صف‌آرایی نظامی آمریکا در مرز روسیه

عمومی

۲۶ سال پس از پایان جنگ سرد، بار دیگر خاک اروپا با ورود بی‌سابقه صدها دستگاه تانک، کامیون و تجهیزات نظامی آمریکایی، صحنه رویارویی روسیه و غرب شده است

رسانه‌هاي آلماني از ورود نخستين سري از تجهيزات ارتش آمريكا به بندر برمرهافمن آلمان خبر دادند؛ تجهيزاتي كه قرار است طي روزهاي آينده از طريق خط‌آهن به لهستان منتقل شوند تا در مرزهاي شرقي اين كشور در امتداد مرز روسيه مستقر شوند. خبرگزاري رويترز ديروز خبر داد كه در نخستين مرحله قرار است 87دستگاه تانك ام1اي1آبرامز، 20دستگاه توپخانه پالادين و 136دستگاه خودروي زرهي بردلي به شرق اروپا منتقل شوند.

همچنين انتظار مي‌رود 4هزار نيروي نظامي آمريكايي در لهستان، كشورهاي منطقه بالتيك، بلغارستان و روماني مستقر شوند. علاوه بر اين، تيپ دهم هوايي رزمي آمريكا با 50فروند بالگرد بلك هاك، 10فروند بالگرد سي اپ-47چينوك و يك هزار و 800پرسنل و همچنين يك گردان هوايي ديگر با 400نيروي نظامي و 24فروند بالگرد آپاچي قرار است در شرق اروپا مستقر شوند. همچنين قرار است نيروهاي آمريكايي و لهستاني طي هفته‌هاي آينده رزمايشي مشترك در لهستان و در قالب پيمان ناتو برگزار كنند.

ناتو افزايش حضور نظامي خود در مرزهاي روسيه را اقدامي دفاعي و براي رويارويي با «رفتار تجاوزكارانه روسيه» اعلام كرده است. مقام‌هاي اين سازمان مدعي هستند كه اين اقدامات پس از الحاق مجدد شبه‌جزيره كريمه به روسيه در سال2014 و همچنين دخالت مسكو در بحران اوكراين صورت گرفته است.

اين در حالي است كه روسيه گسترش حضور نظامي ناتو نزديك مرزهايش را اقدامي تجاوزكارانه عنوان كرد و تأكيد دارد حضور گسترده نظامي در اروپا موازنه امنيتي قاره اروپا را از بين خواهد برد. اعزام نيروهاي آمريكايي به اروپا در حالي انجام مي‌شود كه دونالد ترامپ كه تا 2هفته ديگر جانشين باراك اوباما مي‌شود، به همكاري نزديك با روسيه تأكيد دارد.

استوني، لتوني و ليتواني هر كدام قرار است ميزبان يك هزار نيروي نظامي آلماني، كانادايي و بريتانيايي باشند. اين ‌3كشور قبلا عضو شوروي بودند اما پس از استقلال در سال ۱۹۹۱، به‌تدريج به عضويت اتحاديه اروپا و پيمان ناتو درآمدند. نزديكي ليتواني به كالينينگراد باعث شده تا مقام‌هاي اين كشور نگران دخالت احتمالي روسيه باشند. كالينينگراد منطقه‌اي جدا از خاك روسيه واقع در ساحل درياي بالتيك و در ميان لهستان و ليتواني است. روسيه در اين منطقه، موشك‌هاي بالستيك اسكندر-ام، با قابليت حمل كلاهك‌ هسته‌اي، مستقر كرده است. استقرار نيروهاي آمريكايي در ادامه خط مرزي روسيه، افزايش تنش ميان روسيه و غرب را نويد مي‌دهد؛

شرايطي كه نگاه مردم در كشورهاي غربي به صلح و امنيت جهاني را هم تغيير داده است. ديروز روزنامه اينديپندنت نتايج يك نظرسنجي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد اكثر مردم در 9كشور غربي وقوع جنگ جهاني سوم را بسيار نزديك و بسيار محتمل مي‌دانند. بر اين اساس، در آمريكا 64درصد، در فرانسه 61درصد و در انگليس هم 61درصد مردم معتقدند احتمال وقوع جنگ جهاني سوم بسيار زياد است.