هم برود كه به اندازه مالزي و اندونزي تجملاتي خواهد بود.

8– 10 هزار نيروي امنيتي دولت اندونزي اعلام كرده براي تأمين امنيت كاروان پرجمعيت پادشاه عربستان مجبور شده تا 10هزار نيروي امنيتي از نيروهاي پليس گرفته تا ارتش را به‌كار بگيرد. بخشي از اين نيروها در جاكارتا و بخشي ديگر در جزيره بالي مستقر شده‌اند.

9– تجهيزات جديد براي مناطق بازديد پادشاه عربستان 81ساله است و حال جسماني مناسبي ندارد. به همين‌خاطر مكان‌هايي كه مورد بازديد او قرار مي‌گيرند بايد داراي تجهيزات جديد شوند. مقام‌هاي اندونزي به‌عنوان نمونه اعلام كرده‌اند كه در مسجد استقلال كه قرار است پادشاه عربستان به آنجا بروند مجبور به نصب آسانسور شده‌اند تا پادشاه عربستان بتواند به طبقه دوم برود.

10– ديپلماسي با سلفي محمد نجيب عبدالرزاق، نخست‌وزير مالزي پس از مذاكرات رسمي با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در داخل خودرو عكس سلفي با بن عبدالعزيز گرفت و با انتشار آن در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: عكس سلفي با پادشاه عربستان، دوستي عميق. رسانه‌هاي عربستان اين عكس را با عنوان ديپلماسي سلفي منتشر كرده‌اند. همشهری