چانه‌زنی آمریکا با طالبان برای حفظ پایگاه‌های دائمی در افغانستان

عمومی

به گفته مقام‌های مطلع، در جریان مذاکرات آمریکا با شبه‌نظامیان طالبان، حفظ پایگاه‌ها برای بلندمدت و تضمین اینکه خاک افغانستان مجددا برای حملات علیه غرب و دیگر کشورها استفاده نشود، جزو دو درخواست اصلی واشنگتن بوده است

مقام‌های مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند آمریکا در عوض این درخواست‌ها قصد دارد تا در کنار متحدان غربی و عربی خودش کمک مالی قابل توجهی برای بازسازی و تقویت افغانستان در توافق پسا صلح فراهم کند.

به گزارش اکسپرس تریبیون، گرچه طالبان مکررا خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌شود، اما آنها در مذاکراتی که اخیرا در امارات برگزار شد نسبت به مذاکره روی پیشنهاد حفظ پایگاه‌های مهم آمریکا تمایل نشان دادند.

مذاکرات در ابوظبی به میانجیگری پاکستان بود و پس از نامه‌نگاری دونالد ترامپ به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و درخواست کمک اسلام‌آباد برای دسترسی به طالبان برگزار شد. تازه‌ترین تلاش برای یافتن راهکار سیاسی و پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان موجب شده است تا عربستان و امارات به صحنه اصلی روند صلح افغان‌ها بازگردند.

آمریکا از طریق مشارکت بزرگتر این کشورها، خواستار فشار بر طالبان برای پذیرش درخواست‌های اصلی خود است. از آن زمان، عربستان و امارات تلاش دارند تا طالبان را متقاعد کنند که درخواست آمریکا را در ازای سهم بزرگی درون دولت افغان و سایر امتیازات بپذیرد.

یک مقام ارشد مطلع از مذاکرات به اکسپرس تریبیون گفت: واشنگتن خواستار حفظ پایگاه‌های دائمی در افغانستان است. این مقام تاکید کرد: این مساله در مذاکرات جاری، مانعی در حصول توافق بوده است. آمریکا می‌گوید این پایگاه‌ها هیچ نقشی در امنیت افغانستان نخواهند داشت و حضور آنها برای ثبات منطقه‌ای است. به طالبان گفته شده است که در صورت موافقت با حضور اندک نیروهای آمریکایی، کمک مالی و سایر کمک‌های آمریکا برای بازسازی افغانستان را دریافت خواهد کرد.

این مقام تاکید کرد: از دیگر اهداف آمریکا در منطقه حفظ ارتباط نزدیک با دولت‌های آتی افغانستان و تضمین این مساله است که افغانستان به پناهگاه امنی برای هرگونه سازمان تروریستی تبدیل نمی‌شود. پاکستان مخالف درخواست آمریکا نیست اما می‌خواهد “سازشی منطقه‌ای” روی آن وجود داشته باشد چرا که حضور دائمی ارتش آمریکا در افغانستان موجب نگرانی روسیه، ایران و حتی چین خواهد شد. آن کشورها نگرانند که آمریکا از خاک افغانستان برای پیشروی طراحی‌های استراتژیک خودش در این منطقه استفاده کند. برای همین است که پاکستان خواستار سازشی منطقه‌ای درباره توافق صلح احتمالی افغانستان است.

مترجم: اکرم ترابی